• Anonym (ensamstående gravid)

Kan någon få veta vem pappan är?

Jag är ensamstående och gravid, har länge väldigt gärna velat ha barn så ska självklart behålla. Vet ju inte om jag någonsin hittar "den rätte" ändå. Jag är 32, har ordnade förhållanden, mycket välbetalt jobb där det inte verkar vara något problem att vara hemma ett år och sen komma tillbaka, kan köpa en större lägenhet och har vänner och familj på nära håll. De är alla väldigt stöttande, framför allt min bror ser fram emot att bli morbror. Det känns helt enkelt jättebra!

Pappan till barnet är en vän till mig, ingen av oss är intresserade av att ha ett förhållande och han vill inte ha barn. Helt förståeligt tycker jag.  Han undrade försiktigt om jag inte skulle göra abort, men efter att jag förklarat mina känslor är han med på att jag ska behålla barnet själv. Ingen av oss tycker att han ska vara en del i barnets liv. 

Jag vill absolut inte tvinga in honom i en oönskad papparoll, även om jag inser att det är bra för barn att ha två föräldrar. Jag tror inte att en ovillig pappa är mycket att ha egentligen och i min familj kommer barnet att ha andra vuxna förebilder. Jag väntar mig absolut heller inget ekonomiskt stöd från honom, han vill inte ha ett barn, det är det jag som vill. Alltså är det jag som betalar, och det kan jag. Som jag har förstått det blir han inte skyldig ett öre om vi gemensamt avtalar om detta, de regler som finns går väl bara in i de fall man inte beslutar om något annat? Sen inser vi båda att det är viktigt att veta om faderskap i medicinska sammanhang och att barnet egentligen har rätt till båda föräldrar. 

Vad innebär det egentligen om vi registrerar honom som pappa? Detta skulle vi göra av medicinska skäl samt att barnet ska kunna få veta att han är pappan t.ex. om något skulle hända mig. Kan han få några som helst skyldigheter gentemot barnet? Kan utomstående kolla i dessa register och se att han är pappan? Borde jag helt enkelt uppge att jag inte vet vem pappan är? Det känns inte heller helt ok gentemot barnet. 

Ledsen för långt inlägg, tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kan någon få veta vem pappan är?
  • Anonym (Du vet)

Du vet vem pappan är och skall självklart tala om det med så det kan föras in i systemet, du ska inte berätta för din skull eller för den blivande pappans skull utan för barnet skull!

Ja ha kommer få skyldigheter som att betala underhåll till barnet

Anonym (Du vet) skrev 2014-08-10 21:14:16 följande:

Du vet vem pappan är och skall självklart tala om det med så det kan föras in i systemet, du ska inte berätta för din skull eller för den blivande pappans skull utan för barnet skull!

Ja ha kommer få skyldigheter som att betala underhåll till barnet

Som jag förstått det behöver inte han betala om vi avtalar om det? Alltså myndigheterna lägger sig inte i varesig vart barnet ska bo eller vem som försörjer det om vi inte ber om hjälp?

Och kan t.ex. hans släkt få reda på att han är pappan?
  • Anonym (q)

Ja man kan ringa skatteverket bara och fråga vem som står registrerad som pappa, går på 1 minut plus kötid.

Anonym (q) skrev 2014-08-10 21:19:08 följande:

Ja man kan ringa skatteverket bara och fråga vem som står registrerad som pappa, går på 1 minut plus kötid.

Ok tack för svar! Vi kommer ändå att registrera honom som pappa, för barnets skull. Inser ju att allt annat vore själviskt. Vi får hoppas att våra närstående har respekt nog att inte lägga sig i detta. 

Jag antar att om vi båda önskar att jag har ensam vårdnad och det inte finns tecken på att jag är olämplig som förälder så kommer ingen att lägga sig i vart barnet bor och vårdnaden?
  • Anonym (Z)

Ändrar han sig när barnet är äldre eller är fött och vill vara pappa så har barnet rätt till umgänge med honom och du får inte neka det oavsett vad ni avtalat nu. Vet du att han är pappan så måste du uppge honom som pappa. Det görs en faderskapsutredning. Och han behöver inte betala underhåll om ni är överens om det och vem som är pappan till ditt barn är en offentlig uppgift som tar några minuter att ta redan på via Skatteverket.

• Anonym (b)
    Anonym (ensamstående gravid) skrev 2014-08-10 21:27:07 följande:
    Ok tack för svar! Vi kommer ändå att registrera honom som pappa, för barnets skull. Inser ju att allt annat vore själviskt. Vi får hoppas att våra närstående har respekt nog att inte lägga sig i detta. 

Jag antar att om vi båda önskar att jag har ensam vårdnad och det inte finns tecken på att jag är olämplig som förälder så kommer ingen att lägga sig i vart barnet bor och vårdnaden?

Som jag förstått det är hans skyldigheter noll och intet om han avsäger sig vårdanden och ger dig full vårdnad, då blir du ensam vårdnadshavare.
    Han kommer då inte ha några som helst skyldigheter gentemot barnet utöver underhållet som precis som du så riktigt skriver, du kan välja att avstå ifrån.
    Sålänge ni är överens kommer ingen att ha synpunkter på det.

Sen kan jag bara hoppas att han ändå så småningom kommer vilja ha kontakt med barnet, för barnets skull.
    Ett barn lämnat i limbo om vem hens pappa är eller vad en pappa är rent konkret.
    Mår inte så bra, det lämnar ett tomrum.
    Och det är lättare för barnet med en dålig pappa än ingen pappa.
    Då har man åtminstone något att relatera till när andra pratar om sina pappor.
    Förstår du hur jag menar, för det har inget med hur bra mamma du är, det är pappa som också behöver finnas åtminstone som något att relatera till.
  • Anonym (q)

Nej att du får ensamvårdnad är inget konstigt alls. Det är normalt om föräldrarna inte är tillsammans. Men jag skulle vara lite tyst om det där med att du inte vill ha underhåll. Bara för att inte reta upp någon. Om soc frågar så säg att han betalar.
    Tänk också på att om du skulle få problem och behöva socialbidrag någon gång så måste han betala dig innan du kan få det.

Sen att någon kommer kolla upp vem som är pappan kan ni räkna med, om du inte berättar för folk runt omkring dig vem som är pappan så kommer de att bli nyfikna. Du kan räkna med att om ett par år så går ryktet redan.
    Anonym (Z) skrev 2014-08-10 21:28:19 följande:

Ändrar han sig när barnet är äldre eller är fött och vill vara pappa så har barnet rätt till umgänge med honom och du får inte neka det oavsett vad ni avtalat nu. Vet du att han är pappan så måste du uppge honom som pappa. Det görs en faderskapsutredning. Och han behöver inte betala underhåll om ni är överens om det och vem som är pappan till ditt barn är en offentlig uppgift som tar några minuter att ta redan på via Skatteverket.

Jag är självklart medveten om detta och skulle aldrig vilja hindra ett framtida umgänge. Hoppas lite innerst inne att han vill ha en relation med barnet även om det verkar osannolikt. Oavsett vad det låter som är han en mycket bra man som jag litar på. Vi har varit vänner i runt 10 år och jag tror absolut att vi har bra förutsättningar för att lösa situationen om han i framtiden vill ha barnet i sitt liv.

Jag tycker naturligtvis det är sorgligt för barnets skull att hen inte får en pappa som det verkar. Eller att han kanske kommer på först om några år att han vill vara pappa. I detta fall får vi på något sätt försöka bygga upp en relation mellan dem små steg i taget tills de får en bra relation. Jag är säker på att det finns bra hjälp att få kanske hos en barnpsykolog eller liknande om hur detta bäst genomförs då. Detta känns dock mycket hypotetiskt.

Dock ser jag ingen bättre lösning för oss just nu, finns det en poäng med att försöka tvinga någon att vara förälder? Abort känns heller verkligen inte som ett alternativ även om jag kanske verkar självisk som behåller mot pappans vilja. Jag försöker trots allt att underlätta så gott jag kan för honom. 
  • Anonym (b)

Precis.
    Grundregeln är den att sålänge föräldrarna är överens lägger sig inte samhället i, hur dom väljer att göra.
    Det är först om föräldrarna är oense och inte kan nå en egen lösning som samhälelt kan avgöra, om nån av föräldrarna begär det.
    Anonym (b) skrev 2014-08-10 21:35:14 följande:

Som jag förstått det är hans skyldigheter noll och intet om han avsäger sig vårdanden och ger dig full vårdnad, då blir du ensam vårdnadshavare.
    Han kommer då inte ha några som helst skyldigheter gentemot barnet utöver underhållet som precis som du så riktigt skriver, du kan välja att avstå ifrån.
    Sålänge ni är överens kommer ingen att ha synpunkter på det.

Sen kan jag bara hoppas att han ändå så småningom kommer vilja ha kontakt med barnet, för barnets skull.
    Ett barn lämnat i limbo om vem hens pappa är eller vad en pappa är rent konkret.
    Mår inte så bra, det lämnar ett tomrum.
    Och det är lättare för barnet med en dålig pappa än ingen pappa.
    Då har man åtminstone något att relatera till när andra pratar om sina pappor.
    Förstår du hur jag menar, för det har inget med hur bra mamma du är, det är pappa som också behöver finnas åtminstone som något att relatera till.
    Ja självklar vill jag helst att mitt barn har en närvarande pappa, jag vet dock inte hur jag ska kunna "övertala" min vän att vara förälder. Kanske att han kan gå med på att barnet vet att han är pappa och att vi har ett arrangemang där vi ses alla tillsammans regelbundet men att han har noll ansvar. Kan det vara något? Ska plantera idén hos min vän. 
Svar på tråden Kan någon få veta vem pappan är?