Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Anonym (Mia) skrev 2014-08-14 22:05:38 följande:

När du skrev om Lena kom jag att tänka på en gammal historia som är helt sann. En familj i Dalarna heter Bhen och de gav dottern det vackra namnet Lena. Där går gränsen!

Ursäkta lite OT.

Eller uttjatade Lena Handén
  • Anonym (B)
    puss skrev 2014-08-15 16:22:13 följande:

ja. mam väljer det man gillar. därför anser jag att det är nåt fel i huvet på folk som namnger sina ungar tex Lucifer eller loke eller Damian eller novalee.

TYCKER JAG, samtidigt som jag verkligen gillar och uppskattar att dessa namn finns, eftersom min bestämda uppfattning är att mångfald berikar.

Varför är Novalee ett ont namn?
  • Anonym (B)
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 08:57:56 följande:

Du har kanske missat att hela tråden faller under ironi och bör flyttas till den kategorin så snart en moderator hajat vinken.

Gör den? Märks inte för fem öre.
  • Anonym (B)
    Rikard skrev 2014-08-16 11:59:29 följande:

Många av de exempel du ger handlar om namn som bara råkar vara desamma som svenska ord, ett slags homonymer, såsom att val betyder olika om man talar om en val eller ett val.

Knut - käck

Kaj - jord

Lina - är en kortform av flera andra namn med olika betydelser

Saga - var en asynja i fornnordisk mytologi och är inte förknippat med ordet saga för berättelse

Sia - kortform av Sofia som betyder vishet

Axel - fredens fader

Klara - berömd

Ts menar mer Axel som i kroppsdelen axel och Klara som i färdiga, Lina som i rep osv, och inte vad namnen har för ursprung.
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:24:43 följande:

Äh, min son heter Lucifer.

Roligt är också att jag under graviditeten fick en vän vars son kom en vecka innan min, han har Damien som tilltalsnamn.

Sååå?

Är det sant? Din son heter Lucifer?
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:38:37 följande:

Japp, jag tycker att namnet i sig är vackert och har en fin betydelse.

Oj saknar ord, vet inte vad jag ska skriva utan att bli avstängd, så jag låter bli.
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-17 03:38:47 följande:

Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)

Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)

Säkert. Vad sa din familj? Man?

.
  • Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 07:50:51 följande:

Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...

Vaddå okunskap. Nu ÄR det så att namnet har en enormt negativ laddning, namnet Lycia har inte det. Varför då ge det till sitt eget barn, är man helt funtad då?
  • Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 08:30:47 följande:

Precis, och varför Lucifer har så stor negativ laddning när Lucia har så stor positiv laddning trots att de båda namnen har samma ursprung beror naturligtvis på okunskap. Just på grund av denna okunskap har så få barn fått Lucifer som namn. Sorgligt.

Lycia har jag däremot aldrig hört. Vackert det också!

Du förstod inte att Lucia råkade bli felstavat. Ja tur är väl det! Lucia var dessutom ingen djävul. Den vi tänker på!
  • Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:

Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?

Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?

Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.

Då har du inga problem att döpa ditt barn till Adolf heller!
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?