• Anonym (Ts)

Min söta dotters hår slits . Vad för schampo borde hon använda :-(

Hej!
    Min dotter är tio år , jag har försökt få henne att inte klippa det sen hon var 6 år (förutom topparna) då mitt hår aldrig växer och ville hon skulle få det fina håret .

Hennes hår är till slutet av ryggen men börjar bli slitet upp till halva ryggen . Varför vet jag inte det ända hon gör är att torka det och till skolan går hon antingen i bulle eller fläta .

Vad för schampo borde jag köpa till henne ? Hon använder som mig loreal . Är väldigt ledsen och så är hon med.

• Svar på tråden Min söta dotters hår slits . Vad för schampo borde hon använda :-(
  • ZombieInc

Satsa på ett bra balsam och shampoo. Använder man inte balsam blir håret slitet och frissigt. En hårinpackning en gång varje vecka är också bra men balsam är ett måste.

• Anonym (Ts)
    ZombieInc skrev 2014-08-13 17:54:25 följande:

Satsa på ett bra balsam och shampoo. Använder man inte balsam blir håret slitet och frissigt. En hårinpackning en gång varje vecka är också bra men balsam är ett måste.

Hon använder balsam varje gång och duschar 2 gånger i veckan . Hår inpackning ska jag börja göra till henne .
  • Anonym (Ts)
    Nyfikna72 skrev 2014-08-13 17:57:03 följande:

Tvätta det mer sällan och gör en hårinpackning med olivolja istället.

Det var det jag tänkte. Tack!
  • Anonym (Ts)
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-13 17:58:06 följande:

Prova att utesluta schampoo helt. Läs på www.lockig.se om balsammetoden. Helt klart bäst för att få fint hår men kan vara kite meckigt att få till rätt.

Har hört talas om en sorts tvål som är väldigt bra , Aleppo tvål? Är den bra ? Sägs att den är naturlig och bättre än schampo
  • lillekatt

Ibland blir håret mer slitet på sommaren med mycket sol och bad.

Annars kanske hon har torrt/börjar få torrt hår nu när hon är (pre)pubertal? Vissa får ganska fett hår medan andra väldigt torrt, vilket kan se slitet ut. Ändringar i kosten kan också spela roll. Har hon vuxit mycket/gått upp eller ner i vikt under sommaren?

Sedan är det inte faktiskt inte alla som kan få till riktigt långt och fint glansigt hår utan att det ser slitet ut efter ett tag. Det kanske kan hjälpa med lite hårinpackningar och oljor, men i slutändan är det generna som bestämmer.

• Mantrasina

Använd schampo för slitet/skadat eller torrt hår. Inpackning. Kanske balsammetoden istället för att använda schampo alls.

Och framför allt. Klipp en rejäl klippning så att håret blir fräscht! När det blir långt och man har det mycket uppsatt med snoddar slits det massor, särskilt om hon sover med snodd i håret. Klipp, och håll sedan efter ordentligt under utsparandet. Hellre toppa ofta och låta det ta lång tid att spara ut!

• lillekatt
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-13 17:49:58 följande:

Min dotter är tio år , jag har försökt få henne att inte klippa det sen hon var 6 år (förutom topparna) då mitt hår aldrig växer och ville hon skulle få det fina håret .

Sen undrar jag också om hon själv vill ha långt hår? Du skriver att du har försökt få henne att inte klippa sig sedan hon var 6 år så att hon kan få det fina hår du aldrig hade. Menar du att hon själv egentligen velat ha kortare hår än hon har nu? Då undrar jag varför inte hon vara med och bestämma hur långt hennes hår ska vara?
  • IsaStardust
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-13 18:01:04 följande:
    Har hört talas om en sorts tvål som är väldigt bra , Aleppo tvål? Är den bra ? Sägs att den är naturlig och bättre än schampo
    jag har använt aleppo i flera år, tycker att den är fantastisk! har äntligen kunnat få långt, friskt hår :)
  • jvs

Till slutet av ryggen låter ju jättelångt, såvida hon inte är en kort tioåring. Alla kan ju inte få superlångt hår utan själva livslängden på hårstråna är inbyggd i håret. Det är helt enkelt genetiskt. Bättre att satsa på att ha en längd där håret fortfarande ser friskt och helt ut.

• Anonym (Ts)
    lillekatt skrev 2014-08-13 18:11:59 följande:

Sen undrar jag också om hon själv vill ha långt hår? Du skriver att du har försökt få henne att inte klippa sig sedan hon var 6 år så att hon kan få det fina hår du aldrig hade. Menar du att hon själv egentligen velat ha kortare hår än hon har nu? Då undrar jag varför inte hon vara med och bestämma hur långt hennes hår ska vara?

Ja det vill hon också men hon är tio förstår inte riktigt hur och varför håret blir slitet .

När hon var fem år hade hon håret till slutet av rumpan men ville så klart klippa det som Dora (barnserie) jag sa okej och klippte det till början av halsen om inte kortare efter ett tag ångrade hon sig så sen dess har jag bara klippt topparna.
  • Anonym (Ts)
    IsaStardust skrev 2014-08-13 18:13:38 följande:

jag har använt aleppo i flera år, tycker att den är fantastisk! har äntligen kunnat få långt, friskt hår :)

• Anonym (Ts)
    IsaStardust skrev 2014-08-13 18:13:38 följande:

Vad bra kan man köpa den från body shop? Apoteket ? Hur mycket kostar den?
  • Anonym (långt hår)

Hej!

Jag har långt hår, till svanken, och jag fönar aldrig mitt hår, låter det lufttorka, jag använder inga stylingprodukter, det enda jag använder är vanligt shampoo barnängen och barnängen balsam som är väldigt återfuktande, även hårinpackning Loreal Elvital rosa burk som jag använder på längderna vid varje tvätt, jag kramar om håret med inpackningen i handen så det riktigt tränger sig in i hårstråna, jag tvättar håret varann dag och klipper slitna toppar var femte vecka, det kan handla om milimeter men det fungerar, men det tar tid! 

Oftast så är inte allt håret slitet utan bara vissa delar, särskilt det yttre håret.
    Jag går igenom bit för bit i starkt ljus så ser man exakt var det klyver sig.

Tänkte bara dela med mig av hur jag gör! Kram

• Anonym (långt hår)

En sak till, borsten är viktig! Köp svinborste, plastborstar är inte bra, endast till hårbottnen! Plastborstar sliter håret.

Sedan när du borstar håret, börja borsta längst ner och sedan borsta vidare uppåt mot hjässan. 

• IsaStardust
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-13 19:02:13 följande:
    Vad bra kan man köpa den från body shop? Apoteket ? Hur mycket kostar den?
    jag köpte tidigare via hälsokostbutiker eller butiker för ekologisk hudvård på internet, men sen hittade jag den av en slump på min lokala orientlivs (såna som brukar finnas i de flesta förorter) där kostade den 12kr ;)

www.oikoscosmetics.se/lagertvalar/
    där finns flera olika, men lite dyrare, brukade köpa därifrån förut och de är bra !
Svar på tråden Min söta dotters hår slits . Vad för schampo borde hon använda :-(