• Limaliie

Hur länge går man ner i vikt efter förlossningen?

Jag födde för 9 dagar sen och har rasat i vikt sen dess. Jag vägde 68 kg när jag blev gravid, gick upp till 74 och idag väger jag 61,1 på vågen. Är överviktig sen innan så det är ju tacksamt (är bara 1.53 m ) och är snart nere på normalt bmi. Men det känns inte riktigt bra att rasa så här mycket och snabbt heller?

Är det vanligt? Och hur länge fortsätter det? Är rädd att jag kommer gå ner FÖR mycket.

• Svar på tråden Hur länge går man ner i vikt efter förlossningen?
  • Anonym (C)

Jag gick ner 15 kg snabbt, de bara rann av, sen gick det saktare.

• Limaliie

Ok, "skönt" att höra, jag vill såklart gärna bli normalviktig (har 3 kg kvar) men är rädd att mjölken påverkas negativt av viktraset eller gifter kommer ut i mjölken till bebisen. Men det kanske inte funkar så?! Hoppas inte.

• Birgitta02

Jag gick upp 23 kilo och gick ner 25. När man ammar så rasar kilona. Och så länge du äter som du ska så kommer inte mjölken påverkas. Men när barnet är runt tre månader händer det att mjölken inte riktigt räcker till. Då är det bara att vara envis och fortsätta amma så kommer det igång ordentligt igen:).

• Henles slyna

Det som gör att man rasar i vikt de första dagarna är framför allt att kroppen gör sig av med överflödig vätska. Själva fettvikten har du redan gått ned under graviditeten. Så länge du dricker tillräckligt med vatten och äter varje dag så är det således ingen fara, och viktnedgången kommer avta när vätskeöverskottet försvunnit. Efter det är det bra om du äter så att du max går ned 1 kg i veckan, så att det inte blir för mycket gifter i mjölken.

• tulip79

Gick upp 23 kg m första barnet. Gick ner det på några få månader utan att göra nåt speciellt. Med andra barnet gick jag upp 18 kg. Nu är hon 7 mån o jag väger samma som innan graviditeten. Helammade båda i 6 mån.

• Anonym (inget viktras)

Jag vägde precis som du 68 innan graviditet och gick upp till 75. Efter förlossningen vägde jag 66, men sen gick jag UPP av att amma (och kanske för mycket godsaker). Så nu väger jag 70 :/ Är dock inte överviktig men det där med att kilona rinner av när man ammar stämmer inte på mig. Ammade i 11 månader men tappa inte ett kilo. 

• mammalovis

Om och hur mycket man tappar är individuellt och beror nog också på hur man åt under graviditeten. Jag har aldrig haft någon bra aptit som gravid, däremot när jag börjar amma blir jag törstig som aldrig förr. Med första hade jag inte gått ned födslovikten ens när jag kom hem från bb, med andra gick jag snabbt ner till inskrivningsvikt med första, men gick upp igen under amningen då jag blir vrålhungrig. Nu 15 månader senare ligger jag på inskrivningsvikten med andra, men har 3 kilon kvar till normalvikten. Tränar jag 3-4 pass per vecka skulle det vara ytterligare 3-6 kilo som skulle bort om jag jämför med innan. Ammade första 1 år, andra 10 månader.

Svar på tråden Hur länge går man ner i vikt efter förlossningen?