Anonym (:/) skrev 2014-08-12 10:03:18 följande:
Tack så mycket för era svar!
Jag försökte i våras men gav upp när jag såg uppgifterna vi skulle göra :/
Lönar det sig att prata med läraren om det?
Ska öva öva öva hemma, men känns pinsamt att min sambo kommer höra mig haha..
Ska faktiskt kolla upp medicinen med. Eftersom jag alltid har varit såhär så kanske det faktiskt kan hjälpa mig.
Det jag är rädd för är att jag ska RODNA. Stamma och komma av mig.
Rodna gör jag även ibland när jag pratar med personer som jag känner. Till och med mina föräldrar ibland!! Jättejobbigt..
Det grundar sig i min självkänsla. Aldrig tyckt att det jag gjort var bra nog eller rädd att någon annan inte skulle tycka de va bra nog.
På gymnasiet gjorde jag mina uppgifter men lämnade inte in dom. Så nu får jag bita i det sura äpplet!
Jag tror absolut att det kan hjälpa att prata med läraren. De som tyckte att det var väldigt jobbigt att prata inför folk när jag gick i gymnasiet fick åtminstone prata inför mindre grupper (då var de kanske 5 st i samma grupp). Förövrigt är det bättre att bara öva och öva, så att du nästan kan det utantill! Då blir det inte lika jobbigt om du kommer av dig, eftersom du lättare hittar tillbaka, och du känner dig tryggare i det du ska säga. Öva inför din sambo, också! Då kanske han kan komma med tips och råd. Exempelvis om du pratar för fort.
En sak som jag har märkt med mig själv är att det är enklare att prata inför folk sedan jag började prata långsammare. Det låter kanske konstigt, men efter det så snubblar jag inte över orden lika ofta, och jag tappar inte lika lätt bort mig i det jag ska säga. Det blir inte heller lika stammande eller jobbigt om jag måste ändra mig, för det märks på sätt och vis mindre då, upplever jag det som.