• anonym5

träna trots bruten arm?

Hej familjeliv! I helgen bröt jag min armbåge i en cykelolycka och jag fått denna gipsad och min stukade handled lindad. Jag är dock mitt uppe i att gå ner mina överviktskilon så här kommer frågan: kan jag träna ändå? Självfallet inte styrka med löpning/powerwalks och/eller andra träningsmetoder? Har uppföljning hos en läkare i veckan och ska då fråga men tills dess har jag förlorat tre inplanerade träningspass. Vad kan jag göra? Tacksam för svar!

• Svar på tråden träna trots bruten arm?
  • Dockan

Då jag bröt armen fick jag problem med att den svullnadenoerhört mycket om jag joggade exempelvis. Även att man inte springer med armen, rörs den inte alltid på ett läkande vis. Svullnaden gjorde att gipset kändes för litet och det spände rejält tills det gick ner.... Varken bra för armen eller sådär vansinnigt roligt.

Styrke pass för ben, rygg/core borde fungera bra. Undvik att utsätta dig för övningar där du plötsligt kan behöva ta emot dig med den brutna armen...

Ring sjukgymnast - be om råd och tips. Boka möte. Du brukar kunna självremittera dig dit. De är ju trots allt proffs på din frågeställning. :)

• Jolt

Är det inte bättre att ta det lugnt tills det läkt?

• Vinterankan

När jag bröt nyckelbenet så tejpade jag fast hela armen runt magen och sedan kunde jag både springa och spela fotboll (inte match men allt annat).

• anonym5
    Dockan skrev 2014-08-11 13:41:17 följande:

Då jag bröt armen fick jag problem med att den svullnadenoerhört mycket om jag joggade exempelvis. Även att man inte springer med armen, rörs den inte alltid på ett läkande vis. Svullnaden gjorde att gipset kändes för litet och det spände rejält tills det gick ner.... Varken bra för armen eller sådär vansinnigt roligt.

Styrke pass för ben, rygg/core borde fungera bra. Undvik att utsätta dig för övningar där du plötsligt kan behöva ta emot dig med den brutna armen...

Ring sjukgymnast - be om råd och tips. Boka möte. Du brukar kunna självremittera dig dit. De är ju trots allt proffs på din frågeställning. :)

Core ska jag verkligen testa på! Sysslade lite med detta innan så blir kanske bra (i alla fall bättre än inget!).
Svar på tråden träna trots bruten arm?