Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Ställa ut valp?

Gå på ringträning eller en handlerkurs så får du lära dig allt du behöver . Och om valpen är osäker så vänta tills den blir äldre med att ställa ut den, det är ingen brådska nu när den är så ung.

• Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 10:36:29 följande:

Ringträning eller en handlerkurs känns lite väl, jag är ju inte intresserad av det utan det är mer uppfödaren. Men ja, det är väl normalt, valpen är nu bara 3 månader och 3 veckor, och kommer ställas typ om 1 månad isåfall. 

Jo uppfödaren sa att hon kunde ställa men valpen är som sagt lite rädd för främlingar (som ju uppfödaren blivit) så jag vet inte hur det skulle gå... Och jag tänker om man behöver träna på något? Hur anmäler man sig?

Personligen tycker jag man inte behöver ha bråttom med utställningar om man har en blyg valp, varför tycker uppfödaren att det är viktigt att starta så tidigt?
    Har du valpen på foder kanske?

Har ni långt till uppfödaren? Annars är det enklaste att åka dit och umgås så valpen känner igen uppfödaren när det är dax om du är helt ointresserad av att ställa själv.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 18:21:54 följande:

Det är uppfödaren som tipsa om en utställningen, så jag vet inte. Nej det är min hund, och jag gör ju som jag vill men om uppfödaren gärna vill att jag ställer ut henne vill jag ju göra det, i alla fall en gång.

Men om vi tränar att stå på ett bord och springa i en cirkel, borde det räcka? Vi har tyvärr långt till uppfödaren.

Träna stående på bord, hantering av främmande personer både på marken och bord, att trava i koppel bland andra hundar och att stå still är det nödvändigaste att lära er. Sen talar du om för domaren att det är första gången så talar hen om exakt hur du ska springa mm.
    Att ställa en valp är egentligen inte så viktigt då hunden fortfarande växer och har valppäls och även om den är rastypisk som valp så kan den vara helt orastypisk som 2åring och det är ju resultatet som vuxen som räknas.

Vore jag du skulle jag låta valpen mogna och bli säkrare på sig själv innan den utsätts för alla intryck på en utställning.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2014-08-15 21:24:44 följande:
    Ja som sagt, det är uppfödaren som gärna vill ställa ut henne. Viktigt är det ju inte egentligen. Men det är ju över en månad kvar, kanske hinner hon bli lite modigare.

Jag har en tax.
    För en uppfödare är utställningar viktigt för att kunna utvärdera sin avel dvs om hen föder upp rastypiska hundar men man kan inte utvärdera resultaten förren hunden är vuxen och färdigvuxen så känner du att valpen inte är mogen så säg nej och ställ ut den när den är äldre.
Svar på tråden Ställa ut valp?