• Tioinio

Praktiska råd vid separation med barn mottages tacksamt!

Det kan bli så att min sambo och jag separerar snart. Vi ska testa parterapi innan vi bestämmer oss men min sambo är så anti att jag inte vågar hoppas på några under.

Mina frågor till er som gått igenom en separation med barn inblandade är bara av praktisk natur för tillfället. Vad ska jag tänka på för att klara av att vara ensamstående rent ekonomiskt? Hur fungerar bostadsbidrag? Får man bo "hur dyrt som helst" eller finns det ett tak för hur hög hyran får vara? Vår son kommer bara att bo hos mig de första åren för att han är så liten, har jag rätt till underhåll från pappan då eller hur fungerar det?

Jag kommer inte på fler frågor men allt av praktisk natur är mycket välkommet! Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Praktiska råd vid separation med barn mottages tacksamt!
  • mammalovis

För att få bostadsbidrag ska barnet vara skrivet hos dig. Sedan behöver du nog ange hur stor del barnet har sin dygnsvila hos dig.
    När jag sökte bidrag för några år sedan fick jag ha max 5400 kr i hyra för max 80 kvadrat med ett barn. Sedan får man ange inkomst och får därmed ett preliminärt belopp. Så gå in försäkringskassans hemsida och se vad som gäller nu. En smart idé är att flytta innan månadsbryt och söka för den månaden då du vinner en månads bidrag, berättade en av dem på fk.

Underhållet avgörs av var sonen sover. Har du barnet alla nätter hos dig har du rätt till fullt underhåll på 1273 kr. Det börjar krympa med 1/40 per dag när barnet sover minst 6 nätter hos pappan tror jag det var. Antingen betalar pappan underhållet direkt till dig eller också går det ta via fk. Om pappan tjänar lite har han rätt att betala ett mindre belopp än 1273, via fk men du får ändå fullt. Vill pappan betala mer så löser ni det sinsemellan.

Sedan är det smart att göra upp en budget månad för månad på årsbasis, men gärna föra över samma summa varje månad till räkningarna, så ingen månad blir en smäll. Kan du dessutom ha en buffert på minst 2 månadsinkomster så är det väldigt skönt även om du bor i lägenhet, då vab, flytt och nytt boende kostar en del.
    Dina inkomster är lön/fp/a-kassa + barnbidrag + underhåll
    Utgifterna brukar vara mat, hyra, tv-licens 519 kr/kvartal, el, telefon, transport, försäkringar, a-kasa, kläder/skor/leksaker mm till barnet, utgifter för dig.

Planera umgänget i tid innan det blir infekterat. Är det ett barn under 3 år rekommenderas hellre flera kortare umgängen per vecka än att det går mer än 3-4 dagar emellan, just för att barnet har sämre minnesbilder  som liten påstås det samt sämre tidsbegrepp. Jag märkte en skillnad i 2-2,5 årsålder med att förstå vilka dagar pappa kom.

• Tioinio

Tusen tack för att du tog dig tid med ett så utförligt svar! Det uppskattar jag mycket. Jag tar till mig det du skrivit!

• Brumma

Lite tillägg till mammaLovis inlägg.

Man kan få bostadsbidrag även om barnet inte är skrivet hos en, vid växelvis boende, dock inte ett "helt" bostadsbidrag.

Underhållet - det du pratar om är underhållsstöd via försäkringskassan, inte underhållsbidrag. Angående avdraget på 1/40 per dygn så gäller regeln fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en månad. Underhållsstöd är ngt annat och sköts utanför försäkringskassan. Där är det bra om man är överens... Försäkringskassan sköter som sagt inte detta men de har ett bra planeringsverktyg där man fyller i barnets faktiska kostnader, drar av barnbidraget o fyller i båda föräldrarnas överskott. Då får man en indikation på vad underhållet bör ligga. Går man efter detta verktyg är det bra om man i förväg bestämmer att man räknar om med några års intervaller, eftersom barn ofta ökar i kostnad ju äldre de blir.

Ett annat sätt är ju att ni skriver ner vad barnet kostar just nu (utan verktyget) och därifrån bestämmer en summa. Ett tredje alternativ är att använda sig av Konsumentverkets beräkningar på vad ett barn i genomsnitt kostar.

Underhållsstöd för växelvis boende kan man senare ansöka om när/om barnet börjar bo växelvis om man har låg inkomst.

Angående umgänget. Hur vant är barnet vid sin pappa? Har de knutit an så är det viktigt att det inte går för lång tid mellan umgängestillfällena... Det går ju då oxå bra att sova hos pappa ibland - vilket inte rekommenderas hos yngre barn annars, utan de måste lära känna föräldern bra först. Min man separerade från sitt ex när barnet var under två år. De började med vh direkt samt umgänge dagtid under veckorna. Dottern var ju van vid att pappa hade henne och det var inget svårt eller konstigt att vara med pappa.

Håller med mammaLovis att det är bra att vara överens om umgänget... Kommer ni inte fram till ngt ni kan samsas om så gå på samarbetssamtal hos soc. De har INTE mandat att bestämma saker eller "döma", utan finns där för att stötta ER att komma fram till ett gemensamt beslut.

Lycka till.

PS. Jag har själv inte separerat men träffade min man bara några veckor efter separationen med mamman. Jag blev snabbt välkomnad både av dottern och av mamman som en del i det hela och det är därför jag anser att jag ändå har lite på fötterna ;)

• Brumma
    Brumma skrev 2014-08-17 19:18:59 följande:

Man kan få bostadsbidrag även om barnet inte är skrivet hos en, vid växelvis boende, dock inte ett "helt" bostadsbidrag.

Underhållet - det du pratar om är underhållsstöd via försäkringskassan, inte underhållsbidrag. Angående avdraget på 1/40 per dygn så gäller regeln fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en månad. Underhållsstöd är ngt annat och sköts utanför försäkringskassan. Där är det bra om man är överens... Försäkringskassan sköter som sagt inte detta men de har ett bra planeringsverktyg där man fyller i barnets faktiska kostnader, drar av barnbidraget o fyller i båda föräldrarnas överskott. Då får man en indikation på vad underhållet bör ligga. Går man efter detta verktyg är det bra om man i förväg bestämmer att man räknar om med några års intervaller, eftersom barn ofta ökar i kostnad ju äldre de blir.

Ett annat sätt är ju att ni skriver ner vad barnet kostar just nu (utan verktyget) och därifrån bestämmer en summa. Ett tredje alternativ är att använda sig av Konsumentverkets beräkningar på vad ett barn i genomsnitt kostar.

Underhållsstöd för växelvis boende kan man senare ansöka om när/om barnet börjar bo växelvis om man har låg inkomst.

Angående umgänget. Hur vant är barnet vid sin pappa? Har de knutit an så är det viktigt att det inte går för lång tid mellan umgängestillfällena... Det går ju då oxå bra att sova hos pappa ibland - vilket inte rekommenderas hos yngre barn annars, utan de måste lära känna föräldern bra först. Min man separerade från sitt ex när barnet var under två år. De började med vh direkt samt umgänge dagtid under veckorna. Dottern var ju van vid att pappa hade henne och det var inget svårt eller konstigt att vara med pappa.

Håller med mammaLovis att det är bra att vara överens om umgänget... Kommer ni inte fram till ngt ni kan samsas om så gå på samarbetssamtal hos soc. De har INTE mandat att bestämma saker eller "döma", utan finns där för att stötta ER att komma fram till ett gemensamt beslut.

Lycka till.

PS. Jag har själv inte separerat men träffade min man bara några veckor efter separationen med mamman. Jag blev snabbt välkomnad både av dottern och av mamman som en del i det hela och det är därför jag anser att jag ändå har lite på fötterna ;)

Äh. Jag menar såklart att underhållsBIDRAG är ngt annat o sköts utanför försäkringskassan....
  • Tioinio

Tack Zbrumma!

Vår son är ett år och extremt mammig.det är bara jag som gäller, pappan får knappt hålla honom i handen när han gåtränar, han får inte somna honom, inte leka med honom. Om inte jag är med.

Detta är ju givetvis en fas men i dagsläget är det bara aktuellt för vår son att bo hos mig. Med fri tillgång till sin pappa såklart. Men vi är överens om att sonen bara ska ha ett hem tills han fyller tre iaf... Kan hända att vi ändrar oss under resans gång men det beror ju på vår son.

Tack för tips och råd! Uppskattas!

• clarus

I andra ord du tog nån annans man? Eftersom du träffade din man bara några veckor efter separationen med mamman???

h

Brumma skrev 2014-08-17 19:18:59 följande:

Lycka till.

• Brumma
    clarus skrev 2014-08-18 02:34:35 följande:

I andra ord du tog nån annans man? Eftersom du träffade din man bara några veckor efter separationen med mamman???

h

Helt OT men hur kan du få det till att jag tog ngn annans man? EFTER separationen betyder liksom att det var slut... Men känns det bättre för dig kan jag ju delge att mamman redan träffat en ny man innan jag träffade pappan :D
  • Brumma
    Tioinio skrev 2014-08-18 02:18:34 följande:

Tack Zbrumma!

Vår son är ett år och extremt mammig.det är bara jag som gäller, pappan får knappt hålla honom i handen när han gåtränar, han får inte somna honom, inte leka med honom. Om inte jag är med.

Detta är ju givetvis en fas men i dagsläget är det bara aktuellt för vår son att bo hos mig. Med fri tillgång till sin pappa såklart. Men vi är överens om att sonen bara ska ha ett hem tills han fyller tre iaf... Kan hända att vi ändrar oss under resans gång men det beror ju på vår son.

Tack för tips och råd! Uppskattas!

Ja, det är klart lättare när man är överens :)

En fråga bara - hur är det när du inte är med? Sonens är inte riktigt lika mammig men är jag här så är det jag som gäller - lämnar jag rummet för att gå o duscha o han är ensam med pappa så står han ofta o gnäller efter mig (har dock ändrats det sista). Är jag inte hemma så funkar pappa dock alldeles utmärkt :) Så vi "tränar" genom att jag åker iväg korta o längre stunder - pappa skall nämligen ta över föräldraledigheten snart o det MÅSTE liksom funka.... Nu har jag tom sovit borta o det funkade utan problem :) Kanske hjälper det om du inte är där?
Svar på tråden Praktiska råd vid separation med barn mottages tacksamt!