• gustavvv

Social fobi? Eller?

Nu är jag trött på den här skiten, alltid undrat vad som vart fel på mig.
    Har kollat runt om social fobi i ca 1 år nu och bestämt mig för att göra en tråd lite om hur jag är..

- Telefonskräck, vill inte svara när folk ringer, dem tror jag är nonchalant och otrevlig

- Torgskräck, Om jag ska vänta på någon i stan eller på något annat ställe där mycket folk cirkulerar känner jag mig uttittad som aldrig förr, om någon skrattar kan jag få för mig att det är åt mig de skrattar osv. Slutar ofta med att jag står och kedjeröker tills personen jag väntar på dyker upp.

- Kollar väldigt mycket på folks reaktioner när jag pratar med dem, speciellt i grupp, alltid rädd att inte känna mig omtyckt, att folk ska tycka jag är konstig.

-Sitter jag på tåget så kollar jag alltid ut genom fönstret eller ner i telefonen, riktigt nervös, det kan sitta en jättesnygg tjej och spana in mig sätet mitt emot, skulle ALDRIG kunna möta hennes blick utan att rodna och allt det där.

Det värsta är att folket i min krets tycker/tror jag är supersocial och kan inte tänka sig att jag mår/tänker såhär, dem tycker bara jag är en dålig jävla polare eftersom jag ofta undviker sociala sammanhang som middagar med mycket folk osv..

Vet fan inte vad jag ska göra, är trött på det här. Gör inget med mitt liv, ringer något samtal som kan vara jobb så struntar jag i att svara osv.
    Vad har ni för råd??? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Social fobi? Eller?
  • gustavvv
    Korpen skrev 2014-08-11 21:07:59 följande:

Ring din VC i första hand, redan imorgon, det finns hjälp att få!

Vet inte vad jag ska säga, känns så sjukt pinsamt bara, så kommer jag dit och dem säger att jag inte behöver någon hjälp. :/
  • fredsduvan

Säg när du ringer till vc att du vill att nån ska ta dig på allvar det kan hända att de kommer sätta upp en tid till kurator åt dig innan du får börja med en medicin som funkar

Var inte rädd ta nu steget ;)

Och var tydlig när du ringer att du vill ha en läkare som tar dig på allvar när du kommer dit

Lycka till!:)

• Långbenopluto
    gustavvv skrev 2014-08-11 21:12:18 följande:
    Vet inte vad jag ska säga, känns så sjukt pinsamt bara, så kommer jag dit och dem säger att jag inte behöver någon hjälp. :/
    Alternativet är att må så som du mår.....
  • Fobiker

Ring och säg att du mår dåligt för att du får ångest i sociala situationer. Den du pratar med i telefonen kommer troligen att ställa lite fler frågor om hur du mår. Säg bara som det är. Förhoppningsvis har din VC en psykolog eller en kurator som du får prata med. De brukar ta sådana här saker på allvar. Det gör säkert vanliga läkare också, men jag tror att psykologer och kuratorer är mer vana att hantera personer med sådana problem.

Det är skitjobbigt första gången man går dit, men de som jobbar med sådant här har hört i princip "allt", så du behöver inte skämmas för något.    

• Flisan79

Känner igen mig mycket i det du beskriver och även om jag inte fått en professionell diagnos är jag ganska säker på att jag själv har social fobi och har haft så länge jag kan minnas.
    Har gjort flera test på nätet (kan ju du med göra) och får då som resultat att jag har svår social fobi. Jag tar dock det med en nypa salt för min bild av svår social fobi är att man inte ens vågar gå utanför dörren.

Hur som helst så:

Har jag telefonskräck. Mycket bättre nu än för några år sedan. Att få barn tvingar en att ha kontakt med Mvc, BVC, dagis, försäkringskassan osv. Det blir lite kbt
    Har dock fortfarande väldigt svårt att ringa folk jag inte känner så bra. Får hjärtklappning och ångestkänslor.

Torgskräck: i vissa miljöer. Att gå över typ ett torg, en skolgård, en sal, komma in på ett möte/fest där alla andra redan sitter, eller liknande ger mig ångest och det svartnar för ögonen. Tror alla stirrar på mig.

Träffa nya människor ger mig hjärtklappning. Vågar inte prata så mycket. Uppfattas ofta som blyg eller överlägsen.

Otrolig prestationsångest och scenskräck Kan tex spela piano men om någon ställer sig och lyssnar så börjar jag darra, får hjärtklappning och ångest.

Jag får panik vid sällskap (även nära vänner) om fokus hamnar på mig. Tex att jag berättar något och alla lyssnar.

Med åren har jag dock lärt mig lägga på en fasad och kan agera som att jag är mer säker än vad jag är. Jag försöker dock låta andra styra samtalen och besvarar frågor mer utförligt för att kompensera att jag själv inte pratar på.

Svar på tråden Social fobi? Eller?