• gammelget

En vettig lösning för övertid?

Min brorsa måste ofta jobba över. De är få på arbetsplatsen, har nästan inga vikarier och det är en typ av arbetsplats som måste vara bemannad 24/7.

han vill inte jobba över, men han måste. Då blir hans fru sur för att hon vill ha honom hemma, vägrar han övertid blir chefen sur och hotar med uppsägning.

Så han hamnar i ett slags moment22. han kan inte riskera bli arbetslös då frun bara har sjukpenning, men han kan inte heller jobba över för då blir frun ledsen. de har ett barn som är 15 och ganska mogen och självständig för hennes ålder.

Så då gör han såhär, att frun får pengarna ifrån övertiden, de har gemensam ekonomi annars, men detta blir bara hennes pengar som hon kan köpa vad hon vill för. det är en deal hon går med på, och brorsan kan jobba över och därmed sluta riskera uppsägning. Det rör sig om i snitt 10-15 timmars övertid i veckan vilket ger henne runt 1500 efter skatt.

Är det här en bra lösning tycker ni?

• Svar på tråden En vettig lösning för övertid?
  • Birgitta02

Om det funkar för dom så är det ju bra. Men jag trodde frun ville ha gubben hemma? Han blir ju inte mer hemma bara för att HON får pengarna?

• Petter och jag

Dealen mellan honom och frun är ju ok, eftersom de båda är överens. Men det är inte tillåtet att arbeta över 5-800h/år.

• gammelget
    Birgitta02 skrev 2014-08-15 09:58:42 följande:

Om det funkar för dom så är det ju bra. Men jag trodde frun ville ha gubben hemma? Han blir ju inte mer hemma bara för att HON får pengarna?

Han vill ju också vara hemma med henne och dottern mer, men kan inte för att han är rädd att förlora jobbet. Han saknar utbildning och är medelålders, så det är svårt att få ett nytt och hon är sjuk och kan inte jobba. Så att hon får pengarna för övertiden blir som en slags kompensation, hon vill ju hellre ha mer tid med honom än pengar, men pengar är ju bättre än ingenting alls. 
  • Birgitta02
    gammelget skrev 2014-08-15 10:36:57 följande:
    Han vill ju också vara hemma med henne och dottern mer, men kan inte för att han är rädd att förlora jobbet. Han saknar utbildning och är medelålders, så det är svårt att få ett nytt och hon är sjuk och kan inte jobba. Så att hon får pengarna för övertiden blir som en slags kompensation, hon vill ju hellre ha mer tid med honom än pengar, men pengar är ju bättre än ingenting alls. 
    Tycker det verkar helt snett att hon ska ha pengar av honom bara för att han ska få jobba övertid. Man ställer ju upp med pengar ÄNDÅ för sin partner. Han får alltså köpa sin tid för att jobba? Låter inte klokt.

Ja ja, verkar funka för dom så egentligen förstår jag inte frågan i tråden. Mer än att jag reagerar negativt att hon ska ha betalt för att släppa iväg honom till övertidsjobb.
  • Bolaget
    gammelget skrev 2014-08-15 09:04:53 följande:

Så då gör han såhär, att frun får pengarna ifrån övertiden, de har gemensam ekonomi annars, men detta blir bara hennes pengar som hon kan köpa vad hon vill för. det är en deal hon går med på, och brorsan kan jobba över och därmed sluta riskera uppsägning. Det rör sig om i snitt 10-15 timmars övertid i veckan vilket ger henne runt 1500 efter skatt.

Är det här en bra lösning tycker ni?

Jag hade aldrig accepterat en sån lösning som att behöva betala för att få lov att jobba, men är de nöjda så är det väl bra.
    Jag ifrågasätter dock varför han inte söker nytt arbete om han inte vill jobba övertid men måste. Om han klarar sig på att få ut en nettolön på 6000 i månaden idag så kan han ju få lika mycket på att dela ut tidningar på morgonen och kunna vara hemma hela dagarna.

Om man får ut 1500 på 40 timmars övertid (10 timmar i veckan) så är ju hans normala månadslön max 4 ggr den summan
  • Birgitta02
    Bolaget skrev 2014-08-15 11:12:06 följande:
    Jag hade aldrig accepterat en sån lösning som att behöva betala för att få lov att jobba, men är de nöjda så är det väl bra.
    Jag ifrågasätter dock varför han inte söker nytt arbete om han inte vill jobba övertid men måste. Om han klarar sig på att få ut en nettolön på 6000 i månaden idag så kan han ju få lika mycket på att dela ut tidningar på morgonen och kunna vara hemma hela dagarna.

Om man får ut 1500 på 40 timmars övertid (10 timmar i veckan) så är ju hans normala månadslön max 4 ggr den summan
    Tror hon menade 1500 kr i veckan i ren övertidslön efter skatt.
  • gammelget
    Birgitta02 skrev 2014-08-15 10:49:46 följande:
    Tycker det verkar helt snett att hon ska ha pengar av honom bara för att han ska få jobba övertid. Man ställer ju upp med pengar ÄNDÅ för sin partner. Han får alltså köpa sin tid för att jobba? Låter inte klokt.

Ja ja, verkar funka för dom så egentligen förstår jag inte frågan i tråden. Mer än att jag reagerar negativt att hon ska ha betalt för att släppa iväg honom till övertidsjobb.
    Det är själva min tanke också. Han får köpa tid för att jobba som han egentligen inte vill, han vill ju vara hemma den tiden men måste jobba över. Men på honom låter det här som om det vore något helt logiskt att göra så. Ingen blir arg hon får pengar, chefen gnäller inte, men han då han åker på både övertid utan att tjäna något?

Jag ville mest se om andra reagerade likadant som mig på upplägget, därav försökte jag beskriva det utan värderingar. Skönt att få min "men vadfan?"- känsla bekräftad.
  • gammelget
    Birgitta02 skrev 2014-08-15 11:16:25 följande:
    Tror hon menade 1500 kr i veckan i ren övertidslön efter skatt.
    Japp, precis så. 6 till 6,5k i månaden utöver grundlönen.
  • Birgitta02
    gammelget skrev 2014-08-15 11:18:35 följande:
    Japp, precis så. 6 till 6,5k i månaden utöver grundlönen.
    Och det går rakt ner i fickan på frugan för att han ska få jobba övertid och hålla alla glada. Vidrigt.
    Hade han frivilligt gett henne en del av sin lön skulle jag inte sagt något. Men det här är rena utpressningen. "Jag vill ha hela din övertidslön om du skall jobba - annars får du stanna hemma". Skilsmässan hade nog legat nära där för min del.
  • Vinterankan

Jag tycker det låter som en riktigt dålig deal. En bättre sak hade väl varit att alla övertidspengar sparades till att göra något tillsammans som tex resa, middagar, spahelg och liknande.

• Alexandra1990

Hmm dealen funkar ju för dem så det är väl inget att diskutera.. dock undrar jag om hon har planer på att börja arbeta själv så småningom? Jag hade nog haft svårt att lägga energi och lust på att hitta arbete etc om jag fick så mycket pengar rakt ner i fickan av min partner. Då hade jag nog känt att jag klarade mig ändå.

• ica
    Birgitta02 skrev 2014-08-15 11:26:33 följande:
    Och det går rakt ner i fickan på frugan för att han ska få jobba övertid och hålla alla glada. Vidrigt.
    Hade han frivilligt gett henne en del av sin lön skulle jag inte sagt något. Men det här är rena utpressningen. "Jag vill ha hela din övertidslön om du skall jobba - annars får du stanna hemma". Skilsmässan hade nog legat nära där för min del.
    Tycker att frun ska förstå hans dilemma. Han måste ju ha ett jobb. Nu har han en chef som kräver övertid annars uppsägning. Det är inte hans fel.
    Kan han prata med facket.
  • sportpappa

Det som är konstigt är att han måste jobba övertid varje vecka.
    Arbetsgivaren är skyldig att planera verksamheten och bemanningen så noga att övertid endast ska användas vid oförutsedda händelser, ex. hastigt insjuknande av personal eller att det kommer en beställning som måste ordnas på mycket kort varsel.
    Vad har arbetsgivaren för skäl att beordra sina anställa till övertid så mycket?
    Prata med skyddsombudet på arbetsplatsen som då bör kräva att företaget ser över sin bemanning.

Finns det kollektivavtal? Kolla i så fall vilka övertidsregler som gäller. Om det saknas kollektivavtal så gäller arbetstidslagen och då får man max arbeta 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader. Totalt per år får man inte jobba mer än 200 timmar övertid.

• studentska

Så länge det inte är beordrad övertid så är det frivilligt att jobba övertid. Om din bror är provanställd så är han såklart i en mycket sämre sits och då förstår jag om han inte vågar säga nej. Men annars är övertid frivilligt så länge det inte är beordrad övertid då ska han ha betalt för det, det är betydligt dyrare för arbetsgivaren än vanlig frivillig övertid.

Men jag är inte helt säker på din trådstart om det är frivillig eller beordrad övertid du syftar på? Om det är frivillig övertid som din bror säger nej till så har arbetsgivaren ingen grund för uppsägning förutom då om han är provanställd och arbetsgivaren kan säga upp utan att behöva ange anledningen. Oavsett så får en arbetstagare inte jobba hur mycket som helst.

• Petter och jag
    studentska skrev 2014-08-16 11:24:35 följande:

Så länge det inte är beordrad övertid så är det frivilligt att jobba övertid. Om din bror är provanställd så är han såklart i en mycket sämre sits och då förstår jag om han inte vågar säga nej. Men annars är övertid frivilligt så länge det inte är beordrad övertid då ska han ha betalt för det, det är betydligt dyrare för arbetsgivaren än vanlig frivillig övertid.

Men jag är inte helt säker på din trådstart om det är frivillig eller beordrad övertid du syftar på? Om det är frivillig övertid som din bror säger nej till så har arbetsgivaren ingen grund för uppsägning förutom då om han är provanställd och arbetsgivaren kan säga upp utan att behöva ange anledningen. Oavsett så får en arbetstagare inte jobba hur mycket som helst.

Det finns inget (i lagen) som heter frivillig övertid. All övertid är övertid.
  • Tonårsmamman1
    Vinterankan skrev 2014-08-16 06:45:14 följande:

Jag tycker det låter som en riktigt dålig deal. En bättre sak hade väl varit att alla övertidspengar sparades till att göra något tillsammans som tex resa, middagar, spahelg och liknande.

Håller med.

Om övertidspengarna inte behövs, så är det väl roligare att de används till något hela familjen kan vara med på.
  • studentska
    Petter och jag skrev 2014-08-16 12:47:49 följande:
    Det finns inget (i lagen) som heter frivillig övertid. All övertid är övertid.
    Jag uttryckte mig uppenbarligen lite otydligt. Så länge inte övertiden är beordrad så finns det inget som säger att arbetstagaren måste jobba övertid, då är det alltså upp till arbetstagaren att välja om den vill/kan stanna kvar och arbeta övertid eller inte. Det är inte fråga om någon arbetsvägran eller liknande som gör att arbetsgivaren kan komma med någon form av konsekvenser som t.ex. varning eller uppsägning. Arbetstagaren är inte heller tvingad att redovisa någon form av skäl för att man ej kan stanna kvar och arbeta övertid så länge den inte är beordrad.
Svar på tråden En vettig lösning för övertid?