Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:
Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.
Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.
Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.
Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.
Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på
sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.
Fast Carl och Olof är så vanliga namn i Sverige, att de inte är hopplöst kopplade till Bildt respektive Palme. Det går inte att jämföra alls.
Dock KAN det hända även med vanliga namn, om den mest kände bäraren får extremt dåligt rykte. Tänk "Adolf" t.ex.. Det har nästan inga pojkar fått heta från 1945 och framåt, och då var det ändå ett kungligt namn i Sverige innan... (Fast jag hoppas Victoria vågar, om de får till en lillprins någon gång!

)