• ssa123

ögonkontakt 4,5 mån

Hur mycket ögonkontakt får ni med era 4-5 månaders?
    Min dotter är svår att få ögonkontakt med och lyckas man är det bara ett kort ögonblick.
    Har jag henne i famnen eller ståendes i knät är det helt omöjligt. Störst chans att lyckas är om hon ligger en bit bort. På golvet eller i vagnen. Kan det verkligen vara normalt?

• Svar på tråden ögonkontakt 4,5 mån
  • ssa123

Tack för länken! På andra plan känns allt normalt, men bekymrar mig över den lilla ögonkontakten

• Erizajo

Min son är 3 månader och lätt att få ögonkontakt med, kan hålla kvar den länge med och har kunnat det ett tag och han skrattar och ler med. Fråga på Bvc!

• ssa123

Jag har frågat på bvc med svävande luddigt svar tyvärr

• ssa123

Skrattar och ler gör hon oftast när hon ser mig. Fast hon inte ser mig i ögonen

• ssa123

Nån mer med barn i samma ålder som kan säga hur ni har det?

• Sannasu

Min kille är 7 mån och man får bara ögonkontakt när han känner för det :) oftast är det andra saker som är mer intressanta :)

Tror inte det är något knasigt alls, han är bara mer nyfiken på världen än på sin mamma :)

• Mellanmjölkens land

Äldsta var svår att få ögonkontakt med. Idag är hon en fullt normal 3åring.

Yngsta har gett massor med ögonkontakt sen hon kunde fokusera blicken

• nadiab10000

Jag har 2 kusiner som har svårt att få ögonkontakt med sina barn och efterhand visade det sig på autism.

• ssa123

Mellanmjölkens land: när började ni få mer kontakt?

Nadiab 10000: vet du om det fanns andra tecken och isf vilka?

Kan inte få detta ur mitt huvud och känner mig både väldigt ledsen och orolig. Får som sagt korta glimtar av kontakt. Och på längre avstånd går det bättre. Men det känns ändå för lite. Jag ser andra som håller bebis framför sig och bebis verkar bara drunkna i deras ögon, och jag blir så ledsen.

• nadiab10000

Hej

Tyvärr så vet jag inte så mycket de bor utomlands. Jag vet bara att de hade svårt med ögonkontakt. Den ena kusinen förnekade det hela den andra har haft kontakt med bvc och sådant. Bra om man får det konstaterat så kan man hjälpa till med autism så tidigt som möjligt och då kanske också det försvinner

• ssa123

Tror tyvärr aldrig autism försvinner men givetvis vill jag börja kunna hjälpa min dotter på rätt sätt så fort det går. Och jag vill slippa gå och fundera hur det står till med henne

• ssa123

Hon reagerar inte på sitt namn heller, men det kanske hon är för liten för

• Mellanmjölkens land
    ssa123 skrev 2014-08-10 21:48:03 följande:

Mellanmjölkens land: när började ni få mer kontakt?

Nadiab 10000: vet du om det fanns andra tecken och isf vilka?

Kan inte få detta ur mitt huvud och känner mig både väldigt ledsen och orolig. Får som sagt korta glimtar av kontakt. Och på längre avstånd går det bättre. Men det känns ändå för lite. Jag ser andra som håller bebis framför sig och bebis verkar bara drunkna i deras ögon, och jag blir så ledsen.

Hon har aldrig varit ett se-djupt-i-ögonen-barn vilket oroade mig lite. Hon spontankramade heller inte när man lyfte upp henne som bebis. Allt eftersom lång ögonkontakt har blivit mindre viktigt och annan kommunikation tagit större del har det märkts mindre och mindre. Hon tar ju ögonkontakt, bara inte länge. 

Hur det var att reagera på sitt namn kommer jag inte ihåg med äldsta men yngsta började nog vid 5-6 mån har jag för mig
Svar på tråden ögonkontakt 4,5 mån