• Maggie Puh

hur ska jag få ner febern?

Min son 8 år fick feber nu i em/kväll. 39,5. Normalt är han aldrig påverkad av feber, men ikväll bara grät han och sa att han var trött. Han fick en tablett panodil och somnade direkt. Nyss var jag inne hos honom och tempade honom igen och det har stigit till 39,8. Ska inte panodilen ha fått febern att gå ner? La en sval, fuktig handduk på hans huvud och ska tempa honom om en stund igen för att se om det hjälper.
    Fönstret står öppet på rummet, fläkten är igång, sover med kalsonger och lakan som täcke.
    Han får inte ta medicin med ibruprofen (får allergisk reaktion då). 

Hur hög får febern bli innan jag måste åka in med honom, har aldrig hänt innan att panodilen inte hjälpt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-09 22:01
    Nyss vaknade han skrikandes, febern har gått ner till 39,0 men han har ont i magen. Frågade om han behövde kräka, men det var inte sådan ont i magen sa han.

Behöver verkligen hjälp och tips

• Svar på tråden hur ska jag få ner febern?
  • Maggie Puh

Frågar här eftersom jag inte kommer fram på 1177. De säger "det är många som ringer, försök igen senare".

• Mammatilltrestycken

Feber med ont i magen och så hög feber utan knapp effekt av alvedon hade jag nog velat undersöka om det varit mitt barn.

Har han ätit något idag? Så han inte tolkar hunger som ont i magen?

Viktigt att få i honom vätska!

• Maggie Puh
    Mammatilltrestycken skrev 2014-08-09 22:22:13 följande:

Feber med ont i magen och så hög feber utan knapp effekt av alvedon hade jag nog velat undersöka om det varit mitt barn.

Har han ätit något idag? Så han inte tolkar hunger som ont i magen?

Viktigt att få i honom vätska!

han har ätit normal frukost och lunch. Middag var ingen av hans favoritmat så det blev en liten portion. han brukar inte klaga när han är hungrig. 
  • Maggie Puh

bäddar ner mig hos honom inatt  så jag har bättre koll på honom om han blir varmare eller får mer ont. Imorgon ringer jag läkare (om det inte blir sämre inatt)

• willeflisan

Kyl ditt barn med blöta, kalla handdukar i ljumskar, på handleder och i nacken. Din son har inte en temp du behöver oroa dig för och att den gått ner till 39 är ett bra tecken. Ge dryck och febernedsättande regelbundet.

• MrsP79

Tvätta av händer och fötter med en våt handduk! Ont i magen kan vara en körtel bara, min ena pojke får ofta ont i magen vid feber, men det har aldrig varit något.

För övrigt kan panodilen ha hjälpt ändå, febern hade kanske varit ännu högre utan den.

Hoppas du kommer fram på 1177, där är ju tyvärr ofta lång kö på helgen.

• Maggie Puh
    willeflisan skrev 2014-08-09 22:26:52 följande:

Kyl ditt barn med blöta, kalla handdukar i ljumskar, på handleder och i nacken. Din son har inte en temp du behöver oroa dig för och att den gått ner till 39 är ett bra tecken. Ge dryck och febernedsättande regelbundet.

MrsP79 skrev 2014-08-09 22:28:00 följande:

Tvätta av händer och fötter med en våt handduk! Ont i magen kan vara en körtel bara, min ena pojke får ofta ont i magen vid feber, men det har aldrig varit något.

För övrigt kan panodilen ha hjälpt ändå, febern hade kanske varit ännu högre utan den.

Hoppas du kommer fram på 1177, där är ju tyvärr ofta lång kö på helgen.

Tack, ska leta fram några till småhandukar och tvätta honom med. Vattenflaska har han vid sängen och nästa dos panodil får han ha kl 1 inatt.

• willeflisan
    Maggie Puh skrev 2014-08-09 22:40:33 följande:

Tack, ska leta fram några till småhandukar och tvätta honom med. Vattenflaska har han vid sängen och nästa dos panodil får han ha kl 1 inatt.

Tror inte du behöver oroa dig. Vi blir mer påverkade av feber när vi passerat småbarnsåren eftersom att våran normala kroppstemperatur blir lägre. Ont i magen kan vara febersmärtor eller en förkylning som satt sig i magen. Var uppmärksam på om magsmärtorna börjar verka ändra karaktär eller bli värre.
  • Mammatilltrestycken

Det är alltid svårt för andra att ta ställning. Du känner ditt barn bäst. Det är som någon skrev... Barn får ofta ont i magen vid feber pga körtlar men håll honom under uppsikt om han skulle få kraftig smärta i magen.

Hoppas att han kryar på sig och att ni slipper ge er iväg.

• willeflisan
    Maggie Puh skrev 2014-08-10 07:38:56 följande:

Tack alla. Han har sovit gott inatt. Vaknade med en temp på 38,1

Va skönt :)
Svar på tråden hur ska jag få ner febern?