• Anders 386

Tramadol / Tradolan

Min fru äter Tradolan mot sin värk.
    Jag har sökt lite på nätet och hittat en del självupplevda erfarenheter.
    En sak som oroar mig är att flera personer berättar att sexlusten minskar ordentligt. Det finns även andra negativa effekter.

Finns nån här som har några erfarenheter av Tradolan? (Tramadol tror jag är namnet på själva preparatet som ingår i Tradolan och flera andra liknande mediciner.)

• Svar på tråden Tramadol / Tradolan
  • NyttNamn

Jag tar tradolan hyfsat regelbundet, inte märkt av mindre sexlust, det enda är om jag under nån period tagit mer än vanligt, är att jag kan ha svårare att komma.. 

Pour some sugar on me...
  • Anders 386
    NyttNamn skrev 2014-08-12 14:58:47 följande:

Jag tar tradolan hyfsat regelbundet, inte märkt av mindre sexlust, det enda är om jag under nån period tagit mer än vanligt, är att jag kan ha svårare att komma.. 

Tack för svar. Efter att ha forskat lite så har jag sett att det är en medicin som inte är att leka med. Extremt snabb på att skapa ett beroende och med vissa personlighetsförändringar som biverkning. Det är lite "uppåttjack". Att sluta med den är ett helvete. Många missbrukar den. Och många säger att den tar bort sexlusten. Män som använder den har jättesvårt att få orgasm.
    Men mycket hänger väl på doseringen förstås...
    Jag tycker att jag anar en försämring av sexlusten hos min partner, och det är lite för dåligt redan nu enligt mina önskemål. 

Men den är fruktansvärt effektiv mot värk. 
  • NyttNamn
    Anders 386 skrev 2014-08-13 12:06:18 följande:
    Tack för svar. Efter att ha forskat lite så har jag sett att det är en medicin som inte är att leka med. Extremt snabb på att skapa ett beroende och med vissa personlighetsförändringar som biverkning. Det är lite "uppåttjack". Att sluta med den är ett helvete. Många missbrukar den. Och många säger att den tar bort sexlusten. Män som använder den har jättesvårt att få orgasm.
    Men mycket hänger väl på doseringen förstås...
    Jag tycker att jag anar en försämring av sexlusten hos min partner, och det är lite för dåligt redan nu enligt mina önskemål. 

Men den är fruktansvärt effektiv mot värk. 
    Märker frun av det själv så hon tycker det är jobbigt? 
    Det finns ju många bra värktabletter, beroende på vad man har för smärtproblematik - kanske något annat passar henne bättre...

För min del är det den enda som "ger" mig nånting, övriga piller som man normalt får utan att vara döende, kan jag lika gärna ta en läkerol i stället.. 
    Jag är extremt tolerant och det är ju inte bra för det är verkligen till att tänka på så man inte stoppar i sig för mycket piller.. Har överdoserat ett tag nu då min kropp varit helt uppfuckad..

Visst är det lite uppåttjack, påverkar serotoninet i hjärnan så den har lite ssri-effekt... Gör det ju också lite lättare att "fastna" då den påverkar mer än bara det onda.. 

Lycka till, pma gärna om du funderar på nåt mer, jag kan vara dålig på att gå tillbaka och svara i trådar.. 
    Pour some sugar on me...
  • Harmagedon

Ständig värk lär ju inte heller främja sexlusten.

Har fått Tradolan efter kirurgiska ingrepp och bara tagit en kort period men då var det verkligen inget problem att sluta så fort smärtan lugnat ner sig.

• Ronga

Jag blir sjukt uppåt av Tradolan ;) 

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • NyttNamn
    Harmagedon skrev 2014-08-13 18:26:03 följande:

Ständig värk lär ju inte heller främja sexlusten.

Har fått Tradolan efter kirurgiska ingrepp och bara tagit en kort period men då var det verkligen inget problem att sluta så fort smärtan lugnat ner sig.

Nä precis, värk är verkligen en lustdödare    
    Pour some sugar on me...
  • Anonym (jepp)

Jag (kvinna) tappar både lusten och orgasmförmågan av Tradolan och Morfin. Kan dessutom inte sova och känner mig som en speedad duracellkanin i största allmänhet. Usch!

• Anders 386

Tack för era svar.
    Som flera här beskrivit saken så är smärtan den största lustdödaren. Min fru har testat massor av olika mediciner under årens lopp men har väldigt svårt att hitta nåt som hjälper. (Det finns nog inget som tar bort värken, men det går iaf att dämpa den något.) Vissa andra mediciner har haft jobbiga biverkningar.  Hon åt Tradolan i en period för flera år sedan, men det resulterade i att hennes tablettbruk nästan gick över i ett missbruk. Hon ökade dosen inte för smärtans skull utan för att hon mådde dåligt när medicinens effekt gick ur kroppen. Hon gjorde en avtändning under en vecka då hon mådde skit. Men nu har hennes nya läkare och även jag bättre koll på hennes konsumtion än förra gången. Förra läkaren hade ingen koll på hur farlig Tradolan var, och synen på T har väl uppdaterats med åren, när den var ny var det ingen som förstod att det är så extremt vanebildande. Just nu är läget att hon ska äta Tradolan + Alvedon under en kortare testperiod. Vi får se hur det går..

Jag har iofs inte sett några tydliga tecken på att hennes sexlust eller orgasmförmåga skulle minska, och jag vet inte ens om hon vet om att T kan vara en "sexdödare". Jag vill inte sätta press på henne att ta bort medicinen om den är bra mot värken. Men om hennes sexintresse minskar är vårt förhållande i gungning eftersom sexlivet är oerhört viktigt för mig. 

• Anton Chigurh

Jag har ätit Tramadol i perioder mot hyfsad svår smärta, och jag låg på maxdos (400 mg/dygn) av medicinen ganska lång tid, jag märkte inte att lusten minskade däremot kände jag mindre, Tramadol ökar ju halten av ämnena noradrenalin och serotonin i hjärnan och ryggmärgen å det gör att smärtsignalerna dämpas, och som jag upplever det, så påverkar det även känsligheten vid sex, inte bara smärtsignalerna. OM NI FATTAR....och det kan möjligen göra det svårare att komma. ibland

Har aldrig fått personlighetsförändringar, och känner definitivt inget "rus" och har dom enda sömnsvårigheter jag har upplevt är perioden när jag fasar ut medicinen, fast det är ganska kortvarigt. Jag hade då inga som helst problem att lägga av med Tramadol, men jag har förstått att vissa har haft väldeliga bekymmer. Nu har jag en självdisciplin av guds nåde, men iaf.

Kram //Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (jepp)
    Anders 386 skrev 2014-08-14 08:56:47 följande:

Tack för era svar.
    Som flera här beskrivit saken så är smärtan den största lustdödaren. Min fru har testat massor av olika mediciner under årens lopp men har väldigt svårt att hitta nåt som hjälper. (Det finns nog inget som tar bort värken, men det går iaf att dämpa den något.) Vissa andra mediciner har haft jobbiga biverkningar.  Hon åt Tradolan i en period för flera år sedan, men det resulterade i att hennes tablettbruk nästan gick över i ett missbruk. Hon ökade dosen inte för smärtans skull utan för att hon mådde dåligt när medicinens effekt gick ur kroppen. Hon gjorde en avtändning under en vecka då hon mådde skit. Men nu har hennes nya läkare och även jag bättre koll på hennes konsumtion än förra gången. Förra läkaren hade ingen koll på hur farlig Tradolan var, och synen på T har väl uppdaterats med åren, när den var ny var det ingen som förstod att det är så extremt vanebildande. Just nu är läget att hon ska äta Tradolan + Alvedon under en kortare testperiod. Vi får se hur det går..

Jag har iofs inte sett några tydliga tecken på att hennes sexlust eller orgasmförmåga skulle minska, och jag vet inte ens om hon vet om att T kan vara en "sexdödare". Jag vill inte sätta press på henne att ta bort medicinen om den är bra mot värken. Men om hennes sexintresse minskar är vårt förhållande i gungning eftersom sexlivet är oerhört viktigt för mig. 

Får hon träffa en riktig smärtläkare? Har hon fått testa Lyrica och Neurontin?
    Hoppas hon finner en framkomlig väg! Låter jobbigt!
  • Anders 386
    Anonym (jepp) skrev 2014-08-14 10:12:28 följande:
    Får hon träffa en riktig smärtläkare? Har hon fått testa Lyrica och Neurontin?
    Hoppas hon finner en framkomlig väg! Låter jobbigt!
    Ja det är skitjobbigt. Mest för henne naturligtvis, men det påverkar ju även mig ganska mycket. Jag har inte koll på hennes medicinhistorik, hon har nog testad det mesta när det gäller värktabletter. Hon var för många år sedan i kontakt med "smärtkliniken" i Linköping, men hon tröttnade ganska snart eftersom mycket handlade om att träffa andra med liknande problem o diskutera sina problem, hon upplevde inte att hon fick nån riktig "medicinsk" hjälp. Dom verkade mer intresserade av forskningsresultat än att hjälpa på individnivå. (Det är fibromyalgi hon har, plus andra problem med muskler, troligen som en konsekvens av fibromyalgin?)
  • Anonym (Som din fru)

fibromyalgi är lustnedsättande. För mig är det helt bortblåst sen många år jag diagnostiserades med fibromyalgi.  

• NyttNamn
    Anders 386 skrev 2014-08-14 10:42:29 följande:
    Ja det är skitjobbigt. Mest för henne naturligtvis, men det påverkar ju även mig ganska mycket. Jag har inte koll på hennes medicinhistorik, hon har nog testad det mesta när det gäller värktabletter. Hon var för många år sedan i kontakt med "smärtkliniken" i Linköping, men hon tröttnade ganska snart eftersom mycket handlade om att träffa andra med liknande problem o diskutera sina problem, hon upplevde inte att hon fick nån riktig "medicinsk" hjälp. Dom verkade mer intresserade av forskningsresultat än att hjälpa på individnivå. (Det är fibromyalgi hon har, plus andra problem med muskler, troligen som en konsekvens av fibromyalgin?)
    Fibromyalgidiagnos här med  
    Inte det lättaste att tampas med, då vissa läkare inte ens tycker att det är en riktig sjukdom utan att man bara klagar... 

Har inte varit på någon smärtklinik, bara haft tur att, bland alla stolpskott, få träffa vettig och kunnig läkare på  vårdcentralen...  Dessutom har jag fått mycket hjälp känner jag av KBT i gruppformat för en helt annan historia.  

Man är glad över att det finns piller som hjälper åtminstone litegrann, ibland, men samtidigt vill man ju inte förvandlas till nåt pillerknarkande vrak.. 
    Pour some sugar on me...
  • Anders 386
    Anonym (Som din fru) skrev 2014-08-14 11:11:38 följande:

fibromyalgi är lustnedsättande. För mig är det helt bortblåst sen många år jag diagnostiserades med fibromyalgi.  

Hoppas att din eventuella partner är ok med det. Jag tror inte att jag skulle klara av att vara i ett sexlöst förhållande. Låter jäkligt elakt, men jag tror att sexlösheten skulle "döda" min kärlek till henne. Men vi har haft flera år av dålig sex bakom oss. Sex ungefär en gång i månaden. Men nu är det bättre, hon har fått mera livsglädje efter att ha bantat ner det mesta av sin övervikt. Har varit en del "trassel" med våra barn också som är löst nu, såna sociala faktorer är också väldigt viktigt för samlivet och kärleken.
Svar på tråden Tramadol / Tradolan