• Anonym (sex)

Är det sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

Får en chef ha sex med en anställd utan att det betraktas som sexuellt utnyttjande? Alltså chefen och den anställda jobbar ihop varje dag och det finns en beroendeställning, bla förhandlar man lön, bonus, arbetstider osv. direkt med chefen. Relationen är rent sexuell, de är inte ett par och sexet är frivilligt.

Kan chefen åtalas för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

• Svar på tråden Är det sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?
  • Kjell2
    Anonym (sex) skrev 2014-08-12 09:41:21 följande:

Får en chef ha sex med en anställd utan att det betraktas som sexuellt utnyttjande? Alltså chefen och den anställda jobbar ihop varje dag och det finns en beroendeställning, bla förhandlar man lön, bonus, arbetstider osv. direkt med chefen. Relationen är rent sexuell, de är inte ett par och sexet är frivilligt.

Kan chefen åtalas för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

Chefen kan bli åtalad men troligtvis inte. Det krävs mer än att man är chef.  Däremot kan arbetsgivaren ha synpunkter på det hela. Vissa arbetgivare tillåter inte relationer mellan chef-anställd och omplacerar då.

• Anonym (sex)
    Kjell2 skrev 2014-08-12 09:44:28 följande:
    Chefen kan bli åtalad men troligtvis inte. Det krävs mer än att man är chef.  Däremot kan arbetsgivaren ha synpunkter på det hela. Vissa arbetgivare tillåter inte relationer mellan chef-anställd och omplacerar då.
    Ok men varför om det handlar om vuxna personer och sexet är frivilligt?
    Skulle det vara annorlunda om de varit ett par istället?
  • Kjell2
    Anonym (sex) skrev 2014-08-12 09:46:04 följande:
    Ok men varför om det handlar om vuxna personer och sexet är frivilligt?
    Skulle det vara annorlunda om de varit ett par istället?
    Det variera väldigt hur arbetgivare hantera detta. För en del är det helt ok med realtioner på en arbetplats. På andra inte alls.

Om det finns en relation mellan en chef och anställd kan det lätt uppstå misstankar i gruppen om förmåner mm. Alltså inte bra och omplacering. Chefens förmåga att agera proffesionelt kan också ifrågasättas.

Där jag jobbar blir det omplacering men det finns inget generellt förbud.

När det gäller rena sexrelationer är ofta problemet att det sker i det tysta och ingen vet något. De inblandade har sällan intresse av att det kommer fram.
  • Anonym (?)

Är det sexuellt utnyttjande om en lärare har sex med en student?

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2014-08-12 10:00:37 följande:

Är det sexuellt utnyttjande om en lärare har sex med en student?

Myndig student på universitet troligtvis inte. Gymnasiet kanske. Högstadiet troligtvis.

Mycket hänger på situationen.
  • annaba

På de flesta platser jag jobbat skulle det betraktats som olämpligt. Många har även haft uttalade regler om att nära förhållanden på detta sätt inte är OK, men att företaget gärna hjälper till med lösningar internt så att båda kan jobba kvar, men utan den intressekonflikt som lätt uppstår.

Sannolikt skulle chefen (som förväntas att inte inleda en sån relation) kallats till samtal med närmast högre chef. Sannolikt skulle även någon av parterna omplaceras till en annan roll.

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2014-08-12 10:04:33 följande:

Myndig student på universitet troligtvis inte. Gymnasiet kanske. Högstadiet troligtvis.

Mycket hänger på situationen.
    Är det inte tjänstefel om en betygsättande lärare sätter på en student?
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2014-08-12 10:06:47 följande:
    Är det inte tjänstefel om en betygsättande lärare sätter på en student?
    Jo, troligtvis, men kanske inte sexuellt utnyttjande. Framförallt extremt olämpligt och bör renderar i någon form av varning eller omplacering.

• Anonym (förbannad)

Min dotter var placerad i ett familjehem, var på mitt initiativ pga att hon blev utåt agerande och  började umgås med riktigt farliga människor så hon behövde komma här i från, varför jag berättar det är för att ni ska veta att jag var jätte glad över att hon var placerad och jag var super nöjd med familjen och hade en nära relation med mamman.

Min dotter var 15 år när hon flyttade dit och när hon var just fyllda 18 år kommer hon hem till mig och bryter ihop och berättar att pappan i huset har varit på henne när mamman har varit bortrest.

Han hade supit henne full första gången när hon var 17 år gammal och då kysst henne och tagit henne på brösten, han hade under några månader innan skickat konstiga mess som man kunde tolka på olika sätt, min dotter trodde att de var helt okej mess.

När hon just hade fyllt 18 år så var mamman borta en helg, han söp då dottern full igen och gick hela vägen med henne.
    Detta gick min dotter och bar på i två månader innan hon bröt ihop hemma hos mig och berättade allt, hon var livrädd för hon verkligen älskade att bo hos dem och visste att hon inte skulle kunna bo kvar där om hon berättade men som sagt till slut klarade hon inte av att hålla tyst längre som tur är.

Jag ringde soc direkt och de tog in honom för samtal och han erkände allt, vi gjorde en polisanmälan men den lades ner, jag kan ärligt talat inte förstå hur detta inte kunde vara sexuellt utnyttjande av person i beroende ställning, så nej jag tror inte att det i TS är det heller faktiskt.

• Anonym (ABC)

Man får skilja på vad som är sexuellt utnyttjande enligt lagen, och vad som är olämpligt på en arbetsplats.

Att två vuxna har sex frivilligt med varandra är inte sexuellt utnyttjande, men det hindrar inte det från att vara opassande och icke tillåtet på en arbetsplats.

Svar på tråden Är det sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?