Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Ångest prata inför grupp (ska studera i höst)

Jag förstår dig. Hade samma problem när jag pluggade. Men det är verkligen så att du klarar mer än du tror. Förbered dig noga, för ju mer du förbereder dig desto tryggare kommer du att känna dig. Det finns även ångestdämpande mediciner som man kan ta alldeles innan.
    Ju mer du undviker det du är rädd för, desto läskigare kommer det att framstå. Om du uthärdar några presentationer och klarar det, så kommer det att kännas bättre, för då vet du ju att du klarar det.
    Försök komma ihåg att ALLA är nervösa vid såna tillfällen. T.o.m. lärare är nervösa ibland.

• Anonym (.)

Öva inför din sambo. Öva först 100 ggr ensam, sen kör du några varv inför honom också. Det kommer att kännas pinsamt först, men sen märker du att du slappnar av.

Ang. att rodna - foundation! Jag jobbar som forskare och har fortfarande en massa presentationer årligen, och när jag ska göra sånt ser jag till att sminka mig så att det inte syns så mycket.

Stammandet gör verkligen ingenting! Alla kommer av sig ibland. Prata långsamt. Går det snett flera gånger kan du ju säga som det är med skämtsam ton - att du är nervös. Då lovar jag att alla bara bli ännu mer vänligt inställda och ger positiv energi som gör att du tar dig igenom det!

Det måste inte gå bra. Huvudsaken är att du gör det och bevisar för dig själv att du kan! För du kan, jag lovar!

Svar på tråden Ångest prata inför grupp (ska studera i höst)