• Anonym (orolig)

cellförändringar! orolig!

Finns det nån här på familjeliv som kan lugna mig lite? jag fick i dag svar på mitt cellprov som jag gjorde för ett par veckor sen. Jag har tydligen cellförändringar och har fått tid till gynekologen för nån undersökning där dom ska titta i mikroskop och ta bort en liten bit av livmodertappen.. det känns så otäckt. Tror jag ska dö typ. 
    Kram från en brutalt orolig !

• Svar på tråden cellförändringar! orolig!
  • Anneli 87

Hej!

Jag har också som du haft cellförändringar och de var medel till höga förändringar! Och jag har gjort operation för att ta bort dem!

Operationen kändes knappt, de tar bort cellerna med laser och de bedövar dig innan så du ska inte vara orolig!

Jag har ca 1 år efter operationen gjort en undersökning igen men då hade jag inga cellförändringar :)

Du behöver inte oroa dig! Det kommer säkerligen gå bra!

Lycka till! :)

• MyLudvig14

Tack snälla att du tog dig tid att svara. 
    Ena sekunden känner jag mig lugn och nästa sekund tror jag att jag ska dö :( 
    Jag är inte rädd för ingrepp egentligen , mer rädd att dö. Men som vissa säger cellförändringar är inte cancer..men kan bli.. tänk om det HAR blivit? usch. Känner mig så ledsen. Skönt att det gick bra för dig !

• Anneli 87
    MyLudvig14 skrev 2014-08-12 18:32:26 följande:

Tack snälla att du tog dig tid att svara. 
    Ena sekunden känner jag mig lugn och nästa sekund tror jag att jag ska dö :( 
    Jag är inte rädd för ingrepp egentligen , mer rädd att dö. Men som vissa säger cellförändringar är inte cancer..men kan bli.. tänk om det HAR blivit? usch. Känner mig så ledsen. Skönt att det gick bra för dig !

Jo jag var/är också nervös för att det kan bli cancer, dessutom har vi ärftlig livmoderhalscancer i släkten så det gör det ännu värre :/ men tänk såhär att när man har cellförändringar så får man gå oftare till gynekologen och om det nu skulle utvecklas till cancer så hittar dem den tidigt :)
  • minmaj

Jag har haft cellförändringar. Vid beskedet blev jag grymt orolig, sov inte om nätterna och var övertygad om att jag skulle dö! Sanningen är att jag hade riktig dödsångest, ja jag var dödsdömd. Mina förändringar var av grad 3, detta fick jag besked om efter den andra undersökningen (den du är kallad till), vilket innebär att jag fick gå igenom en liten operation sk konisering. Jag fick också veta av min läkare att ca 30000 kvinnor årligen får veta att de har cellförändringar, ca 450 får beskedet att de har livmoderhalscancer. Hon berättade vidare att cellförändringar INTE alls är cancer och att de allra flesta cellförändringar läker ut av sig själv. Cellprov tas för att kunna upptäcka och förebygga eventuella förstadier till cancer. Se det som en livförsäkring och var glad över att det nu är uppräckt så de kan hålla dig under uppsikt och åtgärda om det skulle behövas. Men som sagt du har INTE cancer. Du kommer inte dö av det här. Du kan vara helt lugn.

• Anonym (orolig)

Tack för dom orden <3 
    det är tydligen vanligt med cellförändringar då.. får försöka hålla mig lugn. Känner mig som en hypokondriker :P

• Anonym (Hade också)

Jag hade också, typ 2 förändringar, om man har otur kan man få kroniska besvär. alltså att man blir opererad gång på gång och det återkommer. rökning sägs kunna påverka också, om man röker kan det bli svårt botat, jag röker. Rynkar på näsan

Jag kände mig aldrig dödsdömd eller orolig. Jag va bara mer undrande varifrån fick jag detta? hur länge har jag haft det?
    De tog en biopsi av mig och sen fick jag "opereras" (konisering) och efter det har jag varit på två undersökningar och de såg inga förändringar, jag är frisk, botad.

• Anonym (orolig)

Eftersom jag gått på cellprov alla de gånger jag blivit kallad och det provet innan detta var normalt så kan jag väl inte gått med det hur länge som helst iaf. Jag röker inte. Känns fan orättvist!

• Anonym (Hade också)

Det va mitt första cellproven som togs, när jag va ca 23 år som visade på förändringar. därför undrar jag om jag kan ha gått med det i flera år? kanske enda sen jag va 17 år?

• minmaj

Vad bra att du gått på alla kontroller du blivit kallad till. Det tar nämligen oftast många år innan cellförändringar utvecklas till cancer. Vanligen 10-15 år. Men som sagt de allra flesta läker ut av sig själva, en del behöver genomgå en konisering som en säkerhetsåtgärd för att ta bort dem och ytterst få drabbas av cancer.

• Anonym (orolig)

Vad skulle man göra utan familjeliv? känns så skönt att ha folk att "prata" med. Tack att ni tar er tid att svara, känner mig mkt lugnare nu. KRAM 

Svar på tråden cellförändringar! orolig!