Inlägg från: livsmonstret |Visa alla inlägg
  • livsmonstret

Dåligt hundfoder?

Min hund fick exakt samma fodergiva som din av precept puppy plus under valptiden och hon bajsade då 3-4 gånger om dagen. Vi valde att testa färskfoder (vom og hundemat) istället och då blev hon helt plötsligt jättehård i magen och bajsade superlite en gång om dagen, hon hade lite problem att få ut bajset också. Nu ger vi färskfoder på morgonen och sen får hon Acanas torrfoder på kvällen. Hon får ungefär 35 gram färskfoder per portion, en korv är på 500 gr och kostar ca 20 kr styck. Nu bajsar hon två gånger om dagen, morgon och kväll utan att vara hård eller lös.

Jag tinar två korvar och delar upp maten portionsvis i små matlådor (köpt på rusta eller liknande) och ställer in i frysen igen. Sen tar jag bara fram en ny burk till kylen när jag ger henne mat, så morgondagens mat tinar tills dagen efter, Jag får dela upp maten i matlådor en gång i månaden.

Testa att byta över helt till färskfoder, din hund kanske får jättebra mage av endast färskfoder. Om magen blir för hård rekommenderar jag att antingen byta ut ett mål till torrfoder eller att tillsätta rivna morötter till färskfodret vilket också kan mjuka upp magen lite.

Lycka till!

Svar på tråden Dåligt hundfoder?