• Johannajohanna

Vart ska ni resa i vinter?

Hejsan! Jag och min vän sitter och tittar lite på vart man ska ta och resa i vinter. Vi båda hade en väldigt kort semester i sommar, dock så har vi haft så bra väder så vi ska verkligen inte klaga.

Vi funderar på att åka iväg i en månad och uppleva något nytt nu i vinter, vad för tips har ni?

Just nu så lutar det mot Sydamerika eller Sydafrika. Söderut ska vi iallafall :D

Ska ni ut och resa i vinter?

• Svar på tråden Vart ska ni resa i vinter?
  • StineO

Du må åka till Sydafrika! Det är superfint! Kan rekommendera Camps Bay som ligger när Kapstaden, det är ett finare område med jättebra restauranger och i en otrolig miljö. Bar stränder där runt om också. Om du ska vara där länge så lägg mer pengar på själva boendet då man vill ha det säkert. Även om Camps Bay räknas som ett av de säkraste områdena i Sydafrika. Men mat och dryck är billigt så pengar på boendet är mitt tips!

Man kan hyra villor där, så beroende på vad din budget är så kan du ju söka på det. 
    Den här hittade jag nu: www.campsbaysouthafrica.com

• Anonym (.)

Sydafrika just nu känns kanske lite sådär?

• Sirling

Både Sydamerika och Sydafrika är härliga resmål. Jag gillar Sydafrika mest och skulle om jag var ni kombinera med Namibia och Botswana kanske? 

Jag reser alltid på vintern, men vet inte ännu vart. Vi funderar på en långresa runt jorden på 2-4 månader, beroende på vad våra arbetsgivare säger. 

• Johannajohanna
    Anonym (.) skrev 2014-08-13 10:49:06 följande:

Varför inte det? Det är ju inte så osäkert som många beskriver det, har hört mycket bra om sydafrika men självklart så finns det vissa platser i storstäderna som man ska hålla sig borta ifrån, men så är det i alla storstäder. 
  • Fredo
    Sirling skrev 2014-08-14 20:48:28 följande:

Både Sydamerika och Sydafrika är härliga resmål. Jag gillar Sydafrika mest och skulle om jag var ni kombinera med Namibia och Botswana kanske? 

Jag reser alltid på vintern, men vet inte ännu vart. Vi funderar på en långresa runt jorden på 2-4 månader, beroende på vad våra arbetsgivare säger. 

Hur är Namibia och Botswana att resa runt i? Har kollat lite snabbt och det verkar så otroligt vackert. Sydafrika är en drömresa för mig! I vinter bär det av till Indonesien. Sydafrika kanske jag tar i vår!
  • Anonym (Namibia)
    Fredo skrev 2014-11-25 14:00:48 följande:
    Hur är Namibia och Botswana att resa runt i? Har kollat lite snabbt och det verkar så otroligt vackert. Sydafrika är en drömresa för mig! I vinter bär det av till Indonesien. Sydafrika kanske jag tar i vår!
    Namibia är superfint.
    Vi hyrde en bil och körde omkring i drygt 2 veckor. Otroligt vackert landskap men det är ett stort land (dubbelt så stort som Sverige) så man får begränsa sig lite så det inte blir för mycket körning (fast det är enormt vackert att köra). Jag tycker man kan klämma in Sossusvlei upp till Etosha på två veckor och det som finns däremellan (Swakopmund, Skeleton coast, Spitzkoppe, Brandberg, Okonjima etc)

Botswana är på att göra listan fortfarande. Vi har kommit så långt att vi har köpt kartor etc. Svårare körning än i Namibia tror jag.

Jag tycker att Sri Lanka och Borne är några av mina absoluta favoritresor annars.

Happy travelling!
  • Anonym (Namibia)

Borneo ska det vara

• Anonym (Namibia)
    Sirling skrev 2014-08-14 20:48:28 följande:

Jag gillar som jag skrivit tidigare Namibia supermycket men jag skulle slå ett slag för att kombinera Sydafrika med sol och bad på vita stränder i Mozambique istället.

Storstad, wine country, safari i Sydafrika och sen sol och bad i Mozambique 
  • Anonym (Namibia)
    Anonym (.) skrev 2014-08-13 10:49:06 följande:

Om det är brottslighet du tänker på så stämmer det att på vissa platser måste man vara försiktig. Tex Jo'burg speciellt.
  • Sirling

Vi är ute på vår vinterresa nu i dryga två månader, hoppandes lite runt jorden. Hittills har vi varit i Puerto Rico, på kryssning i Karibien, i Panama och just nu i Mexiko. Är ni nyfikna på resan eller var det bär av härnäst kan ni kika in i bloggen: resefamilj.blogspot.com/

Svar på tråden Vart ska ni resa i vinter?