• Nerd

Hur mycket kläder behöver en bebis?

I oktober kommer våran första lilla plutt och jag undrar hur mycket kläder en bebis behöver..
    Har köpt 4 bodies, 2 i strl 50 och 2 i 56.
    1 par byxor i 50 och 3 par i 56.
    Behöver ju mer men hur mycket?

Har även lite strumpor och tunna mössor.
    Ska få en pop-overall av min syster också. En sån där i fleece som är vindtät?

Vad mer behöver jag i klädväg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-15 10:36
    Ja min mamma har köpt 5 pyjamasar i 50/56 också så det behöver jag nog inga fler :D

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver en bebis?
  • villnu13

Hej! 
    Vi har köpt ungefär 4-5 st av varje plagg (byxor, body och pyjamas) och stl samt en overall i 56 och en i 62. Vi tänker att man kommer få en del kläder när bebisen kommer också. 

Följer tråden! 

• solskenskaka

Allt hänger ju på om man bor m tvättmaskin och hur ofta man tvättar. Har en tvåmånaders och har typ 7 överdelar och 2-3 underdelar i den storleken vi använder nu samt lite koftor osv och det funkar men jag tvättar åtminstone en g i veckan ibland oftare om det händer olyckor... I regel får man byta body varje dag och byxor kanske varannan var tredje. Så måste man tex boka tvättstuga osv är det nog bra med lite extra plagg! Grattis till bebisen, så mysigt att förbereda :)

• Annelie 76

Man behöver både mer och mindre än man tror...

Tjocktröjor och strumpor behövs inte många varken nu eller flera år framöver. En eller två tröjor och ett eller två par strumpor i varje storlek är allt som behövs.

Bodys och byxor går det åt lite fler av. Har man egen tvättmaskin räcker det nog med typ 5 annars kan det behövas fler. Men köp inte för mycket i förväg, ni kommer vilja handla när bebis kommit också och ni kommer troligtvis få presenter.

• Nerd
    solskenskaka skrev 2014-08-15 10:47:15 följande:

Allt hänger ju på om man bor m tvättmaskin och hur ofta man tvättar. Har en tvåmånaders och har typ 7 överdelar och 2-3 underdelar i den storleken vi använder nu samt lite koftor osv och det funkar men jag tvättar åtminstone en g i veckan ibland oftare om det händer olyckor... I regel får man byta body varje dag och byxor kanske varannan var tredje. Så måste man tex boka tvättstuga osv är det nog bra med lite extra plagg! Grattis till bebisen, så mysigt att förbereda :)

Tack ja det är jättemysigt! :D
    Har egen tvättmaskin som man även kan köra på halvt program.
    Kanske behöver nån uppsättning till då.
    Kan ju hända att man får kläder när bebisen kommer men jag tror inte det blir några mängder.
  • Sisisisi

Jag tyckte det var roligare att köpa när bebisen hade kommit och man visste vad det var och hur stor den var. Den första hade 62 när han föddes och tvåan kunde bara ha 56 ett par veckor.

I skötväskan är det bra att ha dubbla ombyten, en olycka kommer sällan ensam ;) Hemma hade vi mest pyjamas på första veckorna. Vissa bebisar håller kläderna rena flera dagar medan andra krämer och bajsar mer allt flera gånger om dagen, svårt att veta innan hur mycket man behöver, beror ju på hur ofta ni vill tvätta oxå :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Nerd
    Sisisisi skrev 2014-08-15 10:54:50 följande:

Jag tyckte det var roligare att köpa när bebisen hade kommit och man visste vad det var och hur stor den var. Den första hade 62 när han föddes och tvåan kunde bara ha 56 ett par veckor.

I skötväskan är det bra att ha dubbla ombyten, en olycka kommer sällan ensam ;) Hemma hade vi mest pyjamas på första veckorna. Vissa bebisar håller kläderna rena flera dagar medan andra krämer och bajsar mer allt flera gånger om dagen, svårt att veta innan hur mycket man behöver, beror ju på hur ofta ni vill tvätta oxå :)

Ja jag tänker också lite att det kan vara kul att köpa mer när bebisen kommer. Men jag vet inte om jag kommer att vara så sugen på att åka iväg och shoppa när man har en ny bebis?
    Är man det? 
    Hur fort växer bebisar?! :O
  • Sisisisi
    Nerd skrev 2014-08-15 10:57:01 följande:

Ja jag tänker också lite att det kan vara kul att köpa mer när bebisen kommer. Men jag vet inte om jag kommer att vara så sugen på att åka iväg och shoppa när man har en ny bebis?

Är man det? 

Hur fort växer bebisar?! :O

Första veckan var jag knappt utanför dörren :) Sen tog vi väl det lugnt en vecka till men sen måste man ju ha mer att göra om dagarna än att sitta hemma :) Sen kan man ju beställa mycket på nätet om man inte vill gå runt på affärer.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • mumsigmuffin

Så här ser vår uppsättning ut;

2 par strumpor

2 mössor (ev fler beroende på årstid)

1 par tunna vantar

1 ytterplagg

4-5 långärmade bodys

3-4 kortärmade bodys

4-5 pyjamasar

3-4 par byxor (inkl. leggins)

3 dregelhaklappar

1 par mjuka tofflor i fleece (var kanonbra i början för de små kalla bebisfötterna!)

2-3 klänningar under sommaren

1 kofta

Vi har egen tvättmaskin men har ändå valt att ha en sån här stor uppsättning då man inte har lust att tvätta varje dag, och det kräks en hel del på kläder och kan behöva göras en hel del ombyten. Byxor smutsas/kräks ytterst sällan ner, men bodys och pyjamasar går åt som smör i solsken.

Kappahls märke Newbie samt H&ms kläder är våra favoriter, i hållbarhet och kvalitet :)

Lycka till med bebisen!!

• Henles slyna

Det där med kläder är helt omöjligt i början. Min son var liten (50 var snudd på för stort) när han föddes och kräktes hela tiden, så vi, som hade köpt 5 bodies i storlek 50 och 10 i storlek 56, fick gå ut och köpa typ 15 till i storlek 50. Efter 10 dagar var alla för små, så då köpte vi 10 bodies till i storlek 56. Då slutade han kräkas, och hann inte använda någon av de nya bodiesarna innan de också var för små. Skrikandes

Det går inte att veta, med andra ord. Men eftersom man alltid kan köpa mer kläder vid behov är det bättre att inte köpa på sig för mycket innan barnet är fött.

• Flickan och kråkan

Vi har 3 barn. Vi har egen tvättmaskin och inte haft några kräkbebisar. Vi har klarat oss fint med 3-4 bodysar, två par byxor, ett par strumpor och tre pyjamaser, en hjälmmössa.

Tror att vi haft lite kläder generellt ändå sitter jag här efter tre barn med bebiskläder i stl 50 och 56 som aldrig använts .

• Flickan och kråkan

Får tillägga att vi haft stl 50 och 56 länge då vi fått små bebisar - eller rättare sagt de första två kom i v.37+ och den sista var på gränsen till tillväxthämmand.

• Thea08

Hej! Väntar nr 3 men kommer men hade typ inget i minsta storlekarna sparat efter storasystrarna (blir ant en flicka till) så har fått handla lite (stackars mig haha). Har inhandlat i stl 50:

3 pjamasar (två neutrala grå/vita och en gammelrosa)
    3 bodies (en grå, en vit/gammelrosa randig o en rosa)
    1 par tights (vita newbee)
    1 gråa bomullsbyxor
    1 gråa velourbrallor (efter lillasyster)
    4 par strumpor (pop rekommenderas, de åker inte ner!)
    2 tunna bomullsmössor
    1 piléfleece overall (svart, fyndat på Villervalla rea)

Ja skulle det bli en pojk i alla fall får mannen ta en snabbtur till affären =) Sen tycker jag att det är roligt att handla när jag vet om det är en flicka eller pojke... Mina stora tjejer har behövt mer kläder än detta, men vi klarar oss någon dag iaf... en varmare mössa behöver jag nog köpa kanske? Nåt mer? Det här är ju kul! =)

• Mercurialis

I storlek 50 hade jag omkring tio bodies och fem par långbyxor. Båda barnen hade denna storlek från en månads ålder och två månader framåt. Dessförinnan hade de storlek 44 och av den hade jag fem-sex plagg.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Erienne

När vi väntade vår lilla gav många rådet att inte köpa för mycket innan han föddes men personligen så tyckte jag det hade varit mycket bättre att köpa allt innan. När han väl kom hade jag inte minsta lust att gå i affärer eller shoppa på nätet, medan jag innan tyckte det var jätteroligt och hade gott om tid till det. Vi behövde nog ca 10 bodys och 4-5 byxor i stl 50 (för att slippa tvätta så mycket). Ett par koftor, strumpor och mössor, och tre pyjamasar. Och en overall.

• Thea08

Haha var i grannstaden med min mamma och mina två tjejer i helgen... vad kommer jag hem med? =) JO en lite tjockare mössa (som planerat) typ tunnare fleece mössa och en Pop vindtät mössa fast i andra storleken OCH två bodies i stl 50 med ett par söta vita brallor till med lapp på knäet... Nu behöver jag nog inget mer i just 50 tror jag =) Får väl skylla på att jag hade rabatt  både på POP och Lindex =) Men roligt är det att handla! 

• BAL

Beror på faktiskt!

Min första hade lös mage väldigt länge och jag provade nästan alla möjliga blöjor som finns på alla affärer, men det läckte ALLTID!

Så jag behövde helt enkelt byta 3-4 gånger om dagen. Jag tvättar 1 gång i veckan så jag hade minst 30 byten på alla storlekar. Sjukt??? Kanske, men det behövdes.

Den som är på väg ska ärva lite, och så passade jag på att shoppa på rea. Jag shoppade på babee.se. Riktigt bra priser har de just nu, stooort paket blev det och jag är mycket nöjd :)

Svar på tråden Hur mycket kläder behöver en bebis?