• minmaj

cellförändringar! orolig!

Jag har haft cellförändringar. Vid beskedet blev jag grymt orolig, sov inte om nätterna och var övertygad om att jag skulle dö! Sanningen är att jag hade riktig dödsångest, ja jag var dödsdömd. Mina förändringar var av grad 3, detta fick jag besked om efter den andra undersökningen (den du är kallad till), vilket innebär att jag fick gå igenom en liten operation sk konisering. Jag fick också veta av min läkare att ca 30000 kvinnor årligen får veta att de har cellförändringar, ca 450 får beskedet att de har livmoderhalscancer. Hon berättade vidare att cellförändringar INTE alls är cancer och att de allra flesta cellförändringar läker ut av sig själv. Cellprov tas för att kunna upptäcka och förebygga eventuella förstadier till cancer. Se det som en livförsäkring och var glad över att det nu är uppräckt så de kan hålla dig under uppsikt och åtgärda om det skulle behövas. Men som sagt du har INTE cancer. Du kommer inte dö av det här. Du kan vara helt lugn.

• minmaj

Vad bra att du gått på alla kontroller du blivit kallad till. Det tar nämligen oftast många år innan cellförändringar utvecklas till cancer. Vanligen 10-15 år. Men som sagt de allra flesta läker ut av sig själva, en del behöver genomgå en konisering som en säkerhetsåtgärd för att ta bort dem och ytterst få drabbas av cancer.

Svar på tråden cellförändringar! orolig!