• Hobbyarkitekt

Storlekar - Lindex - Hjälp!

Hejsan!

Jag sitter och beställer lite kläder från Lindex onlineshop just nu, men jag har sådan beslutsångest kring huruvida jag ska beställa i storlek 110 eller i storlek 116!?

Min son är lite över 3,5 år. Han mäter ungefär 106 cm och väger cirka 18 kg.
    Storlek 104 går således helt bort. Frågan är alltså om jag ska satsa på storlek 110 eller storlek 116. Kläderna skall användas i höst och i vinter.

Just nu använder han kläder med storlek 110 OCH storlek 116.

Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Storlekar - Lindex - Hjälp!
  • Flickan och kråkan

Jag hade nog valt 110 om jag vore du. Min mellanson är 111 cm och väger 18 kilo. Han blandar fortfarande 110 och 116 och har bara precis gått över till kläder som är rena 116. Äldsta är ett par 3 cm längre men en tunnis på 19 kilo. Han passar i rena 116. Drunknar i större storlek. Men det beror ju också på hur länge de ska spara eller tänkas användas så klart.

• Hobbyarkitekt
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-14 10:54:47 följande:

Jag hade nog valt 110 om jag vore du. Min mellanson är 111 cm och väger 18 kilo. Han blandar fortfarande 110 och 116 och har bara precis gått över till kläder som är rena 116. Äldsta är ett par 3 cm längre men en tunnis på 19 kilo. Han passar i rena 116. Drunknar i större storlek. Men det beror ju också på hur länge de ska spara eller tänkas användas så klart.

Tack så mycket för svar!

Kläderna är väl tänkta  för höst och vinter - gärna längre om de passar.

Jag har iaf beslutat mig för att ta 110 i byxor.
    Sedan är det en skjorta jag tvekar på, samt en jacka och ett ytterligare ytterplagg.
    Skjortan ska kunna stoppas ner i byxorna, varför jag tänker att 116 skulle passa bättre?
    Under jackan ska man ju kunna ha en tjockare tröja, - 116 där med då eller?

ÅH, va svårt!
  • Alexi

Min femåring är 111 lång och väger ca 19 kg. Jag köpte en galonjacka till henne igår på Lindex i stl 116 och den var klart rymlig. Så har du ett kortare barn tror jag 116 blir för stort. Vanliga tröjor kan man ju ta större storlek i (och bara vika upp ärmarna om det behövs) men inte i byxor och inte i ytterkläder.

• Hobbyarkitekt
    Alexi skrev 2014-08-14 12:13:00 följande:

Min femåring är 111 lång och väger ca 19 kg. Jag köpte en galonjacka till henne igår på Lindex i stl 116 och den var klart rymlig. Så har du ett kortare barn tror jag 116 blir för stort. Vanliga tröjor kan man ju ta större storlek i (och bara vika upp ärmarna om det behövs) men inte i byxor och inte i ytterkläder.

Tack för svar.

Nu har jag iallafall beställt kläderna. Jag kan ju uppdatera här när kläderna provats. Om det är någon annan som också undrar, menar jag. :)
  • Hobbyarkitekt

Paketet med kläderna anlände igår. Samtliga kläder, utom en skjorta, beställdes i stl 110 och samtliga kläder passar superbra. :) Skjortan beställdes i stl 116, då jag av gammal erfarenhet vet att just skjortor bör vara någon storlek större så att den inte åker ur byxorna så fort barnet böjer sig ner. ;)

Sonen är alltså 3,5 år, 106 cm lång och väger 18 kg.
    Lindex stl 110 passar honom.

• Hobbyarkitekt

Nu kan jag även tillägga att H&M's storlekar stämmer bra. Sonen har 110 i kläder även på H&M.

När jag ändå är igång så kan jag nämna att vi även har ett fodrat regnställ från ABEKO i strl 110. Detta är dock aningen för stort, så jag skulle nog vilja säga att abeko är lite större i storlekar. Eller så beror det på att det är ytterplagg (och (fodrade) regnplagg till på köpet)?

Nu tycks även olika modeller och märken på skor, stämma bättre överens med varann än vad de gjorde förut då sonen hade mindre fötter.
    Nu har han ungefär 17 cm lång fot och således 18,5-19 cm i innermått på skor. Detta motsvarade strl 29 i samtliga skor vi testade i butik idag.

Jag skriver detta enbart om där är någon annan som är lika vilse som vad jag var i denna storleksdjungel, som kanske behöver lite "tips och råd", typ. ;)

Svar på tråden Storlekar - Lindex - Hjälp!