Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (umgänge)

realistiskt umgänge

Hur ser ett realistiskt umgänge ut när barnet är 1 år och 1 månad och föräldrarna bor ca 10 mil från varandra?

• Svar på tråden realistiskt umgänge
  • Anonym (-)

Umgängesföräldern kommer då och då (minst varannan helg) och hälsar på hos barnet, tar med barnet ut på en promenad, nattar barnet, matar barnet.

• Anonym (umgänge)

Ingen övernattning hos umgängesföräldren?

• Anonym (-)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-08-10 16:36:43 följande:

Inte när barnet är så litet, nej.
  • Anonym (###)

I så fall får den andre föräldern följa med och även hen sov över.
  • Brumma

De beror ju på hur nära de står varandra. Har de bott ihop tidigare tex? Då funkar såklart övernattning.

Min man o hand ex separerade när dottern var strax över året och de började med vh direkt. Samt att de träffades ngn dag i veckan oxå (ja, det funkar med tio mil - med lite vilja o planering).

Så jag skulle säga att det beror helt på vilken relation de har.
  • Anonym (umgänge)

Varför är det så farligt med övernattning? Jag menar det är ju ändå hos barnets pappa som det sker.

• Anonym (-)

Socialstyrelsen rekommenderar inte växelvis boende (ens VH) under de första tre åren.

• Anonym (självklart.)
    Anonym (umgänge) skrev 2014-08-10 17:32:50 följande:

Varför är det så farligt med övernattning? Jag menar det är ju ändå hos barnets pappa som det sker.

Nej, det är såklart inte det minsta farligt att sova över hos sin pappa. Åtminstone inte om man känner sin pappa ordentligt. 

Förutsatt att barnet tidigare bott med eller åtminstone umgåtts flitigt med sin pappa och har en någorlunda nära relation skulle jag tycka att en övernattning/vecka är helt rimlig. T ex hämtning lördag fm och återlämning sön em. Det bästa hade varit om det även gick att få till något kort besök en vardag/vecka men det kan väl bli svårt med tanke på avstånd, jobb och barnets ålder.
  • Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 17:37:57 följande:

Socialstyrelsen rekommenderar inte växelvis boende (ens VH) under de första tre åren.

Jaså minsann, var har du läst det? Växelvist boende innebär halvtid, varannan helg är inte växelvis boende. Du verkar ha missuppfattat det hela....
  • mammalovis

Hur har barnets familjerelationer sett ut de 13 första månaderna? Har ni bott ihop och har pappan tagit aktiv del i barnets vardag varje dag?

När vi separerade var barnet 14 månader, då rekommenderades att pappan träffade barnet kortare stunder flera gånger i veckan, men då bodde vi ju 2 mil ifrån varandra. Allt för att bevara en så god minnesbild som möjligt av den andra föräldern. Barns tidsperspektiv sträcker sig heller inte så långt. Först när hon var över 2 kunde hon börja fråga om pappa skulle komma, men då hade vi umgänge varje helg för att det inte skulle gå så långt emellan och i veckan fungerade inte p g a jobb.

Risken med övernattning för sällan är att barnet blir otryggt och behöver bli varm i kläderna med båda föräldrarna en lång stund först. Hur lång beror på barnet. I perioder vill inte barnet släppa den tryggaste föräldern alls utan kan bli otröstlig och gå och leta efter den trygga föräldern. Så mycket beror på barnets personlighet och ålder.

• Anonym (-)
    Anonym (självklart.) skrev 2014-08-10 17:39:35 följande:

Jaså minsann, var har du läst det? Växelvist boende innebär halvtid, varannan helg är inte växelvis boende. Du verkar ha missuppfattat det hela....

Jag skrev just det att socialstyrelsen kommit med en ny avhandling där det framgår att varken växelvisboende ELLER varannanhelg-boende, är att föredra före treårsålder.

Jag vet inte om denna avhandling finns att få tag på över nätet än, men annars kan du - liksom alla andra - ringa till socialstyrelsen imorgon och få detta kapitel hemskickat.
  • Tjofaderittan hambo

Rekommendationerna brukar vara:

1 övernattning vid 1 år
    2 vid 2 år och
    varannan vid 3 år.

Ovanstående gäller givetvis i de fall man bott ihop eller haft ett tätt umgänge hela tiden tills barnet är 1 år.

Med tätt umgänge avses varannan, var trejde dag ett par timmar per gång, först med mamman och sen själv. Man får utöka sakta efter barnets takt.

• Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 17:53:36 följande:
    Jag skrev just det att socialstyrelsen kommit med en ny avhandling där det framgår att varken växelvisboende ELLER varannanhelg-boende, är att föredra före treårsålder.

Jag vet inte om denna avhandling finns att få tag på över nätet än, men annars kan du - liksom alla andra - ringa till socialstyrelsen imorgon och få detta kapitel hemskickat.
    Ja, jag vet att man kan ringa dit, maila också för övrigt, men eftersom du påstod saker så antog jag att du hade belägg för det och kunde länka eller citera eller något. Det kan du alltså inte?

Sen är det väl ganska självklart för alla att man inte kategoriskt kan säga att varannan helg inte är bra eftersom förutsättningarna varierar kraftigt och dessutom är barn individer med olika personligheter, behov och förmågor.
  • Anonym (-)
    Anonym (självklart.) skrev 2014-08-10 18:06:39 följande:

Ja, jag vet att man kan ringa dit, maila också för övrigt, men eftersom du påstod saker så antog jag att du hade belägg för det och kunde länka eller citera eller något. Det kan du alltså inte?

Sen är det väl ganska självklart för alla att man inte kategoriskt kan säga att varannan helg inte är bra eftersom förutsättningarna varierar kraftigt och dessutom är barn individer med olika personligheter, behov och förmågor.

Det är som sagt en NY avhandling. Jag har själv ringt och bett om att få stycket uppläst. Bestämde mig sedan för att betala den lilla skitsumman det kostar för att få hela avhandlingen hemskickad.

Jag hänvisar alltså till SOCIALSTYRELSENS AVHANDLING I ÄMNET!

Avhandlingen får du beställa hem själv. Länkat hade jag kunnat göra om avhandlingen var så pass gammal att den hamnat på nätet.
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 17:37:57 följande:

Njae. De brukar rekommendera att barn kan sova borta lika många nätter som de är år. Dvs ett år - en natt, två år - två nätter (typ vh), tre år - växelvist boende.

Har barnet knutit starka band (att båda föräldrarna varit lika delaktiga under första året tex) så är det ju oerhört traumatiskt om den ena föräldern bara försvinner.

Man brukar väl titta på fall till fall...
  • Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 18:13:16 följande:
    Det är som sagt en NY avhandling. Jag har själv ringt och bett om att få stycket uppläst. Bestämde mig sedan för att betala den lilla skitsumman det kostar för att få hela avhandlingen hemskickad.

Jag hänvisar alltså till SOCIALSTYRELSENS AVHANDLING I ÄMNET!

Avhandlingen får du beställa hem själv. Länkat hade jag kunnat göra om avhandlingen var så pass gammal att den hamnat på nätet.
    Men vad menar du då? Du redovisar Socialstyrelsens rekommendationer som du inte har läst? 
  • Anonym (-)
    Anonym (självklart.) skrev 2014-08-10 18:19:08 följande:

Men vad menar du då? Du redovisar Socialstyrelsens rekommendationer som du inte har läst? 

Hursa?

Jag har läst den. Beställde den för typ sex veckor sedan.
Svar på tråden realistiskt umgänge