Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Tycker att det är stor skillnad mellan urgamla namn som Ulf, Björn, Stig, Sten, Saga och Tuva - där knappast någon reflekterar över att namnet även är ett ord, längre. Och helt nypåhittade namn, som Tindra, Glimra, Vilda o.s.v. - där det inte går att undgå att tänka på betydelsen.

Beträffande de "onda" namnen så håller jag med dig. De begränsar ju också individen och hans/hennes val i livet. Tänk att vilja bli präst eller advokat och heta Lucifer! Spöke

As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    pappa13 skrev 2014-08-15 23:05:32 följande:
    Håller med. Det går nog att räkna upp många fler utan större ansträngning.
    Vad gäller TS förslag på "onda namn" tycker jag att Loke, ett vanligt namn som säkert burits av massvis med icke-onda, inte platsar bland Lucifer och Medusa, som jag har svårt att tro att särskilt många döpts till.
    Fint namn förresten, MajaNisse ;)
    Loke är inte något vanligt namn. Det är helt nytt att använda det som personnamn - skulle aldrig ha kunnat ske under vikingatiden. Loke var ju en både ond, bisarr och pinsam karaktär. Finns inget positivt alls med att döpa sitt barn efter honom. Tor/Thor förstår jag däremot! Han var ju sinnebilden för manlig styrka. Frej är ett vanligt namn i Norge och på Island, men jag skulle inte ge det till min son ändå p.g.a. Frejstatyetterna (som har någonting som är stort och står upp...). Oden är över gränsen - det känns förmätet att döpa sitt barn efter överguden.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    otto z skrev 2014-08-15 23:52:45 följande:

Look into my eyes, you will see who I am.
    My name is Lucifer, please take my hand..

Mitt efternamn kombinerat med Lucifer på rätt bebis, I like !

Seriöst så har jag verkat ganska mycket internationellt och har haft ganska mycket problem med mitt förnamn. Namnet skall självklart spegla vem man är och var man kommer ifrån. Men. Ska ungen gå på MIT kan det vara lämpligt att inte döpa denne till ex Styrbjörn för att undvika felhörningar och annat tjafs.

Lite sjukt att vi i framtiden kommer att ha företagsledare som faktiskt heter Elliot och liknande, vilket gud borde förbjuda.

...fast jag tror inte chansen är stor att några Elliot ska bli företagsledare i Sverige. De föds (fortfarande i Sverige) i en socialgrupp, som inte många tar sig upp ifrån - i alla fall inte till de högsta pinnarna på karriärstegen.

Jag tror att företagsledarna alltid kommer att heta Lars, Erik, Carl, Fredrik och Johan... med någon enstaka Sophie eller Catharina thrown in för syns skull!
  • Jeaninne
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 06:54:21 följande:
    Öhm, vänta nu. Jämför du namnet Elliot med namn som typ Dexter och Cassandra?
    Nej, inte riktigt. Men det är inte de äldre, traditionella, i samhället etablerade föräldrarna som tar det heller.
  • Jeaninne
    Anonym (peopledontknow) skrev 2014-08-16 09:55:03 följande:

Om

Hahaa pöbeln vet inte att Elliot är ett överklassnamn.
    Inte i Sverige. Det får samma vibbar som William här. Wannabes som inte förstår att det bara blir fel - i Sverige.
  • Jeaninne
    WinterDawn skrev 2014-08-16 14:11:00 följande:
    Å andra sidan är namn som Dick, Willy och Fanny existerande i engelsktalande länder, så de är nog vana vid det mesta
    Fast de där namnen används inte som dopnamn. (Jo det finns förstås enstaka människor som gör det - det finns folk till allt som man brukar säga! Men det är inga normala förnamn i England heller.)
  • Jeaninne
    WinterDawn skrev 2014-08-16 14:13:28 följande:
    Det beror på filmen Omen som kom ut -76.

Ett par adopterade/fick en son som de gav namnet Damien, och sedan visade det sig att ungen var djävulens son. Nu tror folk att det är sanning.
    Ja, det blev nog så eftersom namnet var så ovanligt från början. De flesta svenskar hade nog inte hört det förr.
  • Jeaninne

SugMäj skrev 2014-08-16 15:54:45 följande:
    Egentligen, ingen av fornnordiska gudarna är helt goda eller onda. 
    Fast Thor hade jag lätt kunnat döpa min son till.
  • Jeaninne
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:38:37 följande:
    Japp, jag tycker att namnet i sig är vackert och har en fin betydelse.
    Vi får väl hoppas att han inte vill bli präst då... Obestämd
  • Jeaninne
    Emeli skrev 2014-08-16 22:23:53 följande:
    Men herregud, det var ju bara en film. Ungen i den skulle ju ha kunnat få vilket namn som helst. Är folk verkligen så omdömeslösa? Så historielösa? Obestämd
    Fast i och med att namnet var nästan helt okänt i Sverige före filmen, så blev det hopplöst förknippat med pojken i filmen. Det funkar ju så. Det hade inte hänt om pojken hetat James eller John. För övrigt fanns det en anledning till att filmmakarna valde just det namnet - redan "innan" filmen, så lät ju namnet mörkt och mystiskt...
  • Jeaninne
    Men herregud, det var ju bara en film. Ungen i den skulle ju ha kunnat få vilket namn som helst. Är folk verkligen så omdömeslösa? Så historielösa? Obestämd
    Så funkar det för övrigt även med andra namn, som varit "vanliga" namn innan men blivit hopplöst förknippade med obehagliga eller olämpliga gestalter i filmer, romaner eller dataspel.
  • Jeaninne
    Så funkar det för övrigt även med andra namn, som varit "vanliga" namn innan men blivit hopplöst förknippade med obehagliga eller olämpliga gestalter i filmer, romaner eller dataspel.
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-16 23:56:38 följande:
    Lucifer är från latinet. Det betyder Ljusbärare. Ett mycket vackert namn.
    Ta Lucius i stället, i så fall. Det kommer också av det latinska ordet för ljus, men var ett helt etablerat namn romarriket i årtusenden, och i den latinska världen till viss del fortfarande.
  • Jeaninne
    Lilly Jk skrev 2014-08-17 03:38:47 följande:

Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)

Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)

Jaha - om det inte är tilltalsnamnet så är det ju ett mindre problem.
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-17 07:50:51 följande:
    Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...
    Lucia är ju femininformen av Lucius som jag skrev om i mitt förra inlägg. Alltså urgamla romerska namn, som folk hette i romarriket långt före den kristna tiden. Ingen koppling till Djävulen alls, alltså. Sedan kan jag tycka att Lucia är ett fånigt namn på en svensk flicka ändå, p.g.a. det verkar som att hennes mamma har EN ambition för henne... Och får hon sedan inte luciautseende alls, så blir namnet ironiskt...
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.
    Fast Carl och Olof är så vanliga namn i Sverige, att de inte är hopplöst kopplade till Bildt respektive Palme. Det går inte att jämföra alls.

Dock KAN det hända även med vanliga namn, om den mest kände bäraren får extremt dåligt rykte. Tänk "Adolf" t.ex.. Det har nästan inga pojkar fått heta från 1945 och framåt, och då var det ändå ett kungligt namn i Sverige innan... (Fast jag hoppas Victoria vågar, om de får till en lillprins någon gång! )
  • Jeaninne
    Anonym (Lucifer?) skrev 2014-08-17 13:54:14 följande:

Sedan, en sak som återkommer flera gånger i tråden: att Lucia skulle vara någon sorts femininform av Lucifer...

Nej.

De två innehåller båda ordet "lux" (lat. ljus), men Lucia är en femininform av Lucius (ett romerskt egennamn som rimligen betyder lysande). Lucifer innehåller även ordet "ferre" (lat. bära), därav översättningen Ljusbringaren. Det är inte samma namn. En vild gissning är att en femininform av Lucifer snarare skulle vara Luciferix/Lucifrix, men då chansar jag utifrån bristfälliga latinkunskaper.

Oh nej - nu har du gett dom idéer åt lillasyster!
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-18 15:21:40 följande:
    Och jag tyckte det var märkligt att dom där borta på andra sidan Atlanten döpte en hel planet efter en Disneyhund.
    Men så förblev den inte en planet särskilt länge heller...
    Ariel är en urgammal vattenande, och det var därifrån diskmedelsföretaget OCKSÅ tog namnet. Så det tycker jag inte är konstigt.
  • Jeaninne
    EllanEriksson skrev 2014-08-18 12:35:09 följande:

Men ska man va riktigt krass å gå igenom böcker kan man inte idag döpa en pojke till Tom för då associerar man till Tom Riddle aka Voldemort? Lucius och Bellatrix är oxå helt borta pga Harry Potter böckerna..! Alltså, eftersom att vi nu går igenom legender och myter över "onda namn" så kan man lika gärna dra in böcker också!

Ett namn är ett namn. Bara för att en person gör en association till djävulen och ondska av namnet Damien och Lucifer betyder inte att alla gör det.

I detta fall är det nästan bättre att sköta sitt eget och inte bry sig så mycket om vad andra döper sina barn till. Döp dina till det du vill att de ska heta så döper jag mina till det de ska heta :)

Det beror ju på hur vanliga namnen har varit tidigare. Tom - som för övrigt är ett smeknamn för Tomas - har ju hur många pojkar som helst i världen kallats. Även i Sverige (även om Tommy är vanligare här). Det blir inte förstört av EN karaktär i en film.
  • Jeaninne
    Anonym (obildat) skrev 2014-08-22 19:32:12 följande:
    Du får gärna försöka rentvå namn och symboler genom att kalla dig själv Lucifer, Satan eller varför inte Pol Pot och Stalin eller tatuera dig själv full med hakkors. Du är en vuxen människa. Att däremot låta dina barn, som inte har någon som helst talan i ärendet, att föra den kampen, det är inget annat än egoistiskt och respektlöst gentemot barnet.

Jag kan tillägga att jag inte fär en sekund skulle döma ett barn som hette Lucifer eller Stalin eller vad nu månde. Barnet är ju helt oskyldigt till sitt namn. Däremot skulle jag inte kunna betrakta föräldrarna som annat än obildade, egoistiska stolpskott.
    Exakt. Jag skulle nog snarare se det barnet som i behov av extra stöd från en vuxen utanför hemmet. T.ex. mig.
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?