För att få bostadsbidrag ska barnet vara skrivet hos dig. Sedan behöver du nog ange hur stor del barnet har sin dygnsvila hos dig.
När jag sökte bidrag för några år sedan fick jag ha max 5400 kr i hyra för max 80 kvadrat med ett barn. Sedan får man ange inkomst och får därmed ett preliminärt belopp. Så gå in försäkringskassans hemsida och se vad som gäller nu. En smart idé är att flytta innan månadsbryt och söka för den månaden då du vinner en månads bidrag, berättade en av dem på fk.
Underhållet avgörs av var sonen sover. Har du barnet alla nätter hos dig har du rätt till fullt underhåll på 1273 kr. Det börjar krympa med 1/40 per dag när barnet sover minst 6 nätter hos pappan tror jag det var. Antingen betalar pappan underhållet direkt till dig eller också går det ta via fk. Om pappan tjänar lite har han rätt att betala ett mindre belopp än 1273, via fk men du får ändå fullt. Vill pappan betala mer så löser ni det sinsemellan.
Sedan är det smart att göra upp en budget månad för månad på årsbasis, men gärna föra över samma summa varje månad till räkningarna, så ingen månad blir en smäll. Kan du dessutom ha en buffert på minst 2 månadsinkomster så är det väldigt skönt även om du bor i lägenhet, då vab, flytt och nytt boende kostar en del.
Dina inkomster är lön/fp/a-kassa + barnbidrag + underhåll
Utgifterna brukar vara mat, hyra, tv-licens 519 kr/kvartal, el, telefon, transport, försäkringar, a-kasa, kläder/skor/leksaker mm till barnet, utgifter för dig.
Planera umgänget i tid innan det blir infekterat. Är det ett barn under 3 år rekommenderas hellre flera kortare umgängen per vecka än att det går mer än 3-4 dagar emellan, just för att barnet har sämre minnesbilder som liten påstås det samt sämre tidsbegrepp. Jag märkte en skillnad i 2-2,5 årsålder med att förstå vilka dagar pappa kom.