Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

älskar ord-namnen. stig, björn, dag.

hatar de onda namnen. blä.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss
    Anonym (Trasselsudd) skrev 2014-08-15 16:19:49 följande:
    haha..

Mina två barn heter Max och Saga.
    Ibland blir det lite roligt när man säger "kom Saga så läser vi en saga", eller " Max, idag ska vi äta på Max".

Men mer än så är det liksom inte.. :)

Det går att hitta "fel" på många namn.
    Namn som rimmar på fula ord, namn från knäppa filmkaraktärer osv.

Men för att svara på varför, är ju rätt självklart. Man gillar namnen! 
    Oavsett om man döper sitt barn till Sune, Månfager, Bror eller Carlsberg, så väljer man ju det för att man tycker om det.
    ja. mam väljer det man gillar. därför anser jag att det är nåt fel i huvet på folk som namnger sina ungar tex Lucifer eller loke eller Damian eller novalee.

TYCKER JAG, samtidigt som jag verkligen gillar och uppskattar att dessa namn finns, eftersom min bestämda uppfattning är att mångfald berikar.
  • puss
    Anonym (Trasselsudd) skrev 2014-08-15 16:26:38 följande:
    Fel i huvudet??
    Nu tog du väl i?

Smaken är ju som baken.. Men man kan ju störa sig på mycket man inte har med att göra med..

Onödigt.
    Tycker jag..

Läs hela tack.
  • puss
    Anonym (Trasselsudd) skrev 2014-08-15 16:56:54 följande:
    nu har jag druckit vin, så jag kanske är lite snurrig, men tyckte du skrev att du tycker att folk som döper sina barn till de "onda" har fel i huvudet, men att du uppskattar de som har fel i huvudet, för att de ger mångfald..

Rätta mig gärna om jag har fel, och i så fall, gå ner en nivå.  Skål! ;)  hehe

you got it.
  • puss
    Anonym (pia) skrev 2014-08-15 17:15:56 följande:
    Mitt tredje barn heter bajskorv och jag tycker inte det är något negativt, det är ju naturligt.
    Mitt första heter Träd och det andra Åska.
    För mig föll sig bajskorv naturligt men alla gör ju förstås som man vill. Som tur är. Får vi en fyra ska hen heta Hjälmen.

men det blir ju kanon. sätt på hjälmen!! passar alla liksom.
  • puss
    Texasthecat skrev 2014-08-15 17:35:36 följande:
    Jag associerar inte Medusa, Damien, Lucifer, Loke, Adolf osv som "onda" namn. Tycker de är fina. Det, finns personer, legender, sagor osv där de onda personer har de namnen, men det betyder ju inte att namnen är onda och att det är fel på folk som har dem namnen eller ger sina barn dem.

typ som att det är ok att döpa sio´na barn till Bajs då. det betyder ju inte att NAMET är äckligt.
  • puss
    QueenBeee skrev 2014-08-15 18:35:10 följande:
    Judas Lucifer Hitler Svensson.
    Det hade fan varit nåt.

nej, det hade det inte.
  • puss

typ som Nivea, clara, alba och sen lilla?

vem känns vid?

• puss
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 14:08:12 följande:
    Då har du inga problem att döpa ditt barn till Adolf heller!
    Adolf är ett mycket bra namn som förtjänar en renässans.
  • puss
    Anonym (Lucy Fair) skrev 2014-08-22 19:19:24 följande:
    Och du tycker det är helt okej att ord och symboler förvrängs till något som det inte är och att det så skall förbli för att folk inte kan ta till sig andra tolkningar? Det är inget bra argument!
    Du kan väl inte jämföra Dr Lecter med med soltecken heller!
    Ondska kommer inte ur namnen och symbolerna utan ur själva feltolkningen utav dem. Att låta sig tystas ner är att vara ondskans makter till lags. Jag tycker man ska ha all rätt att tatuera in hakkors om man skulle känna för det. Vad man själv har för syn på innebörden kan ingen annan veta. De som anklagar denne är de verkliga ondskan eftersom de då lägger SIN syn och tolkning där den inte hör hemma; hos någon annan. Visst sen är det så det ser ut, det kan vi tacka Hitler och hans folk för, men är det inte dags att tvätta rent dem igen! Och ta dem ifrån de som använder dem till att bruka våld och annat som inte hör hemma här på jorden.

så om folk säger "din dumma jävla fula hora" och spottar folk i ansiktet är du ok med det, för du vet inte DERAS innebörd av orden?
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?