• Fru Amer

Häva hyreskontrakt.

Hej, Hyr i dag en lgh av en hyresvärd ville byte lgh, och i går skrev jag på uppsägning, och skrev nytt på en annan lgh.

Kan jag och har jag rätt till att häva det hyra hyreskontraktet, och kanske häva uppsägningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-12 18:06
    Häva det nya hyreskontraktet.
  • Svar på tråden Häva hyreskontrakt.
  • riboflavin

Nej, du har ingått ett avtal och får nu vackert säga upp lägenheten. Däremot så kan man säga upp ett hyresavtal redan innan inflyttning och på så sätt eventuellt slippa hyra. 

Du kan be din gamla hyresvärd att antingen bortse från din uppsägning, se till att få detta skriftligt, eller be om att få skriva nytt kontrakt, men hyresvärden har då rätt att se över avtalet och göra ändringar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fru Amer
    riboflavin skrev 2014-08-12 18:15:46 följande:

Nej, du har ingått ett avtal och får nu vackert säga upp lägenheten. Däremot så kan man säga upp ett hyresavtal redan innan inflyttning och på så sätt eventuellt slippa hyra. 

Du kan be din gamla hyresvärd att antingen bortse från din uppsägning, se till att få detta skriftligt, eller be om att få skriva nytt kontrakt, men hyresvärden har då rätt att se över avtalet och göra ändringar.

det är samma hyresvärd på lgh.. men min man vill nu inte ha den lgh pgav massor av rykten som kommit upp och jag vill nu häva det kontraktet och kanske ha kvar det gamla. eller ge om en annan lgh.  måste väl gå om det e samma hyresvärd?
  • Cornellia
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:19:02 följande:
    det är samma hyresvärd på lgh.. men min man vill nu inte ha den lgh pgav massor av rykten som kommit upp och jag vill nu häva det kontraktet och kanske ha kvar det gamla. eller ge om en annan lgh.  måste väl gå om det e samma hyresvärd?
    Det är väl helt upp till hyresvärden.
  • riboflavin
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:19:02 följande:
    Om hyresvärden är snäll så är det klart det kan gå, men det är inget de är skyldiga att ordna med och inget du har rätt till. Kontakta dem så fort som möjligt och förklara situationen, har du tur så kan de hjälpa dig. 
  • Chrysabelle
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:25:16 följande:

Men gahh...

Vadå? Det är så det är, du har ingått ett avtal som du måste följa.
  • Fru Amer
    Chrysabelle skrev 2014-08-12 18:30:12 följande:
    Vadå? Det är så det är, du har ingått ett avtal som du måste följa.
    men jag ha juh också 3 månader uppsägning på min andra.. :/ då måste man juh endå kunna få behålla den?

• Chrysabelle
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:31:43 följande:
    men jag ha juh också 3 månader uppsägning på min andra.. :/ då måste man juh endå kunna få behålla den?
    I tre månader ja.
  • Fru Amer
    Chrysabelle skrev 2014-08-12 18:32:38 följande:
    I tre månader ja.
    så jag måste betela hyran för båda 2 i 3 månader? eller vadå?

• Chrysabelle
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:34:52 följande:
    Ja, men självklart måste du göra det. Vad hade du tänkt dig annars? Att de ska ge dig en lägenhet?
  • riboflavin
    Fru Amer skrev 2014-08-12 18:34:52 följande:
    Om du har gjort ett byte inom samma bolag hoppas jag innerligt att du sett till att det nya kontraktet börjar gälla först när det gamla upphör, på så vis så slipper du dubbla hyror.
    Men om inflyttning i den nya lägenheten är skriven till ett datum innan uppsägningstiden på din gamla gått ut, ja då kan det bli så att du får betala dubbla hyror.
  • Birgitta02

Har du en snäll hyresvärd så kan de hjälpa dig häva både nya kontraktet och uppsägningen på gamla lägenheten. MEN: du har ingen laglig rätt att kräva detta. Har du lite otur så har du nu 3 månaders uppsägning (du betalar hyra för de resterande 3 månader) och du tvingas flytta in i den lght din man inte vill ha. Om inflyttning sker så det går omlott med uppsägningen så blir du tvungen att betala dubbla hyror i en eller två månader beroende på inflyttningsdatum.

• Fru Amer

Nej nej.. det gick bra hade väldigt bra anledning att häva kontraktet och de förstog mig.. dock synd om den andra familjen som kommer få denna lgh.

Jag kommer dock kanske inte får ha kvar min då den va på anvisning. men de hjälper mig hitta en annan.. :)

Svar på tråden Häva hyreskontrakt.