• Flikkahn

Mops.. eller?

Hej, nu är det så att jag och min familj funderar på att utöka vår familj med en liten mops. Men är verkligen mops den bästa rasen? Jag är medveten om att mopsar inte är så aktiva och blir lätt trötta och varma, många sjukdomar, osv. Vi letar efter en hundras som både kan vara aktiv (som kan klara av en joggingtur, osv) men som även älskar att mysa i soffan. Och det skulle ju bli dyrt med alla veterinärbesök med mopsen. Men finns det nån som kan tipsa om nån speciell hundras som inte är så stor och är ganska tyst? Eller vill nån övertyga mig om att mopsen är den rätta? :)
    Tack. :)

• Svar på tråden Mops.. eller?
  • Flikkahn

Jag kan även tillägga att vi har en 5årig katt. Så en hund som tål andra husdjur :)

• Anonym (hundägare)

Personligen skulle jag inte köpa en plattnosad hund överhuvudtaget, eftersom de lätt blir överhettade och dessutom kan få svåra besvär med andning etc. Skulle inte gynna sån avel överhuvudtaget.

Att ha en tyst hund är en uppfostringsfråga. Vad gäller hunduppfostran finns massor av bra böcker att läsa. Och hundklubbar med kunniga människor som kan tipsa.

Alla hundar mår bra av daglig motion. Och de hundar som FÅR ett dagligt motionspass ligger ofta och gärna och myser i soffan också:). Det är en myt att små hundar inte behöver motion. Får en jycke ingen motion så lär den ta ut sin energi på helt andra sätt som inte är kul. Dvs bita sönder saker. Det gäller även mopsar.

Terrierraserna verkar inte vara något för er. Jag skulle kunna tänka mig en dvärg- eller mellanpudel. Eller westie. Westien är en formidabel sällskapshund.

• Anonym (hundägare)
    Flikkahn skrev 2014-08-13 13:12:39 följande:

Jag kan även tillägga att vi har en 5årig katt. Så en hund som tål andra husdjur :)

Alla valpar kan introduceras för katter och faktiskt älska sin kattkompis. Under förutsättning att ni introducerar valpen rätt för katten. Det är valpen som skall lära sig ta hänsyn till katten. En hund får absolut inte jaga katten, så där får ni verkligen vara på tå och hålla koll ända tills de fullt ut accepterat varandra.
  • Dexter dot com

Innan jag kan rekommendera någon ras behöver jag veta vad ni ska göra med hunden, vad ni erbjuder mer än soffmys och nån joggingtur ibland och hur du ställer dig till pälsvård?

Svar på tråden Mops.. eller?