• lemarie

Har någon testat healing?

Jag har bokat tid för en Healing hos en kvinna jag tidigare träffat och som jag känner kan det hon gör. Jag undrar om någon tidigare upplevt hur en healing påverkar? Känns det? Känslomässigt kan man börja gråta, osv?

• Svar på tråden Har någon testat healing?
  • Nerfherder
    iceball skrev 2014-08-11 09:12:11 följande:
    Men ser du ens vad vi svarat?
    Ja? Har du sett vad de andra har svarat?
  • Tenshii
    lisaamanda skrev 2014-08-10 20:39:43 följande:

Jag har fått healing/Reiki flera gånger och för mig fungerade det fantastiskt bra, bättre än va jag hade förväntat mig. Jag var halvsides förlamad och satt i rullstol men efter en omgång healing så kunde jag gå med hjälp av rullator och nu 1 år senare med regelbunden healing så kan jag gå utan hjälpmedel.

Jag kan fortfarande inte cykla eller springa men med tanke på att alla läkare och sjukgymnaster sa att jag skulle få sitta i den där rullstolen resten av livet så känns det som att det är helt ok ändå :)

Sen tror jag inte att det kommer fungera om du redan har bestämt sig för att det inte aka fungera så gå dit med ett öppet sinne så kanske det fungerar för dig man vet aldrig :)

Tur att det finns saker som Reiki. För att folk som suttit i rullstol har kommit på fötterna har vi ju aldrig hört talas om innan. 
  • lisaamanda
    Nerfherder skrev 2014-08-11 09:09:13 följande:

Har ni tänkt på, att om det verkligen var 100% vederlagt att healing funkade, då skulle det inte ens kallas "alternativ medicin" utan "medicin".

Fast alternativ medicin/ kinesisk medicin har faktiskt funnits längre än västerländsk medicin så egentligen skulle man kunna säga att det är den västerländska medicinen som är alternativ.

Självklart tycker jag att den sjukvården vi har i Sverige idag är bra i vissa lägen också dock så litar jag mer till kinesisk medicin till vissa saker, men det kanske bara är för att jag inte gillar att stoppa i mej massa kemiska substanser och piller hela tiden.
  • lisaamanda
    Tenshii skrev 2014-08-13 18:02:47 följande:
    Tur att det finns saker som Reiki. För att folk som suttit i rullstol har kommit på fötterna har vi ju aldrig hört talas om innan. 
    Nu säger inte jag att det är så för alla självklart, jag berättade bara hur det var för mig. Och för mig så fungerade det faktiskt där den svenska sjukvården misslyckades.

Reiki och akupunktur grundar sig faktiskt i samma basprincip som har funnits i flera tusen år och är otroligt mycket mer beprövat än den sjukvården som finns i västvärlden idag vilket är väldigt intressant tycker jag, och akupunktur har ju blivit mycket mer accepterat idag än vad det var för kanske 10 år sen
  • Tenshii
    lisaamanda skrev 2014-08-13 22:46:27 följande:
    Fast alternativ medicin/ kinesisk medicin har faktiskt funnits längre än västerländsk medicin så egentligen skulle man kunna säga att det är den västerländska medicinen som är alternativ.

Självklart tycker jag att den sjukvården vi har i Sverige idag är bra i vissa lägen också dock så litar jag mer till kinesisk medicin till vissa saker, men det kanske bara är för att jag inte gillar att stoppa i mej massa kemiska substanser och piller hela tiden.
    Hur tänker du nu? Hur länge något har brukats spelar ingen roll in huruvida det funkar eller inte. 

"Alternativmedicin, även kallad komplementärmedicin, är ett samlingsbegrepp för behandlingar av åkommor och sjukdomstillstånd som inte har prövats vetenskapligt enligt de regler som gäller behandlingar i den etablerade hälso- och sjukvården, eller som har prövats vetenskapligt och fastslagits vara overksamma (samma grad av verkan som placebo).[1]"
  • Tenshii
    lisaamanda skrev 2014-08-13 22:51:38 följande:
    Nu säger inte jag att det är så för alla självklart, jag berättade bara hur det var för mig. Och för mig så fungerade det faktiskt där den svenska sjukvården misslyckades.

Reiki och akupunktur grundar sig faktiskt i samma basprincip som har funnits i flera tusen år och är otroligt mycket mer beprövat än den sjukvården som finns i västvärlden idag vilket är väldigt intressant tycker jag, och akupunktur har ju blivit mycket mer accepterat idag än vad det var för kanske 10 år sen
    Fast du kan fortfarande inte veta att det är Reiki som ligger bakom din förbättring. Det finns ingen vetenskaplig studie som visar att Reiki faktiskt har någon som helst form av effekt. Att du skulle vara ett undantag är ganska otroligt, framförallt när det finns andra mer naturliga förklaringar. 
  • Hjortron

Japp, men det är inget jag vill prata om på ett forum. Du kan skicka ett meddelande om du vill.

• lisaamanda
    Tenshii skrev 2014-08-14 11:15:41 följande:
    Fast du kan fortfarande inte veta att det är Reiki som ligger bakom din förbättring. Det finns ingen vetenskaplig studie som visar att Reiki faktiskt har någon som helst form av effekt. Att du skulle vara ett undantag är ganska otroligt, framförallt när det finns andra mer naturliga förklaringar. 
    Fast det är väl beprövat och har visat på effekt, i Kina har man studerat och kunnat visa på att det faktiskt fungerar dock så vet jag inte hur mycket som är beprövat i just Sverige.

Däremot så är det självklart att det inte pratas lika mycket om det här vilket är synd för jag personligen tror att många gånger så kan en alternativ/mer naturlig behandling vara minst lika effektiv om inte mer effektiv för många.

sen får ju alla tycka och tro precis hur dom vill jag försöker inte att omvända någon, men just i mitt fall så kunde inte neurologerna och alla andra läkare och diverse sjukgymnaster se varför jag har blivit bättre, dom förklarade för mej att ibland vet vi inte varför saker händer det bara blir så ändå.

Eftersom det hade gått så pass länge för mej efter att läkarna hade gett upp (ca 1,5 år) så tror jag ändå att det gav effekt.

Jag kan ju inte bevisa att det hjälpte men läkarna kan inte heller bevisa att det inte gjorde det. Ts frågade om erfarenheter av healing och jag delade helt enkelt min erfarenhet av det sen tycker inte jag att jag ska behöva försvara eller bevisa något jag har varit med om.

Jag kräver inte att du ska bevisa att svensk sjukvård fungerar för dej oavsett vad du har varit med om så varför inte ge mej samma respekt.
  • Tenshii
    lisaamanda skrev 2014-08-14 12:09:29 följande:
    Jag kräver inte att du ska bevisa att svensk sjukvård fungerar för dej oavsett vad du har varit med om så varför inte ge mej samma respekt.
    Skillnaden är att den svenska sjukvården redan är evidensbaserad, det finns inget direkt skäl att ifrågasätta att den fungerar. Det gäller inte för Reiki. 

Jag säger egentligen inte att det du varit med om är lögn, säger du att du mår bättre så har jag inget skäl att ifrågasätta det, däremot så håller jag inte med i slutsatserna du drar om varför du mår bättre. 
    Som en utmaning så kan du ju försöka hitta en publicerad och granskad vetenskaplig studie som visar att Reiki funkar. 
  • Taquiere

Min tanke är... vi är alla olika och enligt mig sâ dras du till nâgot eller har âterkommande tankar pâ att testa nâgot sâ är det kroppens sätt att guida dig. Mânga verkar lyssna sâ lite till vad kroppen och själen vill förmedla. Enligt mig sâ är homeopati, som nämndes sist, och till viss del healing ett sätt att förebygga fysisk och psykisk ohälsa och ni har rätt, det gâr faktiskt inte att bevisa att det kan pâverka kroppen pâ nâgot sätt. Det är inte för alla för den delen heller. Det känns lite ibland som att de som jobbar med healing, energi, intuition och liknande blir sedda som utövare av modern häxkonst och det tycker jag är synd. Det finns ju inget ont i grunden och jag tror inte det är sâ mânga som sysslar med detta just för att snärja andra pâ pengar.
    Personligen sâ spelar det inte nâgon roll för min del om det gâr att bevisa vetenskapligt eller ej, livet har mânga mysterier som ej gâr att förstâ, det är där man fâr ta till magkänslan eller vad man vill kalla det. 

• Taquiere

Förlât, jag glömde ens svara pâ dina frâgor Glad
    Det är ju sâ individuellt om det känns eller inte. Är du en väldigt känslig person sâ kan du nog känna av det förutsatt att personen ifrâga vet vad hon sysslar med. Sen beror det nog pâ vad mâlet med behandlingen är, balansering, jobb med blockeringar, energiboost osv. Allt är ju olika och kanske hon pratar med dig eller sâ gör hon inte det. Grâta, ja kanske det, det beror väl pâ dig där med och pâ det du bär med dig framförallt.
    Berätta gärna hur det gâtt.

• LyckligaLina

Har testat en gång. Kände inte healern och berättade inget om migsjälv innan. Jag var i min egen bubbla så att säga. Jag fick lägga mig på en brits och healern la händerna på mina axlar. Inom loppet av en minut upplevde jag en enorm "våg" av värme som spred sig i hela kroppen och jag började gråta helt ohämmat, jag var totalt oförberedd på det. Healern lugnade mig och sa typ att jag inte skulle hålla emot och det inte gjorde något om jag grät.
    För min del var det som en "själslig storstädning" som ägde rum utan att jag yppade ett ord. Jag fick nya krafter och upplevde stor förändring så det var väl investerade slantar.
    Eftersom branschen är oreglerad finns alla de sorter där ute, jag kanske hade tur. För egen del vet jag att det inte handlade om en placeboeffekt, då tex ett spa-besök, klassisk massage, samtal och klassisk massage inte gav samma resultat. Dock kan jag bara stå för mina upplevelser.

• jaghopparhögt

Vad innebär healing?
    Ni som har testat, vad vet ni om det innan ni utsätter er för det?
    Känns lite naivt att bara utsätta sig för en sådan sak utan att veta exakt vad den som utför handlingen arbetar med.

• LyckligaLina

För min del var jag i ett läge där jag kände att jag hade provat en massa och ingenting fungerade. Det var som att "blockeringar" i kroppen försvann, jag fick helt ny energi.
    Jag kan dock inte gå i god för att samma ska ske till andra. Somsagt, det är alternativt och en oreglerad bransch.
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Healing

• R Franklin
    Taquiere skrev 2014-09-17 23:30:44 följande:

Personligen sâ spelar det inte nâgon roll för min del om det gâr att bevisa vetenskapligt eller ej, livet har mânga mysterier som ej gâr att förstâ,

Vem har sagt att man måste förstå hur det fungera. Frågan är OM det fungerar, det verkar väl ändå rätt rimligt att man undersöker det?

Det är dessutom löjligt enkelt att testa, vilket Emily Rosa visade när hon blott 9 år gammal fick sin undersökning av "Therapeutic touch" (Snarlikt Reiki) publicerad i en peer reviewad tidning.

Slutsatsen var "our experimental findings, suggest that TT claims are groundless and that further use of TT by health professionals is unjustified."

en.wikipedia.org/wiki/Emily_Rosa
Svar på tråden Har någon testat healing?