Inlägg från: Anonym (Hellman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hellman)

Min pojkvän sitter på öppen anstalt

Anonym (...) skrev 2014-08-14 20:37:53 följande:

Men ts du måste ju förstå skillnaden på brott och brott.

Visst är både en skattebrottsling och en misshandlare brottslingar, men det finns faktiskt en skillnad.
    ÄVEN om straffen kanske är lika långa eller tom längre för skattebrottslingen.

Vid misshandel så saknas något viktigt liksom. Man har ondskefullhet i sig.

Jaha ja så att ett svin som lurar av nån gamling sina sista besparingar är "godare" än en som nitar någon pajas som betett sig illa då?
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 09:03:08 följande:

Ehhh, * kriminell = Inte snäll* ??

Hur tänkte du där egentligen? Hade inte sagt nåt om han va pedofil, styckmördare, massmördare...det finns skillnad på saker och ting också. 
    Det är ju inte direkt så att man placeras i ett fängelse, för att sitta å titta in i en vägg strafftiden, man får stöd, behandling...

Inskränkthet är människans värsta bov!

Jo man får visst sitta och titta in i en vägg, eller möjligtvis en TV, strafftiden ut. Om du hamnar på särskild avdelningar. Öpnna anstalter får ju folk kila ner till sjön och bada och fiska och sånt, det går inte jämföra med ett fängelse.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 11:56:41 följande:

Eh, nää...på öppen anstalt är du instängd. Du har en gård att gå ut på, fritt inomhus, då de har självförsörjning med matlagning osv..

Öppen anstalt är fängelse det med. Det är inräkning 3 ggr om dagen, du ska va på rummet en tid när kvällen kommer...

Däremot, har du möjlighet till permission om du sköter dig, som min pojkvän...han kommer varannan helg ...

Och det jag skrev om att sitta och titta ini en vägg, menade jag med att du sitter inte där hela strafftiden UTAN att INTE få hjälp och stöd! Men som någon annan skrev, Den intagne väljer Själv, om han/hon vill ha det stödet. Sen kan stödet ingå i domen. Ett krav som ställs under strafftiden.

hur fan vet du hur det är att sitta i fängelse? Jag har suttit i ca 10 år sammanlagt runt på olika ställen. snacka inte
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 11:56:41 följande:

Eh, nää...på öppen anstalt är du instängd. Du har en gård att gå ut på, fritt inomhus, då de har självförsörjning med matlagning osv..

Öppen anstalt är fängelse det med. Det är inräkning 3 ggr om dagen, du ska va på rummet en tid när kvällen kommer...

Däremot, har du möjlighet till permission om du sköter dig, som min pojkvän...han kommer varannan helg ...

Och det jag skrev om att sitta och titta ini en vägg, menade jag med att du sitter inte där hela strafftiden UTAN att INTE få hjälp och stöd! Men som någon annan skrev, Den intagne väljer Själv, om han/hon vill ha det stödet. Sen kan stödet ingå i domen. Ett krav som ställs under strafftiden.

"hjälp och stöd" haha
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 12:20:28 följande:
    Men ärligt, bara för att du har taskig erfarenhet av alla dina turer, betyder det ju inte att alla andra har det också..JAG utgår från det JAG vet i den situation jag befinner mig i just nu!!

Sen kanske inte du har velat haft hjälp, med tanke på att du fart in och ut hela tiden...10 år....NÅN hjälp har du säkert blivit erbjuden, eller behandling av nåt slag..har svårt att tro annat.

Om inte, kanske man känner själv ATT man behöver det och tar tag i det själv!!
    Jag vet allt, och visst, det går inte fiska på alla öppna anstalter, jag har bara varit på en öppen, det var Sörbyn utanför Umeå, där får du fiska, bada och springa på elljusspå. Jag var där i 5 timmar, sen stack jag, så det är min erfarenhet av öppna anstalter. Men tex Svartsjö rår du fiska på och ett antal fler., Sen visst, om du tycker att alla fåniga program som erbjuds är hjälp och stöd så visst finns det. Arbetet där inne kanske också räknas som hjälp och stöd? att spika ihop en fågelholk, eller packa en låda skruv? Haha, jag menade inte att vara spydig. Klart att det finns olika erfarenheter av kåken, så är det ju. Och jag var inte någon mönsterfånge heller. Ha en bra dag. Jag måste göra lite nytta nu.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 12:30:29 följande:

Som sagt...olika kanske på olika anstalter.

Gällande alla program/stöd/samtal, vad det nu är..så handlar det nog mycket om en själv med, HUR mottaglig man är, VILL du ha hjälp!

Man kan ju knappast lasta samhället för ALLA saker man inte är nöjd med...ta sig i kragen och göra nåt bra av det..

Inte spydig jag heller, men man måste ju för fasen kolla själv, hur fan ser mitt liv UT egentligen..vad kan JAG göra för att förändra det..

Det är bara att du går ut på Kv:s hemsida och läser om anstalterna så ser du. Jag har inga problem längre. Muckade från en klass 1 (särskilt resurskrävande intagna-avd) 2011, och har inte suttit i fängelse sen dess. Och inte är det fängelset eller samhället som sett till att jag sköter mig iaf. Men jag lastar heller inte samhället för hur jag levt, Jag lastar mig själv. Men i mina ögon är det där med alla "program" och annat bara trams. Have a nice day, och lycka till med killen!
  • Anonym (Hellman)
    Rolleek82 skrev 2014-08-16 15:49:14 följande:

Alla män bör testa på hur det är att sitta inne testa om dom är mentalt starka nog dvs skulle tro att dom flesta här inne skulle sitta nakna i ett hörn och suga på tummen.

De flesta anpassar sig, så funkar människor. några bryter ihop, några hänger sig till och med.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (x) skrev 2014-08-16 16:31:17 följande:

Den som är mentalt stark håller sig utanför murarna.
    Skulle tro att dom flesta härinne inte är så korkade att dom sätter sig i sitsen att behöva sitta inne.
    Faktum är ju att dom som hamnar där inte är dom smartaste katterna i samhället.
    Det är svaga och lite korkade människor som hamnar där.
    Många är det ja. Men många inte. Har du aldrig suttit så har du väl ingen koll på hur "smarta" människor som sitter är.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (mr_X) skrev 2014-08-16 16:44:08 följande:

ni som suttit inne, och vill framställa det som stor merit... får väl skriva det i ert CV eller nåt..
    Jag är inte imponerad av de som gjort hard-time

Varför skulle man framställa det som en merit? det är ju bara vad det är.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2014-08-17 13:44:35 följande:

Varför skulle man ens vilja prova att sitta i fängelse?

Att bli fråntagen sin frihet, fråntagen den tilltro människor har till en och sabba ens liv? Att bli dömd, inte bara en gång i rättssal utan även flera gånger om av människor i ens närhet och framtida relationer, jobb etc.

Att sitta och diskutera om vem som skulle klara det eller inte är ju bara löjligt.
    Jag hade aldrig klarat att sitta inne. Jag hade aldrig klarat av att bli fråntagen min frihet och självständighet, mina chanser till ett gott liv med bra jobb, pengar in på lönekontot eller att ständigt bli misstrodd av mina vänner och familj. Jag hade varit en av dem som hade hängt sig och eftersom jag inte hade klarat av att ge upp min frihet, så håller jag mig till rätt sida av lagen.

Vad det gäller TS kille...
    Jag jobbar på krogen och har sett åtskilliga misshandelsfall, men faktum är att ingen av dem har gått över gränsen där det istället skulle handla om dråp. De flesta människor har en spärr trots alkohol i blodet,  där de inser att om jag fortsätter att slå, kommer den andra människan att dö. När man inte har den spärren eller insikten så går det illa och då kan man inte hävda självförsvar.

Hade han suttit inne för skattebrott eller fortkörning eller något annat så hade det inte varit lika allvarligt. Men nu handlar det om att direkt skada en annan människa och som kanske inte har dessa "spärrar".
    Du vill flytta ihop med honom utan att känna honom på riktigt...varför?
    Vad kommer hända den dagen du eller din dotter gör honom riktigt förbannad? Kommer han att ha dessa spärrar då eller kommer han banka på er tills ni inte andas längre och sedan hävda självförsvar?

Om ni flyttar ihop, dvs han flyttar till dig så är det inte bara till att kasta ut honom om det inte skulle fungera utan då är det avhysning via KFM som gäller om han inte flyttar självmant och då har han 3 månader på sig. Om något går snett efter bara en månad, vill du då fortsätta bo med honom ytterligare några månader?

Jag hoppas att allt kommer att gå bra för er, men det som många här inne inklusive jag, är varför det är så bråttom att flytta ihop? Skulle du flyttat ihop med en annan man (som inte satt inne) om ni bara sågs varannan helg under 6 månaders tid?

Jorå du hade klarat att sitta inne. Man vänjer sig.
  • Anonym (Hellman)
    jaghopparhögt skrev 2014-08-17 16:23:14 följande:
    Tycker du att man utvecklas mycket av att sitta i fängelse?
    På vissa sätt kan man göra det, fast man fastnar också..
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-17 18:49:00 följande:

Man behöver väl knappast va Smart för att förstå att det inte är det ultimata att hamna i fängelse..snacket Ni kör med om att den ene är smartare än den andre är lite out..

Ingen VILL hamna där, men av olika anledningar KAN man hamna där,. osmart eller inte..Och det KAN hända vem som helst!

Sen finns "bror Duktig" på FL, som på alla andra ställen...som aaaaldrig skulle sätta sig i en sån situation...NÄ, de va inte riktigt tänkt så för min kille heller.

Ostraffad sen tidigare, hade ett ordnat liv, ordnad ekonomi...bra jobb....shit happens ibland och det gjorde det nu..men vem FAN har rätten att påstå att han kommer göra om det?!

Så sjukt less på folk som talar om för mig att han kommer göra om det, han kommer göra så mot mig, han kommer.......

Sen att Ni kommer med råd, en helt annan femma, men tala inte OM för mig att han verkligen ALDRIG kommer att förändras...NÅT hände, EN gång i hans liv, han vet att de va förbannat fel, men gjort är gjort och han kan knappast göra det ogjort..

"Bror Duktigs" finns det många av. Verkligen.
  • Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-17 18:55:20 följande:
    Med min cynism just nu, ska jag ta det som ironi? Glad
    Nej jag höll med dig.
  • Anonym (Hellman)

Ni som skriver, ni vet väl att till exempel Jan Gilliou och Cornelis Vreeswijk har suttit inne? och Tommy Körberg, ja det finns en hel del. Det är rätt lätt att hamna i fängelse, man behöver inte vara "osmart" för den delen.

• Anonym (Hellman)
    Anonym (mr_X) skrev 2014-08-17 20:47:54 följande:
    Corren hade väl lite återfall.. Var väl någon kniv inblandad..
    Jan satt väl för något spioneri.. IB affären..

Men vad satt Tommy för? knark eller
    Tito fick väl nåt om barnsex

Men många av kändisarna har också provat fängelse för vapenvägran..

Självklart kan ödet ställa till det..

Personligen skulle inte jag satsa på hästen som har tjänstgjort 1år(ett år) för våldsbrott...  Som att anställa en FD, peddo att passa barn.. Eller en FD förskingrare som ska ta hand om pengar..
    Återfall heter det vist!!

Därmed inte sagt att det ska hända.. Det heter så fint att de blir rehabiliterade innanför murarna.. Det är inte straff.. Det heter kriminalvård och ska återanpassas till samhället..
    För många misslyckas tyvärr och då blir det nog ganska naturligt.. njaa man ska nog inte satsa på den halta hästen...
    Körberg satt väl för kola en gång och dömd till fängelse en annan gång för rattfylla. är inte säker och orkar inte googla men det var nåt sånt. ärligt talat vem bryr sig ifall man suttit eller inte...  Peddon borde inte hamna i fängelser utan på särskilda anstalter på obestämd tid. Det är nog svårt att "bota" en sån böjelse på samma sätt som att du kan få en inbrottstjuv att förstå att det går att arbeta istället, eller en våldsverkare att sluta dricka osv. Hade jag kunnat vrida tillbaka tiden så hade jag inte suttit en enda gång.
Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt