• Anonym (slut)

Nej, nu sätter jag stopp för umgänget. (Långt tyvärr, men styckeindelat ;) )

Jag får ta skiten, ta att bli kallad den där elaka styvmorsan som vägrar sin man umgänge.

Att det inte alls handlar om det spelar ingen roll har jag märkt här och bland bekanta.
    Vännerna, de vet hur det är och tycker väl inte alltid samma sak men de kastar inte skit iaf.

Det handlar om att bonus aldrig var önskad av sin far. Mamman ville ha honom och ett barn, en gullig liten familj som strålar av lycka.
    Det hon fick var ett barn och bitterhet över en pappa som inte alls är engagerad, som har umgänge för att han känner sig tvingad till det av samhället. Han mår skit av det, han känner inte mer för bonus än vad han gör för grannens unge.

Eftersom detta är FL vill jag också påpeka att de var överens om att träffas och ha sex, att använda kondom trots att mamman sa sig vara steril pga mediciner, (sanningen är att man kan ha svårt att få barn medan man äter dessa, slutar man får de allra flesta tillbaka fertiliteten inom kort men det tyckte hon inte var nödvändigt att säga), men när hon ville ha förhållande och familj så bjöd hon på fest med mycket alkohol lagom till ägglossning och pappan säger själv att han faktiskt inte minns om han haft kondom på vid alla dessa tillfällen (som ledde till övernattning hos henne) så mamman gick alltså medvetet in för att bli gravid med den här mannen som var naiv, och dum, nog att inte tänka. Han har fortfarande svårt att förstå när, och att, folk ljuger.

Sist bonus var här var det jag som tog hand om honom, jag har försökt på alla sätt och vis få pappan att börja känna för sitt barn, börja tycka det är kul men det GÅR inte, han ÄR inte intresserad av att sitta och leka med barnet, gå ut i lekparken med barnet, hitta på kul saker som zoo osv.

Barnet är idag i förskoleåldern och jag märker att h*n söker bekräftelse som pappan inte kan ge. Barnet gillar djur, alla slags djur och blir begeistrad över en liten spindel eller skalbagge och sist blev måttet rågat från mitt håll då barnet glatt tjoade: Titta en skalbagge! (Inget svar från pappan, jag stod en bit bort och låste dörren och tänkte inte så noga på det hela då pappan ju var där, jag mitt dumma nöt) Barnet tjoar igen: Pappa, en skalbagge! Titta, en skalbagge vad fin!

Pappan säger då: Men herregud vem bryr sig! Tyst nu.

Det ska inget barn behöva höra. Oavsett om man skiter i den där jävla skalbaggen eller inte så kan man FAN kosta på sig ett: Ja, vad fin. Eller vad som helst som bekräftar. Det tar lika lång tid som svaret pappan gav, men ger ett HELT annat intryck.

Jag vet inte varför det han sa så nu, han har alltid mått väldigt dåligt, fått panikångestattacker och gjort ungefär precis allt för att slippa vara med barnet när det är här. Diskat, dammsugit, bytt lakan i sängen, tvättat i tvättstugan, sorterat böcker...
    Hittills har det dock gått att jag har sagt: Gå ut i lekparken ett tag så har han gjort det, men utan glädje. Jag har lämnat ansvaret HELT till honom, tagit lite ansvar, tagit allt ansvar, försökt allt för att pappan ska känna det lite bättre men det går fan inte, han är inte intresserad av detta stackars barn och det gör mig så ONT om barnet som inte bad om att få en oengagerad pappa.

Mamman har också insett att det inte var så roligt med barn som hon trodde och har barnvakt så ofta hon kan. Men hon älskar iaf sitt barn.
    De har haft otaliga samarbetssamtal via soc, men pappan vägrade fortsätta med dessa efter två år då alla syftade till att han skulle ha MER umgänge och han ville inte ens ha det han har.

Nu har det gått 4 år och trots terapi så lättar det inte, han kommer inte över att inte vilja ha barn. Jag tror det går så djupt in i honom, långt tillbaka till hans egen barndom samt att han är ganska ego kring sin hobby och sånt han vill göra och behöver göra för att må bra att han blir blockerad.
    Men han vägrar gå till botten med sin barndom, han vill inte börja tänka på det igen för då kommer han att må skit. Att han sen kommer att må bättre överlag och kanske slipper sin panikångest spelar ingen roll.

Jag ger upp nu, jag kommer att ta kontakt med soc och orosanmäla oss själva eller nåt, barnet ska inte behöva känna sig ovälkommet hos oss pga pappans agerande och jag kan inte fylla pappans plats, barnet VILL ju vara med pappa här, inte mig, men får liksom hålla till godo med mig iaf.

Usch vad långt det blev och då har jag ändå kapat bort en massa.

• Svar på tråden Nej, nu sätter jag stopp för umgänget. (Långt tyvärr, men styckeindelat ;) )
  • Anonym (Qwe)

Du gör rätt!

Har du en önskan om barn i framtiden?

• Anonym (mamma)

Jag känner igen en hel del av det du beskriver. Min bror fungerar på samma sätt och han har Asberger syndrom.

Då är man ganska ego och inte så intresserad av andra människor. Min bror har en hobby som han går all in och då nästan stänger han sig för omvärlden.

Kanske soc kan hjälpa er med någon form av utredning. Är det så att pappan har AS så finns det hjälp att få. Lycka till!

• Påven Johanna

Ja, det verkar väl klokt att göra slag i saken (om det nu är samma som jag läst om flera gånger tidigare). 

Själv skulle jag inte någonsin velat vara tillsammans med en så inkapabel karl, men du klarar kanske av att kunna ha överseende med honom om barnet inte är där. Jag hade inte klarat det. 

Ge honom fingret från mig. 

• Anonym (slut)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-08-10 09:17:14 följande:

Du gör rätt!

Har du en önskan om barn i framtiden?

Nej, jag har barn, men snart vuxna.
    Anonym (mamma) skrev 2014-08-10 09:18:04 följande:

Jag känner igen en hel del av det du beskriver. Min bror fungerar på samma sätt och han har Asberger syndrom.

Då är man ganska ego och inte så intresserad av andra människor. Min bror har en hobby som han går all in och då nästan stänger han sig för omvärlden.

Kanske soc kan hjälpa er med någon form av utredning. Är det så att pappan har AS så finns det hjälp att få. Lycka till!

Ja, jag har funderat på om det är AS, har personer nära som har det, dock kvinnor och när jag gör med maken som jag gör med dem så fungerar han bra, det är bara just kring barnet han inte gör det, han kan ju inte utföra sin hobby med barnet än på många år då barnet kan skadas om man inte har full uppsikt och det går inte samtidigt. Sista umgänget nu så kom det något han ville se på tv samtidigt som barnet behövde gå och sova och jag baxnade när han klagade över det! Nu blev det turligt så att det han ville se i programmet kom först så då gjorde jag barnet klart för natten under tiden.
    Påven Johanna skrev 2014-08-10 09:19:13 följande:

Ja, det verkar väl klokt att göra slag i saken (om det nu är samma som jag läst om flera gånger tidigare). 

Själv skulle jag inte någonsin velat vara tillsammans med en så inkapabel karl, men du klarar kanske av att kunna ha överseende med honom om barnet inte är där. Jag hade inte klarat det. 

Ge honom fingret från mig. 

Ja, jag har skrivit förut, men det var ett tag sen. Jag vet inte om vi kan fortsätta ihop, i övrigt har vi inga problem och jag ska ju inte ha fler barn. Hade han låtit bli att bli irriterad över allt barnet gör så fine, då hade jag kunnat ta allt praktiskt, men barnet ska ju inte bli lidande.

Haha, jag undrar hur han reagerar om jag ger honom fingret när han kliver ur duschen

• Anonym (Men BUHU då...)

Ja stackars lilla man som inte tog ansvar för sitt eget liv och skydd utan knullade utan skydd och blev pappa. Han har exakt samma jävla ansvar och han borde växa upp den lilla barnrumpan. Så jävla pinsamt med alla dessa stackars ofrivilliga pappor som sitter och bölar för en unge dom själv KNULLAT till sig lika mycket som mamman. Jösse VÄX UPP och ta ditt jävla ansvar barnunge liksom..

• Anonym (slut)
    Anonym (Men BUHU då...) skrev 2014-08-10 10:33:07 följande:

Ja stackars lilla man som inte tog ansvar för sitt eget liv och skydd utan knullade utan skydd och blev pappa. Han har exakt samma jävla ansvar och han borde växa upp den lilla barnrumpan. Så jävla pinsamt med alla dessa stackars ofrivilliga pappor som sitter och bölar för en unge dom själv KNULLAT till sig lika mycket som mamman. Jösse VÄX UPP och ta ditt jävla ansvar barnunge liksom..

Vad i ditt inlägg är konstruktivt för mig? Inte ett dugg, men nu har du fått böla ur dig lite, jag hoppas det hjälpte.

Fö har jag aldrig skrivit att det är synd om pappan, han hade sex på fyllan utan kondom, tough luck. Men nu handlar det inte om HONOM utan om att hans barn börjar fara illa och då kan jag inte stillatigande se på. Ang att skärpa sig, ja så säger bara en som inte har en aning om vad psykiska problem innebär. Han KAN inte skärpa sig trots år av terapi för han VILL inte ha barn. Inte ens fast han nu biologiskt sett har ett.
  • Anonym (Lätt)

Då är det bara att han betalar underhållet, och avsäger sig vårdnad, kontakt och umgänge. peace of cake

• Anonym (Evelyn)

Lider med barnet och kan se din frustration framför mig. Jag skulle må så jävla dåligt om jag var i dina skor.

Vet inte vad som är bäst (sämst); 1) pappan avsäger sig allt umgänge, men då får barnet växa upp utan kontakt alls med sin pappa. Kanske alltid kommer att grubbla över varför pappa inte vill ha honom/henne. 2) att barnet fortsätter ha kontakt med sin pappa men utvecklar en skitkass relation som i sin tur också kan skapa en massa grubbel och jobbiga tankar/känslor.

Rent spontant kan jag tycka att kanske skulle pappan skära ner på umgänget till minsta möjliga. Inte vet jag, 1 dag varannan vecka eller något sånt. Då kan man väl tycka att de 2 dgr/ mån som det skulle handla om så får han helt enkelt TVINGA sig att ge sitt barn tid och uppmärksamhet oavsett om han så hatar det. Det är ju hans barn!! Alldeles oavsett om han vill det eller ej. Tycker att du gör helt rätt i att sätta ner foten nu, att du vill och tänker göra något i af! Stackars barn!

• Anonym (Evelyn)
    Anonym (Lätt) skrev 2014-08-10 16:31:53 följande:

Då är det bara att han betalar underhållet, och avsäger sig vårdnad, kontakt och umgänge. peace of cake

Hur kan det vara 'piece of cake'? Och för vem, för honom eller för barnet? För honom kanske i så fall...
  • Anonym (Haha)
    Anonym (slut) skrev 2014-08-10 14:01:15 följande:
    Vad i ditt inlägg är konstruktivt för mig? Inte ett dugg, men nu har du fått böla ur dig lite, jag hoppas det hjälpte.

Fö har jag aldrig skrivit att det är synd om pappan, han hade sex på fyllan utan kondom, tough luck. Men nu handlar det inte om HONOM utan om att hans barn börjar fara illa och då kan jag inte stillatigande se på. Ang att skärpa sig, ja så säger bara en som inte har en aning om vad psykiska problem innebär. Han KAN inte skärpa sig trots år av terapi för han VILL inte ha barn. Inte ens fast han nu biologiskt sett har ett.
    Och du vill leva med en sån feg jävel? Då är du inte mycket bättre själv.
  • Anonym (slut)
    Anonym (Evelyn) skrev 2014-08-10 16:55:20 följande:

Lider med barnet och kan se din frustration framför mig. Jag skulle må så jävla dåligt om jag var i dina skor.

Vet inte vad som är bäst (sämst); 1) pappan avsäger sig allt umgänge, men då får barnet växa upp utan kontakt alls med sin pappa. Kanske alltid kommer att grubbla över varför pappa inte vill ha honom/henne. 2) att barnet fortsätter ha kontakt med sin pappa men utvecklar en skitkass relation som i sin tur också kan skapa en massa grubbel och jobbiga tankar/känslor.

Rent spontant kan jag tycka att kanske skulle pappan skära ner på umgänget till minsta möjliga. Inte vet jag, 1 dag varannan vecka eller något sånt. Då kan man väl tycka att de 2 dgr/ mån som det skulle handla om så får han helt enkelt TVINGA sig att ge sitt barn tid och uppmärksamhet oavsett om han så hatar det. Det är ju hans barn!! Alldeles oavsett om han vill det eller ej. Tycker att du gör helt rätt i att sätta ner foten nu, att du vill och tänker göra något i af! Stackars barn!

Vi bor 20mil från mamman så umgänget är redan på ett minimum (en helg per månad) men det spelar ingen roll. Han mår skit iaf.

Ja det är just det jag funderar på. Komma hit mer och mer men inse att pappa inte har något intresse utan mest tycker att man är jobbig för att man beter sig utefter sin ålder eller inte komma hit alls.

Alla säger: Det är ju hans barn. Men för honom ÄR det inte så, han HAR inte de känslorna alls. Han saknar inte sitt barn när barnet inte är här har han sagt och han tänker bara på barnet (men inte positivt) när mamman ringer vilket iofs är ofta.
    Anonym (Lätt) skrev 2014-08-10 16:31:53 följande:

Umgänge samt dyrare inköp betalar han (vi) redan. Nästan alla ytterkläder också.
    puss skrev 2014-08-10 16:38:47 följande:

Stackars lilla fina unge

Jag VET, ungen är supergo även om h*n givetvis har sina sidor och stunder som alla andra barn. Jag önskar mamman kunde träffa någon som är en bra förebild och som kan ta till sig barnet när det nu faen inte går med pappan.
    Anonym (Haha) skrev 2014-08-10 17:09:34 följande:
    Och du vill leva med en sån feg jävel? Då är du inte mycket bättre själv.
    Vari ligger fegheten? Fö vet jag inte om vi kommer att stanna ihop men om vi gör det är jag inte en sämre människa för det. Alla passar inte för att ha barn så är det bara. Han gjorde ett misstag som han får lida för hela livet, just nu handlar det om att få det så bra som möjligt för den enda oskyldiga i det hela dvs barnet. Jag tror inte min man är det bästa för barnet faktiskt.
    Arbetsmyran76 skrev 2014-08-10 17:17:59 följande:

Tänk så najs om man bara behövde göra det man ville hela tiden...

Ja, det är mest bara kvinnor som kan det tyvärr när de bestämmer sig för att skaffa barn med en man som inte vill.
    Han gör inte allt han vill hela tiden. Men jag kan inte se att det blir någon förbättring i hans känslor för barnet eller i hur han mår kring barnet och nu börjar barnet märka av det och det är inte ok, men jag kan inget göra mer än att se till att barnet slipper.

Skälla på min man, ja det kan jag och det gör jag men det hjälper inte ett dugg.

• Arbetsmyran76

Noll samvete för andra alltså - har han lika ointresserad av dina behov? Vad ser du i detta ego egentligen?

• Anonym (slut)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-08-10 18:51:19 följande:

Noll samvete för andra alltså - har han lika ointresserad av dina behov? Vad ser du i detta ego egentligen?

Jo, det är ju det han har, det är ju därför han tvingat sig igenom umgänge så här länge.
    Han ser mina behov mycket bra ja. Han är perfekt på alla sätt och vis utom detta-
Svar på tråden Nej, nu sätter jag stopp för umgänget. (Långt tyvärr, men styckeindelat ;) )