• MoaElis

Ställa ut valp?

Min uppfödare vill gärna att jag ställer ut min valp, men jag kan ingenting om utställning. Är det något man behöver veta innan eller? Något hunden ska kunna...? Min valp är lite blyg för främlingar, då är det kanske inte en så bra ide, eller?

• Svar på tråden Ställa ut valp?
  • Dexter dot com

Gå på ringträning eller en handlerkurs så får du lära dig allt du behöver . Och om valpen är osäker så vänta tills den blir äldre med att ställa ut den, det är ingen brådska nu när den är så ung.

• Rowalise

Om uppfödaren gärna vill att du ställer ut din valp så fråga med honom/henne om hon/han kan lära dig! Annars är ringträning väldigt bra och social träning. Att din valp är blyg är väl ändå helt normalt skulle jag anse i valpåldern, men om man vill ändra på det så skulle jag åkt på utställningen för att ändå träna hunden bland människor och när det blir er tur att tävla så är jag helt säker på att domaren skulle ha förståelse för att valpen kan vara blyg/fjantig/lekfull well you name it! :) Om man drar ut på det och du vill ställa ut din hund senare i livet och blygheten fortfarande sitter kvar så kan det ju påverka resultatet och det blir ju inte så roligt om man nu skulle ha en grymt snygg hund :)

SÅ ÅK! Drömmer

Annars be uppfödaren visa din valp första gången? :)

ps. Man behöver ju inte åka på dom STÖRSTA utställningarna! Ta en liten inoff till en början!

• MoaElis

Ringträning eller en handlerkurs känns lite väl, jag är ju inte intresserad av det utan det är mer uppfödaren. Men ja, det är väl normalt, valpen är nu bara 3 månader och 3 veckor, och kommer ställas typ om 1 månad isåfall. 

Jo uppfödaren sa att hon kunde ställa men valpen är som sagt lite rädd för främlingar (som ju uppfödaren blivit) så jag vet inte hur det skulle gå... Och jag tänker om man behöver träna på något? Hur anmäler man sig?

• MoaElis

Vad menar ni vad ringträning förresten? Att hunden ska gå runt i en ring?

• Krishna

Du kan träna med valpen att dina vänner och föräldrar klappar hunden, testar att dra upp läpparna lite så man ser tänderna, kolla öronen. Ta det försiktigt i början om han är osäker och beröm mycket när det går bra.
    Det en utställning går ut på är att visa upp hunden, både i skritt för att se hur hunden rör sig och att domaren känner igenom hunden.
    Du kan även träna på att springa i en fyrkant med rundade hörn (om du förstår vad jag menar:) ) med hunden. Den ska inte galoppera och gärna inte hoppa mot kopplet eller dig, utan trava på. En valp är tramsig och flamsig och det vet alla domare när valpar ska ställas så se det som en kul grej och ny erfarenhet. Framförallt bra träning för hunden mentalt.

Många utställningar hittar du på skk´s hemsida. Var hittade du den utställningen som du har tänkt dig? Där bör det stå var du gör anmälan, om det är en länk eller att du ska skicka in anmälan.

Du ska i anmälan fylla i utställningsplats, datum, vilken klubb som arrangerar utställningen.
    Hundens namn som står på stamtavlan, reg nr, faderns och moderns namn och reg nr ev titlar.
    Ditt namn och adress. Uppfödarens namn och adress.
    Medlemsnummer i skk.

Det viktiga är väl också att hunden har fått sina vaccinationssprutor som den ska innan utställningen. 
    Lycka till! :)

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 10:36:29 följande:

Ringträning eller en handlerkurs känns lite väl, jag är ju inte intresserad av det utan det är mer uppfödaren. Men ja, det är väl normalt, valpen är nu bara 3 månader och 3 veckor, och kommer ställas typ om 1 månad isåfall. 

Jo uppfödaren sa att hon kunde ställa men valpen är som sagt lite rädd för främlingar (som ju uppfödaren blivit) så jag vet inte hur det skulle gå... Och jag tänker om man behöver träna på något? Hur anmäler man sig?

Personligen tycker jag man inte behöver ha bråttom med utställningar om man har en blyg valp, varför tycker uppfödaren att det är viktigt att starta så tidigt?
    Har du valpen på foder kanske?

Har ni långt till uppfödaren? Annars är det enklaste att åka dit och umgås så valpen känner igen uppfödaren när det är dax om du är helt ointresserad av att ställa själv.
  • MoaElis

Det är uppfödaren som tipsa om en utställningen, så jag vet inte. Nej det är min hund, och jag gör ju som jag vill men om uppfödaren gärna vill att jag ställer ut henne vill jag ju göra det, i alla fall en gång.

Men om vi tränar att stå på ett bord och springa i en cirkel, borde det räcka? Vi har tyvärr långt till uppfödaren.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 18:21:54 följande:

Det är uppfödaren som tipsa om en utställningen, så jag vet inte. Nej det är min hund, och jag gör ju som jag vill men om uppfödaren gärna vill att jag ställer ut henne vill jag ju göra det, i alla fall en gång.

Men om vi tränar att stå på ett bord och springa i en cirkel, borde det räcka? Vi har tyvärr långt till uppfödaren.

Träna stående på bord, hantering av främmande personer både på marken och bord, att trava i koppel bland andra hundar och att stå still är det nödvändigaste att lära er. Sen talar du om för domaren att det är första gången så talar hen om exakt hur du ska springa mm.
    Att ställa en valp är egentligen inte så viktigt då hunden fortfarande växer och har valppäls och även om den är rastypisk som valp så kan den vara helt orastypisk som 2åring och det är ju resultatet som vuxen som räknas.

Vore jag du skulle jag låta valpen mogna och bli säkrare på sig själv innan den utsätts för alla intryck på en utställning.
  • MoaElis
    Dexter dot com skrev 2014-08-15 19:40:05 följande:
    Träna stående på bord, hantering av främmande personer både på marken och bord, att trava i koppel bland andra hundar och att stå still är det nödvändigaste att lära er. Sen talar du om för domaren att det är första gången så talar hen om exakt hur du ska springa mm.
    Att ställa en valp är egentligen inte så viktigt då hunden fortfarande växer och har valppäls och även om den är rastypisk som valp så kan den vara helt orastypisk som 2åring och det är ju resultatet som vuxen som räknas.

Vore jag du skulle jag låta valpen mogna och bli säkrare på sig själv innan den utsätts för alla intryck på en utställning.
    Ja som sagt, det är uppfödaren som gärna vill ställa ut henne. Viktigt är det ju inte egentligen. Men det är ju över en månad kvar, kanske hinner hon bli lite modigare.

Jag har en tax.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 21:24:44 följande:
    Ja som sagt, det är uppfödaren som gärna vill ställa ut henne. Viktigt är det ju inte egentligen. Men det är ju över en månad kvar, kanske hinner hon bli lite modigare.

Jag har en tax.
    För en uppfödare är utställningar viktigt för att kunna utvärdera sin avel dvs om hen föder upp rastypiska hundar men man kan inte utvärdera resultaten förren hunden är vuxen och färdigvuxen så känner du att valpen inte är mogen så säg nej och ställ ut den när den är äldre.
  • Axo

Jag skulle vänta med utställningar tills hunden blivit mer säker kring andra människor. Har hört så många skräckhistorier om domare som tvingat sig på osäkra hundar och gjort dem ännu mer osäkra. Det är ju något du verkligen ska undvika.

Träna mycket med andra, hundvana, så din hund lär sig att det inte är farligt.

• MoaElis

Jag tror i alla fall att vi anmäler oss och om hon inte blivit lite säkrare så hoppar vi bara över det. Hon är ju inte livrädd, utan nyfiken men lite försiktig.

Någon som kan hjälpa mig att förstå anmälan? http://www.taxklubben.org/tavlingsanmalan_ny%20fr%202011-01-10.pdf
    Jag är nog lite trög nu men vad ska man skriva på "kat.nr" och under "i" ? är det valpklass och sen datumet under "den" eller? Och vad är anm. nr? Och vaccinerad, är det 12 veckors vaccinet?

• MoaElis

Ingen som brukar ställa ut som vet? 

• Rowalise

Ser mer ut som du behöver skriva ut pappret och fylla i.

Vore lättare för uppfödare att hjälpa dig, jag fyller ju i mina uppgifter via SKK om jag anmäler men anmäler jag min cocker till cockerklubbens utställningar så ser det inte ut såhär.

Vet ju inte riktigt vad allt står för men det handlar om utställning, Vart? och När?
    Fyll i klassen du vill att din hund ska gå i, är din tax fortfarande valp när utställningen äger rum? Räkna ut och se hur gammal din tax är då..Ska du delta i uppfödargrupp eller avelsgrupp?Kolla med din uppfödare. Ditt medlems nr i Tax klubben, när hunden är vaccinerad (Ta med vaccinations papper till utställningen) 

Sedan vill dom veta vad för tax du har: Korthår/Långhår eller strävhår. är det en tik eller hane (Hund) ? Har du en dvärgtax.normaltax eller kanintax? 
    Om du inte fått din tax mätt, så bör det finnas på utställningen. Oftast innan det börjar. (vet dock inte hur det är med valpar..)

Namn: Stamtavle namnet på din hund Regnr, färg och när den är född ska fyllas i.

Faders stamtavle namn och regnr samma med Moders.. 

Sedan fyller du i uppfödarens uppgifter för jag antar att ni inte hunnit med något jaktprov?Viltspårsprov? 

Ja, finns nog någon som kan beskriva bättre, men det jag nämner ovan är det som är det viktigaste för dig att fylla i för din valp.

• MoaElis

Tack då blev det lite klarare, förutom vad som ska stå vid kat.nr och anm.nr?

Och vid namn, ska jag skriva det namn jag har bestämt eller kennelnamn?

• MoaElis

Jag natar att jag inte behöver skriva i nåt i "tävlingslicensnummer för oregistrerade hundar"?

• Rowalise

Ja det var ju det jag inte heller inte riktigt visst vad som skulles stås tyvärr..
    Precis namn är = Kennelnamnet.

Det där med oreg hundar, tror jag absolut du inte bör bry dig om.O ch är det något fel i anm så är jag säker på att dom hör av sig till dig och frågar. Brukar det  göras på mig om jag råkat glömma något 

• Axo

Katalog nr och anmälnings nr är inget du behöver fylla i. Det är till för arrangören.

Svar på tråden Ställa ut valp?