• spöke

Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (flicknamn)

*** Inspirationslista ***

Astrid Lindgrens verk är helt klart några av de mest inflytelserika namnkällorna i Sverige. Många av namnen har blivit populära eller fått ett extra uppsving tack vare Astrid.

Här har jag listat tjugo flicknamn från Astrids böcker - vilket namn gillar du bäst? Kommentera gärna.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 20:19
    Pojknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m73791599.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (flicknamn)
  • Hobbyarkitekt

Röstade på Stina.

• Hobbyarkitekt

Vill bara säga att Madicken egentligen hette Margareta. ;)

• fluu

Anna är egentligen rätt svårslaget, det namnet har växt ordentligt för mig på senaste tiden. Gillar också Fredrika, Teodora, Märta, Greta, Ada, Klara. Bland andra som sagt ;)

Ett AL-pojknamn som jag glömde: Svante.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 06:56:48 följande:

Anna är egentligen rätt svårslaget, det namnet har växt ordentligt för mig på senaste tiden. Gillar också Fredrika, Teodora, Märta, Greta, Ada, Klara. Bland andra som sagt ;)

Ett AL-pojknamn som jag glömde: Svante.

Vilken tur att jag kom ihåg det då. ;)
  • Aspie

Gjorde en "fuling" och röstade på mitt egna namn, Kajsa.

Annars tycker jag Lovis är hemskt fint! Lisabet, Stina och Teodora tycker jag också är fina. Tar man bort ett "t" från Britta får man ett utav mina favoritnamn med: Brita. Jag vet inte varför jag tycker om det egentligen, br-ljudet gillar jag liksom inte, men det har helt satt sig i skallen på mig. Det ligger i alla fall på topp 5 över de namn jag kan tänkas ge ett framtida husdjur.

• Flizan30

Röstade på Kajsa och tänker såklart på Kajsa Kavat Gillar också Kerstin, Anna; Annika och Lisabet. men heter hon inte Elisabet? Det är också fint.

• Hobbyarkitekt
    Flizan30 skrev 2014-08-16 00:09:28 följande:

Röstade på Kajsa och tänker såklart på Kajsa Kavat Gillar också Kerstin, Anna; Annika och Lisabet. men heter hon inte Elisabet? Det är också fint.

Hon heter Lisabet, Madickens lillasyster. (Madicken heter ju egentligen Margareta (Engström), men kallas för Madicken).
  • spöke
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-13 22:49:41 följande:
    Vill bara säga att Madicken egentligen hette Margareta. ;)
    I know. Men Madicken har blivit ett ganska etablerat förnamn i och med Astrids berättelser.

SCB:
    Det finns 793 kvinnor som har förnamnet Madicken. Av dessa har 304 namnet Madicken som tilltalsnamn.
Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (flicknamn)