Inlägg från: WinterDawn |Visa alla inlägg
  • WinterDawn

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Många av de namn du räknar upp tycker jag är fina, som Liv, Klara, Lina.

Men jag undrar varför du har namnet Damien under onda namn? Jag kan förstå tanken med Lucifer och Loke (även om de är fina), men Damien? Det är ju bara ett vanligt namn, som en ond karaktär i en film råkade få. Innebär det att alla namn som onda karaktärer bär på film eller i böcker hör till din lista?

• WinterDawn
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 21:14:37 följande:
    Damien är djävulens son - inte bara i film, utan även i djävulsdyrkarnas "heliga skrift" (den heter något med typ "svarta opaler" eller liknande).
    Länk tack. Det finns ingenting som visar att djävulen (som inte ens finns) har en son som heter Damien. Eller menar du att en människa (djävulsdyrkare) en dag skrev en bok och hittade på att Damien var ett bra namn på sonen, och det nu är en slags sanning? Var det före eller efter filmen Omen, som kom på 70-talet?

Googlar man däremot hittar man att namnet kommer från det grekiska ordet damao och betyder "att tämja" och inte har ett endaste dugg med någon djävul att göra.
  • WinterDawn
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 06:48:58 följande:
    Du måste göra skillnad på namnen DamiAn och DamiEn.

Damien och Medusa heter hans barn.

Jag ska se om jag kan hitta någon länk när jag sitter vid datorn.
    Fast du har fel. Damien är INTE djävulens son.
  • WinterDawn
    Emeli skrev 2014-08-16 14:03:29 följande:

Det kan inte vara så roligt att presentera sig på engelska och heta Odd Persson.

Å andra sidan är namn som Dick, Willy och Fanny existerande i engelsktalande länder, så de är nog vana vid det mesta
  • WinterDawn
    Emeli skrev 2014-08-16 13:06:28 följande:
    Damien är ett ganska vanligt franskt mansnamn av grekiskt ursprung. Dess koppling till djävulen har jag aldrig hört. Det måste vara en konstruktion som tillkommit på senare år.
    Det beror på filmen Omen som kom ut -76.

Ett par adopterade/fick en son som de gav namnet Damien, och sedan visade det sig att ungen var djävulens son. Nu tror folk att det är sanning.
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?