• Anonym (självklart.)

realistiskt umgänge

Anonym (umgänge) skrev 2014-08-10 17:32:50 följande:

Varför är det så farligt med övernattning? Jag menar det är ju ändå hos barnets pappa som det sker.

Nej, det är såklart inte det minsta farligt att sova över hos sin pappa. Åtminstone inte om man känner sin pappa ordentligt. 

Förutsatt att barnet tidigare bott med eller åtminstone umgåtts flitigt med sin pappa och har en någorlunda nära relation skulle jag tycka att en övernattning/vecka är helt rimlig. T ex hämtning lördag fm och återlämning sön em. Det bästa hade varit om det även gick att få till något kort besök en vardag/vecka men det kan väl bli svårt med tanke på avstånd, jobb och barnets ålder.
  • Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 17:37:57 följande:

Socialstyrelsen rekommenderar inte växelvis boende (ens VH) under de första tre åren.

Jaså minsann, var har du läst det? Växelvist boende innebär halvtid, varannan helg är inte växelvis boende. Du verkar ha missuppfattat det hela....
  • Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 17:53:36 följande:
    Jag skrev just det att socialstyrelsen kommit med en ny avhandling där det framgår att varken växelvisboende ELLER varannanhelg-boende, är att föredra före treårsålder.

Jag vet inte om denna avhandling finns att få tag på över nätet än, men annars kan du - liksom alla andra - ringa till socialstyrelsen imorgon och få detta kapitel hemskickat.
    Ja, jag vet att man kan ringa dit, maila också för övrigt, men eftersom du påstod saker så antog jag att du hade belägg för det och kunde länka eller citera eller något. Det kan du alltså inte?

Sen är det väl ganska självklart för alla att man inte kategoriskt kan säga att varannan helg inte är bra eftersom förutsättningarna varierar kraftigt och dessutom är barn individer med olika personligheter, behov och förmågor.
  • Anonym (självklart.)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 18:13:16 följande:
    Det är som sagt en NY avhandling. Jag har själv ringt och bett om att få stycket uppläst. Bestämde mig sedan för att betala den lilla skitsumman det kostar för att få hela avhandlingen hemskickad.

Jag hänvisar alltså till SOCIALSTYRELSENS AVHANDLING I ÄMNET!

Avhandlingen får du beställa hem själv. Länkat hade jag kunnat göra om avhandlingen var så pass gammal att den hamnat på nätet.
    Men vad menar du då? Du redovisar Socialstyrelsens rekommendationer som du inte har läst? 
Svar på tråden realistiskt umgänge