• Anonym (orolig)

Bio i våldsrelartion soc inkopplad

Jag är styvmamma åt en jättefin pojke och även gravid med första barnet. Bor ihop med sambon i en liten lägenhet och letar större så pojken kan bo vv hos oss (nu är det varje helg).

Till problemet är att biomamman lever i en våldsrelartion och polisen har vid flertalet gången blivit kallad till hennes lägenhet. Socialen blir där med automatisk inkopplad, detta har pågått i ca 4 år och som tur är har barnet vart hos oss varje gång, så förhoppningsvis vet han inte om det som sker (barnet pratar bara bra om styvfar).

Jag är väldigt orolig för detta barn och vill att han ska bo hos oss heltid men kommer inte att gå förrän vi flyttat till större. Socialen kommer att göra en utredning och modern förmodligen förlora vårdnaden. Kan det sluta med att han hamnar i fosterfamilj?

Hur kommer det här barnet att bli när han växer upp? Kommer han att vara traumatiserad av detta? Är ett så fint barn med en sån otrolig själ, jag mår jättedåligt över detta. Och hur kommer detta att påverka familjen som är påväg att skapas?

• Svar på tråden Bio i våldsrelartion soc inkopplad
  • nyans

Har ni möjlighet att ha honom på heltid är det naturligtvis betydligt bättre än familjehem.

Varför kan inte mamman ha kvar honom? Fattar hon inte att hon måste lämna den våldsamma styvpappan?

• Anonym (soc)

Nej, barnet hamnar naturligtvis inte i familjehem om det finns en pappa som är fungerande. Ni skulle väl inte säga nej för att det blir trångt tills ni hittar större och låta pojken bo i familjehem väl?

• Anonym (orolig)
    nyans skrev 2014-08-14 23:13:12 följande:

Har ni möjlighet att ha honom på heltid är det naturligtvis betydligt bättre än familjehem.

Varför kan inte mamman ha kvar honom? Fattar hon inte att hon måste lämna den våldsamma styvpappan?

Nej hon fattar ju inte. Tröga idiot.. Hon har lämnat honom tidigare men gick tillbaka. ..
  • Anonym (orolig)
    Anonym (soc) skrev 2014-08-14 23:17:42 följande:

Nej, barnet hamnar naturligtvis inte i familjehem om det finns en pappa som är fungerande. Ni skulle väl inte säga nej för att det blir trångt tills ni hittar större och låta pojken bo i familjehem väl?

Absolut inte! Det hade blivit trångt men det varar ju inte för alltid.
  • Anonym (pappan)

Är pappan fungerande, får han ansvaret för sin son. Han lär få hela vårdnaden gissar jag, om mamman förlorar den?

Så jag gissar att sonen kommer att få bo hos er, även om ni är trångbodda just nu. Det är bra att du inte har något emot det utan inser allvaret i situationen. Får pojken ett tryggt och bra hem tror jag inte att han blir traumatiserad! Däremot är det ju för jävligt med mamman.

• Anonym (orolig)
    Anonym (pappan) skrev 2014-08-14 23:24:02 följande:

Är pappan fungerande, får han ansvaret för sin son. Han lär få hela vårdnaden gissar jag, om mamman förlorar den?

Så jag gissar att sonen kommer att få bo hos er, även om ni är trångbodda just nu. Det är bra att du inte har något emot det utan inser allvaret i situationen. Får pojken ett tryggt och bra hem tror jag inte att han blir traumatiserad! Däremot är det ju för jävligt med mamman.

Ja och det är jävligt trist för att hon är en jättebra mamma annars.. synd bara att hon inte kan låta sitt barn gå före sitt misslyckade kärleksliv.
  • Anonym (Milly)

Varför tror du att hon skulle förlora vårdnaden? Det är inget man gör så lätt och det är skillnad på vårdnad och umgänge.

Oavsett förhoppningsvis lämnar mamman om det står mellan barnet och hennes misshandlande sambo och hon får r'ätt stöd och hjälp vilket torde vara det bästa för barnet.

• Anonym (fråga)

Undrar precis som föregående. Varför skulle mamman förlora vårdnaden? Det får man verkligen hoppas att hon inte gör.

Undrar också varför barnet skulle bli traumatiserad? Barnet har ju inte märkt någonting säger du? Berättar du för barnet så blir det traumatiserad, vill du att barnet ska bli det?

Be barnets pappa prata allvar med mamman, kanske lyssnar hon mer på honom än på soctanterna?!

• Anonym (orolig)

För att det inte är första gången dom gör en utredning på henne. Och hon är en olämplig förälder. .

Vem har sagt att jag ska berätta något? Är du bakom flödet eller?

Och nä det går inte att prata med henne.

• Anonym (fråga)
    Anonym (orolig) skrev 2014-08-15 12:02:57 följande:

För att det inte är första gången dom gör en utredning på henne. Och hon är en olämplig förälder. .

Vem har sagt att jag ska berätta något? Är du bakom flödet eller?

Och nä det går inte att prata med henne.

Jaha........ men en utredning eller flera utredningar innebär inte att man blir av med vårdnaden.

Bakom flötet verkar DU vara!
  • SupersurasunkSara

Är hon en bra mamma eller är hon en olämplig förälder? Du skriver bägge ock nämligen.

Som flera skriver, om mamman mister boendet så är det i första hand pappan man vänder sig till om han är fungerande vilket han verkar vara. Vårdnaden har hon dock troligen kvar.
    I praktiken innebär det ingen förändring annat än att ni har barnet på heltid och mamman kanske varannan helg och då kanske med krav på att det ska ske på annan plats än där styvfadern är.
    Alt att hon inte får umgänge heller så länge hon är med styvpappan. Eller övervakat umgänge. Det finns massor med lösningar, men som svar på frågan så blir boendet hos er så länge inga hinder föreligger, fosterhem är sista utvägen så att säga.

• nyans

Precis, det är inte säkert att mamman mister vårdnaden, bara boendet. Önskvärt är ju också att pojken har fortsatt kontakt med sin mamma, men "villkorat" vid behov. Finns risk för våld ska han inte vara i närheten alls, men övervakat umgänge kan vara ett alternativ tills mamman förhoppningsvis tar tag i sitt liv.

Självklart hoppas man att hon vid ultimatum ska välja sitt barn framför en idiot till karl! Men har hon andra problem, är det tyvärr inte säkert att hon kommer att göra det...

Svar på tråden Bio i våldsrelartion soc inkopplad