• pcb

Kattunge sover i kattlådan

Vrf sover vår katt unge i kattlådan när vi lämnar hemmet?

Är en Maine coon på 13v.

• Svar på tråden Kattunge sover i kattlådan
  • Zuzanne

En av våra katter gör det när hon är orolig eller rädd. Det känns väl tryggt där. Mörkt och skyddat.

• nemo1

Köp en kattkompis till den lille stackaren. En kattunge mår inte bra av att vara ensam.

• lvhdjt

Katter är inga flockdjur och klara sig bra själva. Många katter kan till och med mår sämre av att man har fler katter.

Så vitt jag vet är katter mycket stolta djur och att vara där dom utför sina behov skulle jag tro tyder på "dåligt självförtroende". Feromoner som du köper i djuraffär en eller hos veterinären kan jag rekommendera. Om du inte redan använder dig av det.

Ett annat tips är att katter inte är "golv djur". Gör plats uppe på garderober, byråer, fönsterna sätt upp hyllor på väggen som katten kan hoppa rundor på. Köp stora klösträd. Katter älskar att sitta högt upp och hålla koll på sitt revir. Då kommer du få en stolt katt.

• nemo1
    lvhdjt skrev 2014-08-12 08:49:44 följande:
    Katter är inga flockdjur och klara sig bra själva. Många katter kan till och med mår sämre av att man har fler katter.
    Så vitt jag vet är katter mycket stolta djur och att vara där dom utför sina behov skulle jag tro tyder på "dåligt självförtroende". Feromoner som du köper i djuraffär en eller hos veterinären kan jag rekommendera. Om du inte redan använder dig av det.
    Ett annat tips är att katter inte är "golv djur". Gör plats uppe på garderober, byråer, fönsterna sätt upp hyllor på väggen som katten kan hoppa rundor på. Köp stora klösträd. Katter älskar att sitta högt upp och hålla koll på sitt revir. Då kommer du få en stolt katt.
    Våra tamkatter är flockdjur. Och jag är helt övertygad om att alla KATTUNGAR behöver en kattkompis.
  • Tutilure

Det kan vara så enkelt som att det är svalt och skönt att ligga på sanden. Mina katter gör det ibland på utställning.

• lvhdjt
    nemo1 skrev 2014-08-12 09:52:05 följande:
    Våra tamkatter är flockdjur. Och jag är helt övertygad om att alla KATTUNGAR behöver en kattkompis.
    Katter klara sig bra själva, visst "flockdjur" att dom inte klara sig helt själva i det vilda men har dom en bra matte/husse som tar väl hand om dom så räcker det gott och väl. Så sällskap måste dom ha men betyder inte att det måste vara en annan katt.

Om mina föräldrar skulle köpa en kattkompis till deras katt skulle det sluta i bråk om döden. Aldrig att hon skulle vilja ha en kattkompis.

Jag har en hittekatt på runt 5 år (enligt vet.) som klarade sig utmärkt hos oss själv. Aldrig några tecken på ensamhet.
    Men jag ville gärna ha en liten till och adopterade en liten kattunge till MIG och inte till min andra katt.
    (Jag känner min första katt väldigt bra och visste att hon skulle acceptera en till)
    Visst svårt var det i början då hon inte ville dela med sig av hennes revir.
    Nu fungerar dom jättebra ihop.

Det jag vill komma till är att katter är väldigt olika och man måste inte ha kompisar till sina katter. Matte/husse är deras "kompisar".
    Visst, vissa fungerar väldigt bra med en eller flera och andra skulle totalt bråka sönder varandra. Handlar om att lära känna sig katt först.

Står inget i jordbruksverket att man måste ha en katt kompis till sin kattunge.

• nemo1

Åter igen alla KATTUNGAR behöver en kattkompis deras liv går ut på att busa och du som människa aldrig kan ersätta en katt.
    Kattungen är van vid att ha sina syskon att busa med. Personligen tycker jag det är otroligt egoistiskt att bara köpa en kattunge. Det är inte för intet inte katthem ej säljer kattungar som ensamkatter, det säger väl en hel del tycker jag.
    Och över min döda kropp att jag själv skulle sälja någon av mina kattungar som ensamkatt.

• lvhdjt

Tror inte riktigt att du pratar om katter? Låter mer som du pratar om marsvin. Du får gärna länka sidan du läst detta på!

• EnGladPingvin
    nemo1 skrev 2014-08-12 15:27:50 följande:

Åter igen alla KATTUNGAR behöver en kattkompis deras liv går ut på att busa och du som människa aldrig kan ersätta en katt.

Kattungen är van vid att ha sina syskon att busa med. Personligen tycker jag det är otroligt egoistiskt att bara köpa en kattunge. Det är inte för intet inte katthem ej säljer kattungar som ensamkatter, det säger väl en hel del tycker jag.

Och över min döda kropp att jag själv skulle sälja någon av mina kattungar som ensamkatt.

Svar på tråden Kattunge sover i kattlådan