• Sussie31

Genusproblem i dotterns förskola

Mitt yngsta barn går på en jättebra förskola i vilken det på senare tid börjat pratas om genus och kön och sådana saker. Detta efter att det började ett barn som föräldrarna kallar hen, och de vill även att personalen och barnen skall kalla hen för hen. Det tycker att tanken är god, men när andra människor börjar diktera över hur jag skall uttala mig känns det lite väl radikalt. Jag menar inte att jag inte vill kalla deras barn för hen, men de lägger sig även i vad jag kallar mina. Saken är den att jag det senaste året varvat mellan han och henno när det kommer till min son, och mellan hon och henna när det kommer till min dotter. Det här jag tyckt varit en bra kompromiss när man både vill använda ordet hen och könsbestämma sina barn. Jag tycker inte att vi skall bråka så mycket när det kommer till sådana här saker och därför blir jag uppgiven när de blir så arga för att jag gör på mitt sätt. Jag vet inte hur jag skall lösa den här konflikten? Skall jag bara ge efter och säga han och hon eller kanske hen? Jag är inte beredd att ge upp mina egna tankar bara för någon annan vill det.

• Svar på tråden Genusproblem i dotterns förskola
  • Sussie31
    tobbe01 skrev 2014-08-14 15:19:55 följande:

Grattis till till en "hen"! Idioti

Du hatar verkligen ordet hen? Då kanske henno och henna är något för dig?
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:21:39 följande:
    Du hatar verkligen ordet hen? Då kanske henno och henna är något för dig?
    Tvärtom. Jag använder gärna ordet "hen" när det passar. T ex i en längre text där man talar om personer vars kön är okänt, i föreläsningar eller uppsatser etc. Men att lämna sin lilla son eller dotter på förskolan och säga att detta är "hen" är ju så korkat så man baxnar. IQ fiskmås.
  • Natulcien
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:19:16 följande:
    Då får man ju fördelar både av att använda  ordet hen och att könsbestämma på samma gång. Jag vill vara öppen för användadet av ordet hen och minska konflikterna mellan hon/han-användare och hen-användare. Så tänker jag :)
    Men då har du inte förstått innebörden av ordet 'hen'.
    Själva poängen med det ordet är ju att det är ett bra ord om man inte känner till könet. Istället för att kalla någon av okänt kön för 'den' t.ex. vilket inte är så trevligt.
    Om du vill använda 'hen' så gör det. Det är ett bra ord, om man använder det rätt. Men 'henno' och 'henna' fyller ju ingen funktion alls.
  • tobbe01
    Natulcien skrev 2014-08-14 15:27:23 följande:
    Själva poängen med det ordet är ju att det är ett bra ord om man inte känner till könet. Istället för att kalla någon av okänt kön för 'den' t.ex. vilket inte är så trevligt.
    Om du vill använda 'hen' så gör det. Det är ett bra ord, om man använder det rätt. Men 'henno' och 'henna' fyller ju ingen funktion alls.
    TACK
  • Vitrysk hockeyhjälte

Åh herregud, vilka jävla hippies. Det är ju just pga sådana människor som folk missuppfattar hela hen-grejen.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Sussie31
    Natulcien skrev 2014-08-14 15:27:23 följande:
    Ja, men det finns två innebörder av ordet hen. Den ena är det ni menar - och används när man inte vet könet - medan den andra innebörden är att en person varken vill vara en pojke eller flicka. Jag tänker att om mina barn senare i livet kommer på att de inte är män eller kvinnor så är det enklare att gå från henna eller henno till hen, dvs omställningen blir inte lika jobbig och hård. Samtidigt stöttar jag hbtq-rörelsen genom att erkänna ordet hens viktiga betydelse, men kan på samma gång könsbestämma mina barn. Win-win-situation!
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:34:59 följande:
    Ja, men det finns två innebörder av ordet hen. Den ena är det ni menar - och används när man inte vet könet - medan den andra innebörden är att en person varken vill vara en pojke eller flicka. Jag tänker att om mina barn senare i livet kommer på att de inte är män eller kvinnor så är det enklare att gå från henna eller henno till hen, dvs omställningen blir inte lika jobbig och hård. Samtidigt stöttar jag hbtq-rörelsen genom att erkänna ordet hens viktiga betydelse, men kan på samma gång könsbestämma mina barn. Win-win-situation!
    Det låter mest vimsigt och kontraproduktivt. Lite som att lära folk att månen är en ost eller att Lill-Babs egentligen heter Rangnar (ja, med den stavningen).
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2014-08-14 15:21:39 följande:

Hen är för mig ett könsneutralt ord när man inte vet om det är en manlig eller kvinnlig individ det handlar om, inte ett tilltal om/till en individ. I fallet med att barnets föräldrar bestämt att deras barn är en hen, tycker jag det blir helt galet, åtminstone om de bestämmer över alla andras barn. För mig har ett barn antingen snopp eller snippa, utom i några få specialfall möjligen. Men visst finns det barn som är svåra att se vad de är som när små pojkar har hästsvans, men då pratar jag hellre om barnet i t ex den röda tröjan än hen som skulle kunna vara vilken som. Jag antar att barnet döpts till Kim eller något annat dubbelkönigt namn.

Till vilket omklädningsrum går en hen eller ska vi ka damernas, herrarnas och hens?

Redan 3-åringar börjar inse att det är skillnad på pojkar och flickor. Länge har min dotter sagt att pojkar har kalsonger och flickor har trosor. Nu vid drygt 3,5 år sa hon senast idag att pojkar har snopp, kalsonger och byxor och flickor har snippa, trosor, byxor och klänningar. Ska alla barn bli hen får vi ta bort alla underkläder, kläder, skor mm som indikerar olika kön. Men visst vill hen i ts blanda kalsonger och trosor bara för att behålla könlösheten så visst. Om en pojke kommer i klänning till förskolan så är det helt okej med. En hen skulle väl i så fall mer beskriva en person som har det ena könsorganet, men vill tillhöra det andra könet ...

Annars har väl genusdebatten mer handlat om att ge pojkar och flickor samma möjligheter och talutrymme. Men visst påstår barnen ibland att bara pojkar kan bygga med lego mm och det är ju galet.

Jag kan ändå förstå själva tanken bakom att välja att kalla sitt barn 'hen' och ge hen ett namn som Alex eller Kim.
    Det är ju, trots allt, så att barn bemöts lite olika, och får olika förväntningar på sig, beroende på sitt kön även om folk tror sig vara så medvetna om detta. Det vore oerhört intressant att följa en "hen" i förskola och skola och se hur hen bemöts av pedagoger, och utvärdera det.
    MEN - det är bara i teorin det kan vara en kittlande tanke eftersom det, i praktiken, krävs att ett barn "offras" och används som "försökskanin". Och att utsätta sitt barn för det är ju bara egoistiskt.
    Jag tycker att man ska jobba hårdare på att få in fler manliga pedagoger inom barnomsorgen istället...
  • tobbe01
    Kanske du ska tänka på dina barn i första hand och vad som är bäst för dem? Jag tror inte du har några barn förresten utan du trollar.
  • Sussie31
    tobbe01 skrev 2014-08-14 15:42:45 följande:
    Kanske du ska tänka på dina barn i första hand och vad som är bäst för dem? Jag tror inte du har några barn förresten utan du trollar.
    Du är bara emot allt jag skriver, och jag tror att det är du som trollar här.
  • Natulcien
    Om dina barn en dag vill byta kön, växla mellan könen eller inte ha något kön alls så ordnar de säkert det själva den dagen. Lita på det.
    Att kalla dem 'henna' och 'henno' är ju bara förvirrat och fånigt, som att döpa dem till Selmo och Huga. Curlade 'hens'...
    Jag ser bara lose-lose i det...
  • Sussie31
    Natulcien skrev 2014-08-14 15:45:05 följande:
    Om dina barn en dag vill byta kön, växla mellan könen eller inte ha något kön alls så ordnar de säkert det själva den dagen. Lita på det.
    Att kalla dem 'henna' och 'henno' är ju bara förvirrat och fånigt, som att döpa dem till Selmo och Huga. Curlade 'hens'...
    Jag ser bara lose-lose i det...
    Det kan du ha rätt i, men det är nog lättare om de vet att de har stödet hemifrån tänker jag. Sedan att det skulle vara förvirrat och fånigt håller jag inte med om helt enkelt. Jag säger det bara själv, och vill andra säga hon och han eller någonting annat så får de det, så hur förvirrat kan det vara? Jag tycker att det känns rimligt och bra.
  • tobbe01
    Sussie31 skrev 2014-08-14 15:50:16 följande:
    Det kan du ha rätt i, men det är nog lättare om de vet att de har stödet hemifrån tänker jag. Sedan att det skulle vara förvirrat och fånigt håller jag inte med om helt enkelt. Jag säger det bara själv, och vill andra säga hon och han eller någonting annat så får de det, så hur förvirrat kan det vara? Jag tycker att det känns rimligt och bra.
  • sharatec
    tobbe01 skrev 2014-08-14 15:42:45 följande:
    Inte första gången någon som avskyr ordet "hen" försöker trolla om saken. Fortfarande tröttsamt, dock.
  • tobbe01
    sharatec skrev 2014-08-14 16:01:09 följande:
    Inte första gången någon som avskyr ordet "hen" försöker trolla om saken. Fortfarande tröttsamt, dock.
  • ammehh

Bättre sent än aldrig i detta fall.

Nej hen handlar inte bara om ett pronomen som blir ett alternativ när könet inte är givet eller som ska användas när personen själv inte vill genusbenämnas. Det är även en del i jämställdhetsarbete i samhället.

Varför är det viktigt att tillägga om det är en person med snopp eller snippa som omtalas? Jo det är viktigt för personer som har förutfattade meningar om personer utifrån dessas könsorgan och därmed blir helt förvirrade när de inte kan placera en person i en av de stereotypa könsgrupperna. Världen blir uppochner för dessa stackare. Genom att använda det genusneutrala personliga pronomen "hen" utesluter man genuskopplade fördomar som annars kan tillskrivas personen utan belägg (vilket är JÄTTE JOBBIGT tänkesätt för vissa).
    Ex på detta:
    Det är en "han" och alltså ett barn med snopp som är busigt, gillar svart och blå, lego, tv-spel, bilar och sport - och behandlas därefter. Eller det är en flicka och därmed ett barn med snippa som är gullig i sitt sätt eller utseende, och med stor sannolikhet gillar röd, rosa och lila, söta leksaker, rita, leka mamma-pappa-barn och dansa.
    Detta är en social konstruktion som är väldigt starkt bundet utifrån förlegade föreställningar uppbyggda av samhället. Mot ett mer jämställt samhälle där t.ex. kvinnor inte givet är hemma med barn, håller på med sport och jobbar även inom "manliga yrken", vilket går emot hur det sätt ut för kvinnor historiskt sätt varit, samt män som utför "kvinnobestyr" hemma, är hemma med barn och jobbar inom "kvinnoyrken". Med denna samhällsförändring bör också retoriken följa med. Man ska inte styra individers val utifrån genus när samhället arbetar för en könsneutral arbetsmarknad och jämställdhet i allmänhet. Man bör inte heller tillskriva en individ egenskaper utifrån kön. Det blir inte rättvist mot individen. Man kan tycka att nu gällde det barn och därmed ska man inte prata om samhället, det är ju bara barn. MEN det är ju där det börjar, ett barn på 2 år, 7 år, 14 år och sen helt plötsligt är barnet aktuell för ett självständigt liv som vuxen. Har man då vuxit upp i en miljö som styr dig på en viss väg genom att du tillskrivs vissa alternativ och egenskaper på grund av ditt kön så följer majoriteten den vägen, i samma tankebanor och mönster.
    Så, om några föräldrar arbetar aktivt med att begränsa tillskrivning av egenskaper kring deras barn så respektera det! Om man ifrågasätter det så ska man också lyssna på argumenten och oavsett ens egen slutsats så respektera andras. Jag menar, hur illa är det att man tänker till innan man pratar så att man formulerar sig med respekt för andra.

• cattus

Barnet har väl ett namn? Använd det istället. Har föräldrarna inte tänkt på att ge barnet ett könsneutralt namn så är det deras problem. Det borde spela större roll hur man behandlar varandra än vilket pronomen man använder.

Svar på tråden Genusproblem i dotterns förskola