• Knasiga morsan

Gravid v 21, spänner obehagligt i magen?!

Fast detta är min tredje graviditet så känns mycket som nytt i alla fall.

Jag är i vecka 21. Till och från under dagen kan jag känna hur magen blir hård och det liksom stramar inombords i magen, inte att det gör ont men obehagligt. Kan även i dessa situationer bli illamående och orolig i tarmarna. Men går över efter en stund.

Kan komma Flera gånger per dag.

Vad kan det vara?

• Svar på tråden Gravid v 21, spänner obehagligt i magen?!
  • fannybk

Jag kunde få liknande när jag var gravid och jag tror det berodde på gaser.

• E2012smamma
    Knasiga morsan skrev 2014-08-09 21:59:42 följande:

Mm jo det är nog fasen sammandragningar. Kändes annorlunda de andra två graviditeterna :-P

Me so dumb. Haha.

Hahaha. Man glömmer!
  • anonym1234554321

Hej

Jag är också i vecka 21 och har fått samma känsla, det stramar och blir som en "hård boll" långt ner i magen ett par gånger om dagen, ibland går det flera dagar mellan, ofta på träning (jag springer mycket) men också när jag bara ligger på soffan hemma. Om detta är sammandragningar, vad gör man åt det när man bara är i vecka 21? Det är väl inte bra?

• E2012smamma
    anonym1234554321 skrev 2014-08-17 08:11:21 följande:

Hej

Jag är också i vecka 21 och har fått samma känsla, det stramar och blir som en "hård boll" långt ner i magen ett par gånger om dagen, ibland går det flera dagar mellan, ofta på träning (jag springer mycket) men också när jag bara ligger på soffan hemma. Om detta är sammandragningar, vad gör man åt det när man bara är i vecka 21? Det är väl inte bra?

Det är ingen fara med sammandragningar , det är livmoderns sätt att träna sig inför förlossning ( dessa ska inte göra ont )

Men du kanske ska rådgöra med din barnmorska huruvida du skall fortsätta med löpning eller kanske övergå till promenader :)
  • Tant Tesa

Jag är gravid i v 23 och det är vårt 3:e barn.

Jag får också sammandragningar som man inte känner igen sen tidigare graviditeter. Oftast kommer dom vid hastiga rörelser som tex när jag reser mig från en stol.

Värst var när jag var och cyklade med barnen och vi stannade och skulle gå över gatan. Jag kunde inte räta på mig.

Läste i gravid appen att ligament som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör sig och detta kan orsaka smärta vid sidorna.

• Soluppgång

Jag tycker du ska beskriva för barnmorskan hur pass frekventa de är och hur länge magen är spänd per gång. Jag började få sammandragningar vecka 20+1. Efter 1 vecka blev de väldigt frekventa (många gånger per dag), och redan från början knöt sig magen ganska länge per gång, så jag blev sjukskriven för att vila, de sa att jag måste få ner antal sammandragningar per dag då de kom för ofta och var långa, så många skulle man inte ha per dag i så tidig vecka sa de. De har också mätt livmodertappens längd 2 ggr (ska mäta igen nästa vecka) för att hålla koll så den inte minskar i längd. (Än är den fullängd, och med vila får jag färre sammandragningar per dag.)

Svar på tråden Gravid v 21, spänner obehagligt i magen?!