• Ollesgmail

Lergryta, specifika frågor!

Hej, jag har googlat och sökt på forumet men inte hittat svar på dessa frågor, så jag försöker här i en ny tråd.

Jag ska för första gången laga mat med en lergryta, det jag undrar över är:

Ska det var ljummet, eller kallt vatten när lergrytan ska blötläggas?

Vart i ugnen ska lergrytan in? Nedre eller i mitten?

Hur många grader gäller det med varmluftsugn? (kycklingfiler!)

Tar man tiden frånochmed att man ställer in den i ugnen, eller när ugnen har nått den räta temperaturen? (den ska ju ställas in kall i ugnen)

Tacksam för svar!
    Från en som är novis med lergryta!

• Svar på tråden Lergryta, specifika frågor!
  • Aniiee

Kallt vatten, långt ned i ugnen, Temperaturen är en tyckefråga, jag ställer på 150 grader om jag har "bråttom", annars lägre. 2 timmar ungefär, från kallt.

Andra ställer på 220 grader i en timme från kallt.

Key change, MOFO!
  • Ollesgmail
    Aniiee skrev 2014-08-13 00:02:21 följande:

Kallt vatten, långt ned i ugnen, Temperaturen är en tyckefråga, jag ställer på 150 grader om jag har "bråttom", annars lägre. 2 timmar ungefär, från kallt.

Andra ställer på 220 grader i en timme från kallt.

tack för svaren, har du också varmluftsugn?
  • Aniiee
    Ollesgmail skrev 2014-08-13 00:10:20 följande:
    tack för svaren, har du också varmluftsugn?
    Yupp, har varmluft Solig
    Key change, MOFO!
  • Ollesgmail

Blev lite osäker, men lergrytan den tål 200c varmt och jag börjar räkna från och med när temperaturen är rätt i ugnen?

• Kjell2

En fördel med lergryta är att det inte är så nog. De tillverkades för tilllagning i vedugn med ojämn temperatur och under lång tid.

Grundregeln är att svalare är bättre och låt det ta tid.

Ta stor, inte allt för magra, kötttbitar som hel kyckling, karre, leg, entrecote, högrev. Ha ner rotsaker, kryddor och sen sköter sig resten själv.

Perfekt att göra iordning efter lunch och sen in i ugnen på 125 grader i nägra timmar. Under tiden gör man något annat och maten är klar till middagen. Det enda som behvös göras är att duka

Svar på tråden Lergryta, specifika frågor!