• EmmyLee

Alkoholfritt med alkohol??

Jag är gravid med mitt första barn och är väldigt rädd om min lilla i magen! Tänker mycket på vad man får äta och inte vad som är bra och mindre bra etc.. Men när jag var inne på systemet och handla lite öl till min sambo blev jag sugen och bestämde mig för att köpa alkoholfri öl, dock upptäckte jag när jag läste på att de innehåller 0.3% alkohol!? Visst de är inte mycket men jag blev väldigt osäker om de går att dricka när man är gravid? samma med alkoholfri cider mellan 0.5% och 0.7%? Varför heter de alkoholfritt när de innehåller alkohol? Någon som vet om en 0.3% öl skulle gå eller inte???

• Svar på tråden Alkoholfritt med alkohol??
  • volvo142
    EmmyLee skrev 2014-08-09 18:14:37 följande:
    Jag är gravid med mitt första barn och är väldigt rädd om min lilla i magen! Tänker mycket på vad man får äta och inte vad som är bra och mindre bra etc.. Men när jag var inne på systemet och handla lite öl till min sambo blev jag sugen och bestämde mig för att köpa alkoholfri öl, dock upptäckte jag när jag läste på att de innehåller 0.3% alkohol!? Visst de är inte mycket men jag blev väldigt osäker om de går att dricka när man är gravid? samma med alkoholfri cider mellan 0.5% och 0.7%? Varför heter de alkoholfritt när de innehåller alkohol? Någon som vet om en 0.3% öl skulle gå eller inte???
    nog skulle de gå men alkhol är ju alldrig bra jag skulle inte rekomendra det! Låter skit dumt att kalla det alkhol fritt. 0,3+0,3 =0,6 också tar man en till å ja du fattar de blir lite gran..
  • Ladymiss

Jag pratade med personalen på systembolaget om detta, eftersom att deras "alkoholfria" sortiment innehåller 0,5% alkohol. Ok att dricka som gravid sa de till mig iallafall (frågade på två olika ställen), alkohol finns tydligen även i små mängder i t ex filmjölk.

• bb2014

Helt ok att dricka upp till 0,5 som gravid. Men det finns ju helt alkoholfria alternativ.

Det svåra är att ta bort alkoholen i processen. De flesta saker har under 0,5 % alkohol. Men de måste skriva 0,5% om de inte kan garantera att det är 0% alkohol i.

• bb2014

Och man räknar absolut inte 0,3+0,3. Det skulle ju innebära att 2st 3,5or skulle bli en burk 7,0 :)

• bb2014

Finns Kiviks ekologiska cider. Den är 0,0% och Carlsberg 0,0%. Kolla i en matbutik (lite större) så brukar de ha ett bra sortiment.

Skulle inte välja nått över 0,5%

• Pippit

Min BM sa att det är ok men att man kan begränsa mängderna lite. Kanske ta 1-2 glas men helst inte en hel flaska på en gång om det är 0,5. Jag drack detta ibland med förra barnet utan några problem. Barnet får ju samma promille som du i blodet och så här liten alkoholmängd späds nog till i princip ingenting.

• EmmyLee

Då kan jag iaf dricka en alkoholfri öl på 0,3% utan dåligt samvete??

• Pippit

Jag gör det nu under min andra graviditet. Men det kan ju vara bra att överväga den känslomässiga biten också. Om nojan över ifall man borde ha avstått i alla fall är större än njutningen av drycken är det inte värt. Men annars kör på

• bb2014
    EmmyLee skrev 2014-08-10 16:11:56 följande:

Då kan jag iaf dricka en alkoholfri öl på 0,3% utan dåligt samvete??

Absolut!
Svar på tråden Alkoholfritt med alkohol??