• Anonym (:/)

Ångest prata inför grupp (ska studera i höst)

Har alltid ogillat att prata inför en grupp.
    Nu ska jag börja plugga och faaaasar inför de muntliga redovisningarna :(((

Någon som har nått tips till mig? Sista chansen att få slutbetyg nu och måste klara av det..

• Svar på tråden Ångest prata inför grupp (ska studera i höst)
  • Subliminal

Hej TS!
    Jag är inte heller superglad i att behöva prata inför grupp, men jag har börjat vänja mig nu. Mitt tips är att skriva ner det du vill säga på kort och använda dem som talmanus. Öva mycket innan! Gärna framför spegeln och gärna genom att läsa högt. Jag brukade fetmarkera viktiga delar i talmanuset också, för då blev det lättare för mig att hitta i texten genom att bara titta ner lite grann.

En sak jag lärde mig som har fungerat mot att min röst brukade darra när jag pratade förut (oavsett om jag var jättenervös eller inte), är att spänna magen och hålla andan i någon sekund innan jag börjar prata. Jag vet inte om det är placebo eller inte, men för mig har det funkat i alla fall. :)

Tänk också på att det är ingen som lägger någon vikt vid om du säger fel eller tappar bort dig lite. Jag insåg det under alla redovisningar jag satt med på det här senaste året. Mina klasskamrater sa fel lite här och där och var tvungna att rätta sig själv, men det var verkligen inget som jag eller någon annan lade någon vikt vid. Det är bara så det blir, och även om det känns jobbigt när man står där framme, så är det inget som publiken tänker på. :)

• Anonym (j)

Jag fick Inderal utskrivet, betablockerare som gör att man inte rodnar, stammar eller skakar lika lätt. Har hjälpt mig otroligt mycket! Åt den under några år men idag äter jag den inte alls. Kan fortafarande känna obehag inför att prata inför grupp och gillar inte när jag känner mig uttittad. Men som sagt, den har hjälpt mig att våga mer och arbeta bort en del av det jobbiga med att prata inför grupp.

Jag pratade med min läkare om mina problem och fick det utskrivet utan problem.

• Anonym (.)

Jag förstår dig. Hade samma problem när jag pluggade. Men det är verkligen så att du klarar mer än du tror. Förbered dig noga, för ju mer du förbereder dig desto tryggare kommer du att känna dig. Det finns även ångestdämpande mediciner som man kan ta alldeles innan.
    Ju mer du undviker det du är rädd för, desto läskigare kommer det att framstå. Om du uthärdar några presentationer och klarar det, så kommer det att kännas bättre, för då vet du ju att du klarar det.
    Försök komma ihåg att ALLA är nervösa vid såna tillfällen. T.o.m. lärare är nervösa ibland.

• Mother of 4

Har samma problem, ska börja plugga i höst. Funderar nästan på att skippa det pga att man behöver prata.

Konstigt nog är jag väldigt social och pratar gärna med allt och ingen i vanliga fall

• Anonym (:/)

Tack så mycket för era svar!

Jag försökte i våras men gav upp när jag såg uppgifterna vi skulle göra :/

Lönar det sig att prata med läraren om det?

Ska öva öva öva hemma, men känns pinsamt att min sambo kommer höra mig haha..

Ska faktiskt kolla upp medicinen med. Eftersom jag alltid har varit såhär så kanske det faktiskt kan hjälpa mig.

Det jag är rädd för är att jag ska RODNA. Stamma och komma av mig.

Rodna gör jag även ibland när jag pratar med personer som jag känner. Till och med mina föräldrar ibland!! Jättejobbigt..

Det grundar sig i min självkänsla. Aldrig tyckt att det jag gjort var bra nog eller rädd att någon annan inte skulle tycka de va bra nog.

På gymnasiet gjorde jag mina uppgifter men lämnade inte in dom. Så nu får jag bita i det sura äpplet!

• Anonym (.)

Öva inför din sambo. Öva först 100 ggr ensam, sen kör du några varv inför honom också. Det kommer att kännas pinsamt först, men sen märker du att du slappnar av.

Ang. att rodna - foundation! Jag jobbar som forskare och har fortfarande en massa presentationer årligen, och när jag ska göra sånt ser jag till att sminka mig så att det inte syns så mycket.

Stammandet gör verkligen ingenting! Alla kommer av sig ibland. Prata långsamt. Går det snett flera gånger kan du ju säga som det är med skämtsam ton - att du är nervös. Då lovar jag att alla bara bli ännu mer vänligt inställda och ger positiv energi som gör att du tar dig igenom det!

Det måste inte gå bra. Huvudsaken är att du gör det och bevisar för dig själv att du kan! För du kan, jag lovar!

• Anonym (H)

Märkligt att det ska vara så viktigt(?) att alla ska klara att tala inför gruppen. Är det livsnödvändigt kan man undra. Hur mycket räknar man med att tala inför grupp i sitt framtida yrke? Jag lade av med mina studier av just skräcken för att "hålla tal"! Man brukar säga att den ende som vill byta plats med den döde i kistan är den som ska hålla tal på begravningen............................................

• Anonym (Pepp)
    Anonym (:/) skrev 2014-08-12 09:25:18 följande:

Har alltid ogillat att prata inför en grupp.
    Nu ska jag börja plugga och faaaasar inför de muntliga redovisningarna :(((

Någon som har nått tips till mig? Sista chansen att få slutbetyg nu och måste klara av det..

Vet du att det blir mycket muntliga redovisningar och tentor på din utbildning? Det var det inte på min.

Om du har så stora problem att det kan räknas som handikapp kan du kanske få hjälp.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (H) skrev 2014-08-12 10:08:58 följande:

Märkligt att det ska vara så viktigt(?) att alla ska klara att tala inför gruppen. Är det livsnödvändigt kan man undra. Hur mycket räknar man med att tala inför grupp i sitt framtida yrke? Jag lade av med mina studier av just skräcken för att "hålla tal"! Man brukar säga att den ende som vill byta plats med den döde i kistan är den som ska hålla tal på begravningen............................................

Precis! Kunde inte skrivit det bättre själv. Jag har pratat inför grupp några enstaka gånger i mitt yrkesliv - under 10 år!
  • Sorbus

Det är väldigt vanligt att människor tycker att det är obehagligt att tala inför grupp. I undersökningar där man frågar folk vad de är mest rädda för brukar just tala inför grupp komma mycket högt. Så du är absolut inte ensam. Men det går att komma över det och att lära sig klara av hålla presentationer i olika sammanhang. Om du googlar "talrädsla" eller "lära sig att tala inför andra" så hittar du massor med sidor om just det här. En av de första träffarna jag fick upp är en guide om hur man kommer över rädslan att prata inför grupp och lära sig hålla bättre presentationer som riktar sig till chefer - så det är alltså alldeles normalt att man känner den här rädslan, även bland människor som faktiskt har roller som innebär att man ska kunna vända sig till många människor.

Du kan komma över din rädsla. Du kanske inte kommer dithän att du tycker att det är världens roligaste att hålla presentationer, men i alla fall så att ångesten inte är så stor att den faktiskt blir ett verkligt hinder i ditt liv och för vad du vill göra. Dit kommer man genom att träna. För när man väl gjort en presentation märker man att det är inte så hemskt så man trodde före. Det gör inget om det inte går perfekt, det gör det inte för någon. Och genom att öva blir man bättre och bättre. Du är rädd för att du ska rodna skriver du. Och då tänker jag spontant,men vad gör det om du rodnar? Det gör faktiskt inget även om du rodnar, det går alldeles utmärkt att föra fram sitt budskap ändå, jag lovar.

Här finns en guide, inklusive en programserie som gått på UR som handlar om just detta. Det kanske kan vara till stöd för dig
    www.psykologiguiden.se/www/pages/&talradsla
    www.ur.se/Produkter/169458-Helt-blackout-Fight-or-flight

• Subliminal
    Anonym (:/) skrev 2014-08-12 10:03:18 följande:

Tack så mycket för era svar!

Jag försökte i våras men gav upp när jag såg uppgifterna vi skulle göra :/

Lönar det sig att prata med läraren om det?

Ska öva öva öva hemma, men känns pinsamt att min sambo kommer höra mig haha..

Ska faktiskt kolla upp medicinen med. Eftersom jag alltid har varit såhär så kanske det faktiskt kan hjälpa mig.

Det jag är rädd för är att jag ska RODNA. Stamma och komma av mig.

Rodna gör jag även ibland när jag pratar med personer som jag känner. Till och med mina föräldrar ibland!! Jättejobbigt..

Det grundar sig i min självkänsla. Aldrig tyckt att det jag gjort var bra nog eller rädd att någon annan inte skulle tycka de va bra nog.

På gymnasiet gjorde jag mina uppgifter men lämnade inte in dom. Så nu får jag bita i det sura äpplet!

Jag tror absolut att det kan hjälpa att prata med läraren. De som tyckte att det var väldigt jobbigt att prata inför folk när jag gick i gymnasiet fick åtminstone prata inför mindre grupper (då var de kanske 5 st i samma grupp). Förövrigt är det bättre att bara öva och öva, så att du nästan kan det utantill! Då blir det inte lika jobbigt om du kommer av dig, eftersom du lättare hittar tillbaka, och du känner dig tryggare i det du ska säga. Öva inför din sambo, också! Då kanske han kan komma med tips och råd. Exempelvis om du pratar för fort.

En sak som jag har märkt med mig själv är att det är enklare att prata inför folk sedan jag började prata långsammare. Det låter kanske konstigt, men efter det så snubblar jag inte över orden lika ofta, och jag tappar inte lika lätt bort mig i det jag ska säga. Det blir inte heller lika stammande eller jobbigt om jag måste ändra mig, för det märks på sätt och vis mindre då, upplever jag det som.
  • Anonym (Mia)

Förstår dig helt! Och kan bara rekommendera betablockerare.

Hade precis samma skräck när jag gick på universitetet och vid ett tillfälle gick det så illa när jag skulle hålla en presentation inför gruppen att jag tappade kontrollen över blåsan helt! Efter det fick jag tips om betablockerare som blev min räddning.

Svar på tråden Ångest prata inför grupp (ska studera i höst)