Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

Nojjar över plockmat

Känner igen det där. Efter två barn har jag dock sansat mig lite och fattat att de faktiskt inte vill svälja stora hela bitar som fastnar. Därför kväljer de om de så att säga provar och känner att det inte funkar.

Ärtor är ju rätt mjuka, så så länge hon maler med käkarna så mosas det hon har i munnen och slinker ner. Samma med mjukt kokta morotsstavar, potatis (egna pommes var en favorit här, enkelt att hålla i och gott om kalorier för vår lilla spinkis.) och liknande.

Är hon däremot en sådan som bara öser in och försöker svälja direkt, typ en hel jordgubbe eller liknande, måste du vara med och dela den innan eller kanske mosa oxå.

Det är nervöst med mat till de små, men försök slappna av och låt henne prova, men var med om det är så att du behöver hjälpa till. De små har reflexer, typ kvälja, hosta samtidigt som de lutar sig framåt osv om de sätter i halsen. Så även om det någon gång händer så går det oftast jättebra ändå Glad.

• isolande
    Kejo skrev 2014-08-15 11:59:41 följande:

Isolande - Tack för att du konkretiserar hela situationen, precis vad jag behöver höra
    I teorin förstår jag ju vad jag kan ge men det är just det - hur hanterar barnen maten. Och du har rätt, barnen försöker nog mala ner maten till hanterbara bitar men de är ju nybörjare de med... så klart att de nån gång råkar få i sig för stora bitar.
    Jag antar att jag bara får stålsätta mig och våga prova lite nya saker. Så trist att bara ge henne smörgåsar hela tiden, hon behöver ju få plocka med riktig mat också.
    Och jag HAR ju gått första hjälpenkurs för barn så egentligen borde jag känna mig trygg i att jag kan hjälpa henne om något skulle fastna i halsen.

Det är ju bara den där känslan av att mitt hjärta stannar när jag ser att hon kväljs och så tänker jag att NU är det kört. Jösses, jag inser att jag är en drama queen

Hon har inte fått några tänder ännu, gör det skillnad? Använder de tänderna så snart de har kommit eller fortsätter de att mosa uppe i gommen ytterligare ett tag?

Min yngsta är 1½ och har bara 6 tänder: 4 nere och två framtänder. Jag upplever att han tuggar maten "där bak" ändå men att gnagande på typ ett äpple sköts med tänderna.

Man får vara lite smart när det gäller mat- kött t.ex är det mycket svårare för dem att hantera och finfördela än typ korv/fisk/ris med sås. Så köttbitar skär jag fortfarande supersmått, men fiskbitar får han ta själv och kladda sönder.

Samma sak med pasta. Det är svårare att hantera al dente kokt pastaskruvar än överkokt spaghetti som man skär smått. Ge potatis istället, eller bulgur och couscous.

Lite tips bara Glad

Svar på tråden Nojjar över plockmat