Inlägg från: Ogago |Visa alla inlägg
  • Ogago

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Anonym (Mia) skrev 2014-08-14 22:22:39 följande:
    Om man vet att ens barn kan få problem på grund av namnet kan det vara klokt att tänka två gånger. Jmf namnet Dick, etc.
    Fanny...
    Randy...
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-16 19:27:04 följande:
    Är det sant? Din son heter Lucifer?
    Lucifer är från latinet. Det betyder Ljusbärare. Ett mycket vackert namn.
  • Ogago
    FrauCasio skrev 2014-08-17 00:19:36 följande:
    Namnge ditt barn då till Lucifer, ljusbäraren!
    Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 08:24:39 följande:
    Vaddå okunskap. Nu ÄR det så att namnet har en enormt negativ laddning, namnet Lycia har inte det. Varför då ge det till sitt eget barn, är man helt funtad då?
    Precis, och varför Lucifer har så stor negativ laddning när Lucia har så stor positiv laddning trots att de båda namnen har samma ursprung beror naturligtvis på okunskap. Just på grund av denna okunskap har så få barn fått Lucifer som namn. Sorgligt.

Lycia har jag däremot aldrig hört. Vackert det också!
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 08:35:52 följande:
    Du förstod inte att Lucia råkade bli felstavat. Ja tur är väl det! Lucia var dessutom ingen djävul. Den vi tänker på!
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 14:08:12 följande:
    Då har du inga problem att döpa ditt barn till Adolf heller!
    Som jag skrivit innan - jag döper inga barn till namn som barnet får lida av på grund av okunskap hos folk. Har jag anledning att tro att mitt barn skulle få problem med Adolf så...
  • Ogago
    BozotheClown skrev 2014-08-18 14:15:20 följande:

Jag tyckte det var märkligt att Disney döpte den lilla sjöjungfrun till ett känt diskmedelsmärke.
    Och jag tyckte det var märkligt att dom där borta på andra sidan Atlanten döpte en hel planet efter en Disneyhund.
    Men så förblev den inte en planet särskilt länge heller...
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?