Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
Äh, min son heter Lucifer.
Roligt är också att jag under graviditeten fick en vän vars son kom en vecka innan min, han har Damien som tilltalsnamn.
Sååå?
Äh, min son heter Lucifer.
Roligt är också att jag under graviditeten fick en vän vars son kom en vecka innan min, han har Damien som tilltalsnamn.
Sååå?
Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)
Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)
De har inget problem med det och pappan samtyckte.
Jag tror inte på allt jag läser, varken kristna texter eller aftonbladet.
För att jag tycker att namnet är fint, den ursprungliga betydelsen är fin och har en personlig mening och för att slå hål på fördomar.
Varför?
Skriver du själv ut eller säger alla dina förnamn när någon frågar vad du heter?
Tycker människor borde vara både mer toleranta och mer pålästa idag.
För dig är det så. För mig symboliserar det morgonstjärnan.
Lucifer har aldrig nämnts ens i bibeln, det handlar om tolkning och okunskap. Läser en på lite kanske denne ändrar uppfattning. Precis som att vissa gillar flicknamn som slutar på "-lee", gamla namn, nya namn, egenkomponerade namn eller vad som helst så fastnade jag för namnet Lucifer. Nu har grabben ett betydligt vanligare tilltalsnamn men det är just för att folk reagerar som du.
Tycker folk borde slappna av, det är bara ett namn som alla andra. Själv förknippar jag namnet "Olivia" som något negativt men det innebär inte att jag tycker att alla som namnger sina döttrar till det är dumma i huvudet. Det är ju trots allt bara ett namn.
Fast nu kommer ju min son presentera sig med "Hej, jag heter Julian. " Problem solved!
Bara för att de flesta förknippar ett namn med något negativt innebär det inte att det är så eller att alla gör det. Jag väljer ett namn jag gillar, lägger mig inte i vad andra kallar sina barn heller. Det är ett namn, inte jordens undergång.
Om folk börjar lära sina barn tolerans eller som minst rätta fakta lär ingen höja på ögonbrynet över något så enkelt som ett namn i framtiden.För nej, jag tänker inte välja namn efter vad majoriteten tycker och tänker. Det skulle bli jättetråkigt och opersonligt.
Istället för att reagera med att tycka att det är hemskt hoppas jag att folk i framtiden istället bara kan säga "Oj, det var annorlunda. Vad är historien bakom?" om namn som är konstiga/ovanliga/annorlunda eller som i det här fallet "onda".
Då kan en svara så enkelt som att Lucifer också är namnet på planeten Venus, alltså morgonstjärnan som är den starkast lysande på himlen :)
Nja, för mig är Venus ett kvinnonamn.
Adjöss :)
Hannibal i sig är ganska fint namn faktiskt. Träffar jag någon som heter så kommer jag antagligen tro att föräldrarna sett filmerna och fått det därifrån. Skulle knappast tro att de är kannibaler.
Nu har ju hakkorset använts av nazister som all vet finns på riktigt så jag ser faktiskt inte hur det kan jämföras med att använda ett namn som finns i sagor där Satan nämns som Lucifer. Ska man dessutom tro på sagor så var Lucifer en av ärkeänglarna som stod Gud närmst men gjorde uppror då han inte ville stå under människan. Något hemskt i det? Näpp :)
Hade min son fått namnet Lucifer Belzebub Von Hinhåle hade jag förstått om folk trodde jag var galen ;)
Själv tycker jag att trångsynta och fördomsfulla människor är obildade :)
Nä, det hade jag inte undrat faktiskt. Gillar de namnet så go ahead. En person är mycket mer än sitt namn.
Skulle inte ha något emot att själv ha fått namn efter en ond fiktiv karaktär heller om namnet i sig klingade fint.
Som sagt, sonen behöver inte presentera sig med namnet Lucifer om han inte vill och det går att ta bort helt kostnadsfritt också om han vantrivs med det.