• Elias1

Hyresvärd vill vräka mig

Hej!

Har fått ett brev från hyresvärden som vill vräka mig och min pappa från vår lägenhet. Enligt hyresvärden så har min pappa hyrt ut lgh i andra hand till mig nu när han jobbar utomlands (han är sällan hemma). 

Jag undrar om hyresvärden har rätt till detta, är det verkligen rätt då jag faktiskt bara bor hemma hos mina föräldrar. Visst, jag är 25 år och har tidigare varit skriven på en annan adress i sthlm. Min syster står även skriven här, men bor utomlands. Hyrorna har min pappa betalat. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hyresvärd vill vräka mig
  • volvo142
    Elias1 skrev 2014-08-11 20:41:36 följande:
    Hej!

Har fått ett brev från hyresvärden som vill vräka mig och min pappa från vår lägenhet. Enligt hyresvärden så har min pappa hyrt ut lgh i andra hand till mig nu när han jobbar utomlands (han är sällan hemma). 

Jag undrar om hyresvärden har rätt till detta, är det verkligen rätt då jag faktiskt bara bor hemma hos mina föräldrar. Visst, jag är 25 år och har tidigare varit skriven på en annan adress i sthlm. Min syster står även skriven här, men bor utomlands. Hyrorna har min pappa betalat. 

Tacksam för svar! 
    kolla med din advokat men jag tror tyvärr han får det.
  • Anonym (n)

Nja skulle inte tro att han får det eftersom din pappa faktiskt inte har hyrt ut i andra hand. Det är ganska svårt att vräka folk i Sverige.

• fannybk

Hör av dig till Hyresgästföreningen!

• Anonym (virus)

Ja det får han/hon. Du har ju uppenbarligen flyttat hemifrån.
    Dumt att inte din far ansökte om att få hyra ut i andra hand till dig, det hade värden nämligen inte kunnat neka då din far fått ett jobb utomlands. I af tillfälligt hade han fått det tror det var två år.
    Men ni kan alltid överklaga till hyresnämnden och försöka få rätt. Det kostar inget, eller väldigt lite.

• myskmalva

Jag hittade detta: "Att låta någon (oavsett närstående eller ej och oavsett om hyra utgår) bo självständigt i lägenheten betraktas enligt hyreslagen som en andrahandsuthyrning som kräver hyresvärdens, alternativt hyresnämndens, tillstånd." lawline.se/answers/9689 Det verkar ju inte så lovande för din del.

• Elias1

Ajdå.. Det var ju inte så kul att höra!

Tack för alla svar

• Anonym (n)

Fast dom har fel, din far inte har hyrt ut utan har haft en inneboende.
    Prata med hyresvärden och hyresgästföreningen så blir det bra.

• snedtak

Ni som säger att det är fel, det var ett fall för ett par år sedan där allmännyttan vräkte en man eftersom de ansåg att han inte använde sin lägenhet tillräckligt mycket (han arbetade på annan ort och veckopendlade) och att de ansåg att andra hade större behov av lägenheten. Då hyrde han alltså inte ens ut den i andra hand.

Har ni tillräcklig kunskap för att avgöra att det skulle röra sig om att TS är inneboende?

• Anonym (n)
    snedtak skrev 2014-08-11 21:43:56 följande:

Ni som säger att det är fel, det var ett fall för ett par år sedan där allmännyttan vräkte en man eftersom de ansåg att han inte använde sin lägenhet tillräckligt mycket (han arbetade på annan ort och veckopendlade) och att de ansåg att andra hade större behov av lägenheten. Då hyrde han alltså inte ens ut den i andra hand.

Har ni tillräcklig kunskap för att avgöra att det skulle röra sig om att TS är inneboende?

Absolut, har själv varit aktiv i hyresgästföreningen i flera år totalt.
    Att bli vräkt för att man nite nyttjar lägenheten är även det svårt men det är enklare om personen har ett annat boende. I ts fall blir det svårt att vräka.
    Jag tror problemet är ganska enkelt utrett.
  • sportpappa

Det kan handla om en gränsdragning här. 
    Har ni bott där tillsammans innan han åkte iväg?

• Anonym (virus)
    Anonym (n) skrev 2014-08-11 21:17:22 följande:

Fast dom har fel, din far inte har hyrt ut utan har haft en inneboende.
    Prata med hyresvärden och hyresgästföreningen så blir det bra.

Han har hyrt ut, han har dessutom inte behov av lägenheten då han bor utomlands. Det räcker.
Svar på tråden Hyresvärd vill vräka mig