• yatoya

Flickvän tar sms-lån..

Hej. Har varit tillsammans med min flickvän ett par år. Vi bor ihop och jag har en hyfsad inkomst men hon har det sämre. Har kommit på henne ett antal ggr att hon tagit snabblån, eller SK sms-lån. Har konfronterat henne ang detta och hon har varje gång sagt att hon skall sluta upp med det. Upptäckt (utan hennes vetskap) nu igen att hon fortfarande håller på med dessa lån, och jag blir såå besviken. Förstår inte vad hon gör med alla pengar. Eller förstår gör jag väll, hon kan helt enkelt inte hålla i pengar. Hon Måste köpa allt hon ser för att "unna sig" som hon säger . Jág menar, jag betalar allt hemma. Jag betalar boende, resor, bil, mat etc etc etc. Med andra ord så är alla nödvändigheter betalda. Jag har förklarat åt henne hur idiotiskt det är att betala dom där räntorna, och att om hon måste låna så kan hon göra det av mig, men det verkar inte gå in. Jag och hon är helt olika vad gäller det där. Jag är mer av den typen att, har jag inte råd att köpa, så köper jag det inte. Eller om jag verkligen vill ha/behöver, då får det vänta tills jag sparat. Är som sagt så besviken så att jag nästan kan lämna henne för det här nu. Vad ska jag göra? Har svårt att se en framtid med en människa som drar på sig skulder och inte över huvudtaget kan det här med ekonomi. Hon verkar inte ens försöka. Det ska ju sägas att jag älskar henne, så helst av allt vill jag hitta en lösning. Men men. Svårt.

• Svar på tråden Flickvän tar sms-lån..
  • Morningglory

Du betalar boende, det är ju ädelt gjort. Då har hon ju råd att spendera lite på sig själv. Hon verkar mest använda dig som en vandrande plånbok.

• Gizmo

Meningen med att vara sambo är väl att man delar på kostnaderna? Ställ det kravet på din tjej att ni betalar efter er inkomst. Om du tjänar mer än henne får du betala lite mera, men hon ska vara med och betala hyran & övriga räkningar.

Det verkar mera som att hon utnyttjar din snällhet.  Hur mycket du än älskar henne måste du vara stenhård angående ekonomin! Annars har ni separat ekonomi eller blir särbo.

• yatoya

Hej.

Det primära problemet är nog inte att jag står för det mesta, utan det är den historien med lånen som irriterar mig mest. Och visst har ni väll rätt ang att hon också skall betala efter sin förmåga, men jag har omkring 5 ggr så stor inkomst som henne. Jag har ett ganska bra betalt jobb och hon har deltidsanställning, så just nu sätter jag väll inte det högst upp på prio, när hennes inkomst ändras så kommer jag givetvis kräva att hon är med "att ro båten i hamn.." så att säga.

Med vänlig hälsning,

• puss
    yatoya skrev 2014-08-15 20:23:46 följande:
    Hej.

Det primära problemet är nog inte att jag står för det mesta, utan det är den historien med lånen som irriterar mig mest. Och visst har ni väll rätt ang att hon också skall betala efter sin förmåga, men jag har omkring 5 ggr så stor inkomst som henne. Jag har ett ganska bra betalt jobb och hon har deltidsanställning, så just nu sätter jag väll inte det högst upp på prio, när hennes inkomst ändras så kommer jag givetvis kräva att hon är med "att ro båten i hamn.." så att säga.

Med vänlig hälsning,

"som hon",  if you please.  vad hon gör med sin ekonomi är hennes ensak, jag råder dig att inte försörja henne dock utan låta henne leva så som hennes inkomst tillåter.

du avgör såklart helt själv om du vill bli payboy eller inte.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (principfast)

Min kärlek hade dött om min partner tog sms-lån, det är ett allvarligt symptom på att vara helt urblåst i skallen.

Nästan lika avtändande som rökning. Kräks

• puss
    Anonym (principfast) skrev 2014-08-15 20:33:28 följande:
    Min kärlek hade dött om min partner tog sms-lån, det är ett allvarligt symptom på att vara helt urblåst i skallen.

Nästan lika avtändande som rökning. Kräks
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Rasputin

Älskar du henne inte väldigt mycket skulle jag springa åt andra hållet, det där kommer skapa stora problem i framtiden. Antingen får du styra hela ekonomin, vilket inte alls är roligt att behöva kontrollera allt, eller så kommer du behöva dra på dig massor skulder för att rädda henne. Hon kommer inte lära sig om hon inte får konsekvenser av sitt agerande och det betyder att du också kommer få det.

• Anonym (kiu)

Jag skulle ha svårt för att leva med någon som saknar konsekvenstänkande. Men om jag skulle vilja fortsätta relationen med en sådan person så skulle jag i så fall göra det som särbor. Jag vill inte dras in i skuldhärvor oavsett om jag älskar min partner eller inte, dessutom hjälper jag nog bäst min partner genom att låta denne ta ansvar för sin egen ekonomi (även om det sker genom att mer eller mindre tvinga denne att ta ansvar genom att denne får bo i eget hushåll och därmed hushålla med sin egen inkomst och rätta sig efter sin egen plånbok). Skulle det vara så pass krisartat att min partner inte kan ta ansvar pga psykisk diagnos etc som försvårar ekonomiskt tänkande så skulle jag förvänta mig att denne ville ha hjälp genom att låta mig ta över ekonomin eller ansöka om att få en god man OCH sluta ta smslån (samt få hjälp se över alternativ som gör att man inte kan söka lån eller näthandla vilt).

De flesta kan faktiskt hantera sin egen ekonomi. De flesta gör det frivilligt genom att anpassa sina utgifter efter sina inkomster och om det krisar trots tappra försök faktiskt ta ansvar genom att sälja av prylar eller söka försörjningsstöd etc. Andra tvingas ta ansvar för sig själva, trots att de egentligen inte vill göra det, när föräldrar+partners plötsligt slutar curla dem. De få som blir kvar som av olika anledningar genuint inte kan hantera sin ekonomi kan få hjälp av en god man.

• Honestly

Hur mycket tjänar du resp hon - om du tjänar 50 k/mån
    o hon nästan ingenting eller studerar är det inte så konstigt
    Ni har det  - förutom att hon är oekonomisk

Eller tjänar hon 50 k/mån o du väldigt lite men kan hantera pengar
    bättre - ja då är något väldigt fel (ännu mer fel i alla fall)

• SnurriggirrunS
    yatoya skrev 2014-08-14 20:43:43 följande:

Hej. Har varit tillsammans med min flickvän ett par år. Vi bor ihop och jag har en hyfsad inkomst men hon har det sämre. Har kommit på henne ett antal ggr att hon tagit snabblån, eller SK sms-lån. Har konfronterat henne ang detta och hon har varje gång sagt att hon skall sluta upp med det. Upptäckt (utan hennes vetskap) nu igen att hon fortfarande håller på med dessa lån, och jag blir såå besviken. Förstår inte vad hon gör med alla pengar. Eller förstår gör jag väll, hon kan helt enkelt inte hålla i pengar. Hon Måste köpa allt hon ser för att "unna sig" som hon säger . Jág menar, jag betalar allt hemma. Jag betalar boende, resor, bil, mat etc etc etc. Med andra ord så är alla nödvändigheter betalda. Jag har förklarat åt henne hur idiotiskt det är att betala dom där räntorna, och att om hon måste låna så kan hon göra det av mig, men det verkar inte gå in. Jag och hon är helt olika vad gäller det där. Jag är mer av den typen att, har jag inte råd att köpa, så köper jag det inte. Eller om jag verkligen vill ha/behöver, då får det vänta tills jag sparat. Är som sagt så besviken så att jag nästan kan lämna henne för det här nu. Vad ska jag göra? Har svårt att se en framtid med en människa som drar på sig skulder och inte över huvudtaget kan det här med ekonomi. Hon verkar inte ens försöka. Det ska ju sägas att jag älskar henne, så helst av allt vill jag hitta en lösning. Men men. Svårt.

Sluta betala allt. Så länge du gör det kommer hon inte att lära sig vara ekonomisk eller att lära sig att planera och hon behöver skaffa sig ett jobb till.
    Ju snällare du är, desto mer kommer hon att spendera på skit. Inte bara de pengarna hon drar in, utan även alla SMS-lån.
    Hota med att lämna henne om du tror att det kommer att hjälpa henne sluta att ta lån.
  • Honestly

Kan ta två av mina partners som exempel.

1. tjänade hyfsat - o ekonomisk - men var generös
    när det gäller att dela kostnader - storhandla osv

2. snål som fan - tjänade sämre - vill spare - o inte
    vara med och betala o dela - kunde dock betala
    utlandsresa för oss båda - men inte löpande'
    kostnader mer än att handla lite - o då billigare
    saker än vad jag ville ha - industribröd istället
    för bageribröd - kupong- o extraprisjägare

Så vilken partner är bäst?

• Nightrod

Spring åt andra hållet är mitt råd

• Honestly

"Spring åt andra hållet är mitt råd"

Men då har TS ingen att sexa med!!

• Anonym (E)

Min kärlek hade dött om min sambo sagt: du kan få LÅNA pengar av mig. Kräks Vadå låna?

• Anonym (V)
    Anonym (principfast) skrev 2014-08-15 20:33:28 följande:

Nästan lika avtändande som rökning.

• Anonym (StureBert)
    Anonym (E) skrev 2014-08-18 23:16:35 följande:

Min kärlek hade dött om min sambo sagt: du kan få LÅNA pengar av mig. Kräks Vadå låna?

Det beror ju helt på hur du spenderat dina egna pengar. Om du varit idiot och spenderat dom på att sitta och fika på något café, mat på restauranger eller handlat annat onödigt så skulle du absolut bara få låna.

Om du spenderat dina pengar på ett bra sätt så kan jag givetvis betala för dig också om det är något som verkligen behövs.
  • Thatonegirl

Jag tycker att ekonomin i ett förhållande är super viktigt, inte vem som betalar, utan syn på ekonomin. Jag har varit i en situation under ett helt år då jag stod för allt och en annan situation där vi delade på allt, och en tredje där han ville stå för väldigt mycket. Allt är individuellt och vad man en gör så är det inte fel så länge man har samma syn på ekonomin och har kommit överens om något.

Problemet för TS är att dom inte har samma syn på ekonomin och har ingen överenskommelse, ni verkar ju inte kommunicera kring ekonomin.

Om jag var i din situation hade jag pratat med min partner, berättat hur mycket detta sms-låns tagande berör mig negativt, samt att det måste ske en förändring, för hennes skull samt för relationens skull. Att ni är vid en bristnings punkt.

Vet inte heller om du förstår att hon har ett problem, inte att som ovanstående vill mena att hon är pantad eller något. Hon är säkert väl medveten om konsekvenserna och stressen som detta orsakar på hennes förhållande, och hon älskar dig säkert väldigt mycket. Men hon har ett beroende problem som hon känner att hon ej kan ta sig ur.

Min mor hade ett linkande problem, och detta slutade i skilsmässa för hennes del. 

Prata med henne, få henne att förstå allvaret och förklara att du förstår henne i hennes situation. och att du finns här för henne. men att om det inte sker en förändring så kommer du lämna bilden. För du skall inte utsätta dig för detta heller. 

Stay strong OP. 

Svar på tråden Flickvän tar sms-lån..