• spöke

Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)

*** Inspirationslista ***

Astrid Lindgrens verk är helt klart några av de mest inflytelserika namnkällorna i Sverige. Många av namnen har blivit populära eller fått ett extra uppsving tack vare Astrid.

Här har jag listat tjugo pojknamn från Astrids böcker - vilket namn gillar du bäst? Kommentera gärna.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 20:20
    Flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m73791517.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)
  • Hobbyarkitekt
    Kpax skrev 2014-08-13 22:49:13 följande:

Jag röstade på Mio, men egentligen tycker jag det är finast som flicknamn. Jag tycker om Bo också, men inte Bosse (och det eller Bobo lär man ju inte komma undan).

Jag menade inte Bo-Bosse som i "All vi barn i Bullerbyn", utan Bo som i "Bo Wilhelm Ohlsson" (aka Mio). ;)
  • fluu

Av dessa är Nils finast och "bäst" enligt min smak. Det AL-pojknamnet som låter vackrast är Fjalar. Andra namn ur AL som jag gillar är bland andra: Leander, Alfred, Emil, Gunnar, Anders, Manfred, Einar, Bengt. Massor av vackra namn helt enkelt ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 06:51:43 följande:

Av dessa är Nils finast och "bäst" enligt min smak. Det AL-pojknamnet som låter vackrast är Fjalar. Andra namn ur AL som jag gillar är bland andra: Leander, Alfred, Emil, Gunnar, Anders, Manfred, Einar, Bengt. Massor av vackra namn helt enkelt ;)

Fjalar är ett hästnamn!

Jag lägger även till namnet KARL!
  • puss

Eller varför inte Samuel August. Det är väl pampigt.

• Hobbyarkitekt
    puss skrev 2014-08-14 07:46:23 följande:

Eller varför inte Samuel August. Det är väl pampigt.

Eller bara väldigt vanligt bland torpare och bönder förr.

Min släkt är också från Småland - från samma trakter som Astrid Lindgrens släkt, till och med. Vi har också namn så som Karl, August, Erik, Gustav, osv i släkten. Ändå var de skräddare, småbönder och torpare hela bunten. ;)
  • fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 07:46:21 följande:
    Fjalar är ett hästnamn!

Jag lägger även till namnet KARL!
    I just AL ja, det är vackert för det.
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 07:50:49 följande:

I just AL ja, det är vackert för det.

Stackars de barn som heter det, säger jag då. För jag har enbart hört det som hästnamn - och som hästnamn är det ett VÄLDIGT vanligt namn (har ridit från sexårsålder och har säkert, utan att överdriva, stött på MINST 100 häst-Fjalar. Ännu har jag inte stött på en stackars människa med det namnet).
  • fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-14 08:07:24 följande:
    Stackars de barn som heter det, säger jag då. För jag har enbart hört det som hästnamn - och som hästnamn är det ett VÄLDIGT vanligt namn (har ridit från sexårsålder och har säkert, utan att överdriva, stött på MINST 100 häst-Fjalar. Ännu har jag inte stött på en stackars människa med det namnet).
    Egentligen är det ju mytologiskt. Visserligen inga smickrande figurer där heller, men jag har inte heller sagt att jag skulle döpa mitt barn till det utan bara att de låter otroligt vackert.
  • Hobbyarkitekt
    fluu skrev 2014-08-14 08:15:16 följande:
    Egentligen är det ju mytologiskt. Visserligen inga smickrande figurer där heller, men jag har inte heller sagt att jag skulle döpa mitt barn till det utan bara att de låter otroligt vackert.
    Mytologiska namn på barn, är en kategori för sig.
    Vi har å enda sidan Loke, Fjalar och Freja. Samtidigt har vi Kevin, Liam och Cassandra. - Jag känner att det är liknande människor som använder sig av dessa namn, på människobarn, bara att den ena kategorin har fler patriotiska anhängare.
Svar på tråden Vilket Astrid Lindgren-namn gillar du bäst? (pojknamn)