• limpansson

Vilket järntillskott är bäst för magen?

Hej! Jag är en 24-årig tjej som är behöver lite bra tips eftersom jag har järnbrist! Jag har efter läkarbesök fått konstaterat att jag lider av järnbrist (sökte pga min ständiga trötthet). Jag äter varierad kost, är inte vegetarian och är relativt aktiv.

Jag vill helst inte äta rent järntillskott då jag redan har känslig mage och har lätt till förstoppning. Detta har jag dock fått rätt på med kosten och vattenintag, men är rädd att det kommer tillbaka nu när jag måste äta järntillskott.

Jag har läst om några olika tillskott, bl.a. "blutsaft" som sägs vara snällare mot magen. Någon som har erfarenhet av detta, eller kanske har något annat tips?

Tacksam för lite råd :)

• Svar på tråden Vilket järntillskott är bäst för magen?
  • strojes

Hemofer är skonsamt för magen. Jag åt det till att börja med under min andra graviditet (hade ätit ett starkare under första och fått stora problem). Jag märkte inte av några biverkningar av hemofer. Den innehåller dock betydligt mindre järn än tex Duoferon (lite osäker på stavningen).
    Blutsaft har jag hört rekomendationer av andra men ej testat själv. Hört många som tar blutsaft istället för starkare järntabletter för att magen klarar den bättre än tabletterna.

Duoferon som jag nämnde högre upp var det preparatet jag gick över till under min andra graviditet när Hemofer inte räckte till längre och det preparatet funkade bra för mig. Hade ätit Niferex under min första graviditet och fått stora problem magen (förstoppning).

• limpansson

Okej, tack för det! Jättebra tips :) Jag börjar med Blutsaften så får vi se hur kroppen reagerar! Ska även kolla in Hemofer och läsa på lite! Tack!

• Palestrina

Jag blir halvdålig i magen av alla järntillskott (gaser från helvetet!) utom Blutsaft, så prova gärna det. Annars finns det mycket järn i t ex torkade aprikoser. Kaffe och mjölkprodukter hämmar upptagningen av järn, så undvik mjölkprodukter till och i maten, och drick inte kaffe på maten. C-vitamin gynnar däremot järnupptagningen, så ät gärna en apelsin efter maten t ex. Ät lever då och då.

Annars kanske du kan motverka förstoppningstendenser av järntillskott med t ex psylliumfrön, de funkar ungefär som linfrön men effektivare. Välmogna nektariner är också bra.

• zora6

Skulle åxå rekommendera hemofer för känslig mage.:)

• E2012smamma

Gentle iron! Finns på hälsokosten.

Bästa! Lika mkt järn i dem som i hemofer ( 20 )

Svar på tråden Vilket järntillskott är bäst för magen?