• Anonym (Gravid!)

"Får" man skola in på förskolan vilken månad man själv önskar? (Mitt i termin)

Jag har en liten fundering kring förskola och inskolning!
    Jag är Gravid och har BF i Maj - 15
    Tänkte vara mammaledig till 1.a Aug 2016 då vårat kontor har semesterstängt ändå under en lång sommarperiod Ef midsommar - o hela juli.

Därefter vill min sambo vara pappaledig i Aug/sept och ev Oktober!

Men hör att de flesta barn skolas in nu i Aug?

FÅR man välja själv att "Vi vill skola in vårt barn i Oktober för att min sambo vill vara pappaledig först? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden "Får" man skola in på förskolan vilken månad man själv önskar? (Mitt i termin)
  • Anonym (Ja)

Vår förskola har inskolningar kontinuerligt under året. Det enda kruxet är väl om du får en plats? Är det hårt tryck på platserna då är det ju så att redan i augusti när massor av barn börjar förskoleklass så flyttas barnen runt bland avdelningar och grupper, och man skapar plats för nya barn. Fylls alla platser då, så kan det ju vara svårt att få plats senare... Men om det inte är stora p-platsproblem, så går det säkert utmärkt att skola in i november...

• Anonym (terminsstarten)

Jag tror att man "får" skola in när man vill, men precis som ovanstående påpekat är det lättare att få plats om man kan acceptera att börja vid terminsstarten. Och åtminstone vår förskola föredrog om man skolade in då, eftersom flera skolas in samtidigt och det kräver ett visst arrangemang av förskolan.

Ifall jag vore i er situation skulle jag försöka spara lite på ersättningen och dra ut på ledigheten till januari -17 istället. Tänker framför allt på din man som har en väldigt kort föräldraledighet. Kan han inte göra sig ledig från jobbet en hel termin åtminstone? Det betyder mycket både för relationen till barnet och jämställdheten i föräldraskapet, om båda föräldrar haft en relativt lång ledighet med barnet.

Går inte det kan ni ju höra med förskolan om ni kan få en plats från terminsstarten och skola in först i oktober, dvs att ni betalar för barnomsorg som ni inte utnyttjar, i ett par månader.

• pellepelle

Kommunen har ju skyldighet att ge er en plats inom tre månader. och i mitten av oktober är det ju kanske inte så att det finsn platser på alla förskolor så är ni beredda at åka till andra sidan stan så är det väl inga problem. Å andra sidan kan det ju vara smama problem vid terminstart, för då är det ju både flest lediga platser och flest som vill in, så du riskerar ju att skickas till en annan än den önskade förskolan ändå.

Men som sagt är det ju olika i olika städer vilket tryck det är och olika på olika förskolor inom den kommunen.

• Anonym (Gravid!)

Tack för svar!

• Anonym (Gravid!)

Fler som gjort liknande?

• Alexi

Men man kan väl söka plats från augusti och sen betala från den månaden men skola in i oktober.

På vår förskola hörde jag att småbarnsavdelningen får nya barn nu hela hösten, några i taget.

• Dixie

Ja, på vår förskola funkar det - det är ju en fördel att inte alla skolas in samtidigt! Kolla med er kommun om vilka regler som gäller, om ni tex kan få en plats i aug, men vänta att börja tills okt - i vår kommun funkar det, man får betala för platsen från aug, men har 3 mån på sig att börja.

• Anonym

När vi ansökte båda gångerna (2barn) så fick vi skriva att vi behöver plats från och med samt vart vi ville ha våra barn. Sen när vi har fått reda på om vi fick plats eller ej så har barnets blivande kontaktperson på förskolan kontaktat oss för att komma överens om lämplig inskolningstid. Det har kvittat vilken tid på terminen det har varit.

• Anonym (Ebba)

Det är ju vid terminsstart i augusti som barn flyttas upp (främst sexåringarna som går från förskola till förskoleklass vilket frigör platser). Så antalet platser är alltid flest då. Men finns det lediga platser eller att något barn flyttar eller liknande så finns det ju alltid en teoretisk chans att kunna få en plats i november eller mars eller när som.

Svar på tråden "Får" man skola in på förskolan vilken månad man själv önskar? (Mitt i termin)