Inlägg från: Anonym (Lucifer?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lucifer?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.

Jag tycker att det spelar in att Lucifer alltid har varit namnet på den fallne ängeln - det är inte så att någon har hetat det tidigare, och att sedan namnet har "övergått" till att syfta på den fallne. Det har aldrig varit ett människonamn.

• Anonym (Lucifer?)

Sedan, en sak som återkommer flera gånger i tråden: att Lucia skulle vara någon sorts femininform av Lucifer...

Nej.

De två innehåller båda ordet "lux" (lat. ljus), men Lucia är en femininform av Lucius (ett romerskt egennamn som rimligen betyder lysande). Lucifer innehåller även ordet "ferre" (lat. bära), därav översättningen Ljusbringaren. Det är inte samma namn. En vild gissning är att en femininform av Lucifer snarare skulle vara Luciferix/Lucifrix, men då chansar jag utifrån bristfälliga latinkunskaper.

• Anonym (Lucifer?)
    EllanEriksson skrev 2014-08-18 18:16:55 följande:
    Fast jag tror nog att Bellatrix och Lucius är "oanvändbart" pga böckerna och filmerna. Och Harry Potter blir bara större och större så det är nog inte omöjligt att "Tom" kommer bli associerat till det ^^' Och så handlar det mera om "en karaktär i en film"(7 böcker, 8 filmer mind you xD).. Det är väl snarare så att HP har nästan "religionsstatus"... Så det är inte omöjligt att det kommer bli mera associationer till det ju fler generationer som kommer :)

Sen va det mera ett exempel, man skulle kunna ta mera "uppenbara" som "Durin" eller "Thorin". Skulle man ta den så skulle man nog få höra om Durins förfall och hur man skulle kunna använda sig av ett namn som är så associerat till girighet.

Förlåt mig för mina nördiga val av namn men som sagt, bara exempel ur andra böcker som, i mina ögon, är lite samma sak som att välja ett bibliskt namn då det också är bara ur en bok.

Jag är ganska säker på att du överskattar Potterböckernas inflytande. Lucifer har varit ett tabubelagt namn i årtusenden, och figurerar i princip inte i andra sammanhang. Lucius, däremot, introducerades som människonamn för mer än två tusen år sedan, så jag tvivlar på att det "solkas ner" av herr Malfoy. Att det skulle hända med Thomas/Tom finns inte på kartan.

Har Durin verkligen använts som egennamn, förresten? Det är ganska väsentligt i sammanhanget.

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?