• soppsylta

Sjuk och gravsymtom efter med. abort

Jag gjorde en medicinsk abort för ungefär två veckor sedan hemma. Allt kändes "normalt" första veckan. Jag har gjort en likadan abort tidigare så jag har något att jämföra med. Alla symtom försvann den gången direkt och jag kunde återgå till det normala.

I helgen blev jag dock sjuk med 39 graders feber från ingenstans. Febern har lugnat sig nu (dock fortfarande förhöjd temperatur, runt 38) men jag känner mig fortfarande TRÖTT, yr, illamående, ömma bröst, upprörd mage och öm över livmodern med vissa kramp-/stickaktiga känningar då och då. De bruna flytningarna har i princip slutat, så jag blöder ingenting.

Tankar började cirkulera om en infektion (men då skulle väl det göra mer ont och blöda?) eller om aborten faktiskt blivit fullständig eller om det finns rester kvar? Hur känns det då?

(Gjorde f.ö. just ett graviditetstest som visade lika positivt som innan aborten, jag vet att det är alldeles för tidigt och att man behöver vänta i upp till 6 veckor (enligt sjukhuset, innan kontroll görs), men tänk så gör jag det då och sen är aborten ofullständig - så står jag där i vecka typ 15?)

I kommunen jag gjort abort på är det inte standard att göra uppföljningskontroller, och det känns som att om jag ringer vårdcentralen/sjukhuset skulle de typ på rutin säga att allt är normalt i alla fall.

Jag är i en period som är väldigt stresstig med studier så jag har inte TID att vara sjuk eller ha den här oron som jag har.

Vad tycker ni att det här låter som, eller vad hade ni gjort i samma sits?

Antar att det bästa är att bara försöka tagga ner och bortse från sjukdomskänslan...

• Svar på tråden Sjuk och gravsymtom efter med. abort
  • erikamiding

Du ska åka in om du fått feber o sådär, allt tyder då på en eventuell infektion! :/

• mamaleona

tyder nog på någon slags komplikation - ev infektion. Dom kollar med ultra att där inte finns något kvar. Gjorde dom inte det?

• soppsylta
    mamaleona skrev 2014-08-13 10:29:27 följande:

tyder nog på någon slags komplikation - ev infektion. Dom kollar med ultra att där inte finns något kvar. Gjorde dom inte det?

Neej, som sagt jag har inte varit på någon efterkontroll eftersom det normalt inte görs där jag bor om man inte får uppenbara komplikationer - vilket jag inte är riktigt säker på om jag har eller om jag bara är överdrivet orolig :(
  • mamaleona

Hög temp o ömhet är tecken på infektion, även illaluktande avslag. Bör nog kollas upp. Hälsn en bm

• soppsylta
    mamaleona skrev 2014-08-13 10:51:11 följande:

Hög temp o ömhet är tecken på infektion, även illaluktande avslag. Bör nog kollas upp. Hälsn en bm

Tack! Jag ringer och hör med dem :)
Svar på tråden Sjuk och gravsymtom efter med. abort